Badrum
Cross: [citat] Men det kan inte vara rätt regelmässigt heller att stoppa in en Saniflo i kattvinden? vad händer om den springer läck? Kattvinden är ju inget våtutrymme. Hur bjälkarna är dimensionerade lär vi väl se när vi öppnar upp, men är lite rädd att det inte blir tillräcklig bärighet heller för ett badkar, som ju blir ganska tungt med vatten i. Hur brukar man göra när man har
Liteavvarje: Är det lättkakel , hur grova hål behöver du , det går att borra med hårdmetallsborr utan slag i kakel och fortsätta in i lättbetong
kulle: En högre fuktighet i rummet ger ju att omgivande material ( skivor tex. ) oxå håller en högre fukthalt och torkar långsammare. Jag tycker iallafall ha märkt en skillnad, om det sedan är "bevisat" vet jag inte :)
MrsHaj: [citat] Tack! Vilka bra länkar! Inget jag kommer nyttja denna gång, men det blir snart ett badrum till...
Janus82: [citat] Webben är ju i särklass billigast och om du lägger in beställningen idag så har du oftast prylarna imorgon och i värsta fall i övermorgon. Annars så får du kontakta en rör-firma så kan de garanterat ordna fram grejerna från sin grossist till imorgon. Men då har du samma leveranstid som från webben fast till trippla priset samt att du inte ens får dem levererade i brevlådan.
kulle: Som krilleman säger så mät dim. Är det standardmått kanske du kan skarva med en vanlig kromad klämkoppling
BirgitS: Mitt förslag är handfat till höger närmast dörren och sen toaletten på samma sida. Dusch ovanför murstocken och i övre högra hörnet kan man ha förvaring. Utanpå murstocken kan man sätta upp stänger och/eller krokar för handdukar.
hempularen: Det namn som står i trådens rubrik verkar inte finnas i listan över godkända brunnar för montering nära vägg. Kolla så att du väljer en som är godkänd, och tänk som sagt på att kombinationen, just den brunnen och just det tätskikt du väljer skall vara godkänt. Blücher verkar heta trio eller waterline om den skall vara godkänd.
Ragganof: [citat] Du kan ju inte säga att det är onödigt för att ett annat system funkar lika bra i optimala förhållanden.
Blixtmaskin: Liten uppdatering, passbit och luckor blir projekt fas två.
Mandala1: Är det någon som har bra erfarenhet av att handla badrumsporslin (internationella märken) från en polsk intenetleverantör? Alternativt en butik där det går att ordna transport. Jag skall köpa toaletter och handfat av märket Catalano (italienskt premiummärke) När man söker på artikelnumren dyker det upp en radda polska internnetsidor där de säljer till ungefär halva priset. Jag har
Liteavvarje: Mixer mixer , tills tålamodet tar slut och det blir nya grejer i burken
Paul-Staffanstorp: I det fallet med målat så är det måleribranschens tätskiktsregler som ska kombineras ihop med regler för det keramiska. Dessa två ska alltså överlappa varandra så när badrummet är fuktskyddet där det ska sitta keramik så ska målaren göra sitt och överlappa ut på det andra 10cm . Sen kan man sätta plattor och till slut målar man på övrig yta. Alternativet är att fuktskydds
toolman77: lägg en värmekabel i eller på vattenledningen, avloppet ska i princip inte kunna frysa om det är vettigt fall på det. http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/frostvakter/frostskyddskabel-417049/ Var är det för kanaler du pratar om? De har har sett har definitivt varit hemma snickrade.
Huddingebo: Urinseparering är uteslutet, finns inte en chans för bägge könen att lyckas pricka det hålet i den stolen :crysmile: Pratade lite med bekanta igår och det som det står emellan är breddavlopp och extra ventilation!? Vatten från tvättho/tvättmaskin har också vart uppe på agendan men vill man verkligen ha ner det i en toalettstol?
Hallerudsbo: Haft en sådan blandare. Tvättar dig alltid i kall vatten. Kan ju inte bara slå på kranen och låta den rinna så det blir varmt. Reagerade på jag tror det var reflexen på arbetskläderna varje gång man gick förbi och skulle på toa, vattnet slogs på. Plus med den är om man har barn värmen är inställt så de inte bränner sig.
Porttwig: [citat] T [citat] tack för info! Du verkar ha koll, så kanske kan fråga- är Beton cire samma som vaxad betong och fixar en någorlunda händig kvinna att applicera till ett rimligt pris?
mlsat: hej. Vi håller på att riva ur en toalett nu som suttit matta på väggarna sedan 40 år. Skall sätta upp väv, men sitter mycket limrester på väggarna. Går inte att slipa det då det bara kleggar igen. Hur rent måste det vara? Tänkte om det nya limmet fäster på det gamla eller om man måste ha bort allt så det är trärent över allt Mvh
Stefan1972: Reglerna finns ju där för att förhindra skador så långt man bara kan men det innebär ju inte att allting är 100% tätt för det. Normala avsteg för håltagningar man aldrig kommer ifrån får man ju alltid leva med. Annars skulle man ju inte kunna ha ett dörrhål heller för där kan det också läcka ut vatten.
alacs: Klinkers/kakel vs våtrumsmatta/tapet i badrum - någon som tagit in offert för båda varianterna till samma badrum? Nyfiken på hur det skiljer i pris då både underarbete, arbete med ytskiktet och materialen skiljer i pris. Ange gärna kvm samt respektive offertvärde.
Gårdsboende: I färd med att limma fast ett takduschsett ist för att borra i vår våtrumsmatta i duschen. Tanken slog mig då att om tex duschen skulle gå sönder av någon anledning och man behöver plocka ner den igen, går detta att göra utan att skada mattan? Skruvar kan man ju skruva ut, men dessa starka lim, går det? Värmepistol, fiskelina-tricket osv?
lvedin: Tack ! Trodde att det kan vara problem med just stora delar som en matta av lim. Då ska jag eller en hantverkare ta bort det.
HåkanHe: Jag bad dem flytta eluttaget till annan vägg när de framkom att det bara skulle vara en timmes jobb även om elektrikern hävdade att det var ok. Verkar som om folk tolkar lite olika och då det krävs besiktning av bfr efter känns det dumt att chansa. Tack för svar!
SysterNett: Då skulle jag ta det senare alternativet. Du har för liten vattenmängd för ett sandfilter hävdar jag ändå. Ska du backspola filtret så tömmer du ju badet och lite till. Även om du bor i Sthlm och då troligen har vatten från Mälaren så är det slöseri med vatten. Vi byter vårt spavatten max fyra gånger om året, i år bara en gång. Filter gör jobbet bra.
klaskarlsson: Jag har fått för mig att badrum skall vara så fasta som möjligt för att fogar inte skall spricka upp och läcka med tiden, och särskilt mellan vägg/Golv är det ju känsligt (då det lät ansamlas vatten där), så finns det lösningar för flytande golv är jag nyfiken på hur det funkar: Följer tråden :) /K