B
Jag ska flytspackla badrummet nu efter att ha lagt golvvärme på EPS-betong. Vill dela upp gjutningen och börja med den stora delen av badrummet och sedan köra lokalfall vid dusch och badkar. Är dock fundersam till hur jag ska kunna sätta avstänger och få det tätt så att det inte rinner in flytspackel mot golvbrunnarna. Speciellt som jag behöver flyta ganska tjockt (cm 35mm).

Funderar på om det går att flyta en vända vid avsändaren med lite trögare bruk någon halvtimme innan jag kör på med den stora delen för att täta de större ojämnheterna? Fungerar det, eller behöver man prima den gjutningen innan jag kör på med resten?

Några tips annars på hur jag bör gå till väga.

• Golvvärmeinstallation på EPS-betong i förberedelse för flytspackling i ett badrum, med synlig rördragning och väggmonterat installationsverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Ser att du har både livrem ( EL ) och hängslen ( vatten ) för att hålla värmen på golvet året runt .
Har du VP av modernare typ så kan dom hantera 2 olika system , men då måste dom vara separerade vid VP med någon shunt , det blir av varandra oberoende två system då .
Nog om detta
Knepigt med flyt , det har en förmåga att hitta alla små hål
Om du sätter avstängare , brukar vara skumgummi , klipper ut för slangar och annat ( lite runda hål och trär på rören ) fäster det mot underlaget och tätar till med med tjockare flyt mot alla hål och mot golvet , så går det bra , blir en hel del småplock och duttande för att få det tätt
Primer behövs inte då det andra kommer att gå upp över det som är där

T
Du kan inte flyta alltihopa på en gång, jag själv flyter alltid plant första omgången upp till brunnskanten, sedan nästan vända flyter jag fallet och då kan du i ditt fall utan problem sätta en avstängningslist. Personligen tycker jag att det är lättare att flyta lokalfallen direkt med flytspacklet, bara att blanda flytet lite trögare där. Sätt nivåpinnar i hela rummet, underlättar.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Som tank77 säger , det är stort det där och du kommer aldrig att kunna flyta själv , du hinner inte ens med 2 gubbar till hjälp att blanda och flyta , det kommer att brinna till snabbt
Enda som gäller i så stora rum är att flyta delar av det , det blir svårt även det ,
Så nästa tanke är för att få det bra , är att ta in någon flytfirma med pump , då sätter dom av allt och det blir jämt , klart kostar lite men är värt det , en dag färdigt , nästa dag gå på golvet
inga bekymmer mer

T
L Liteavvarje skrev:
Som tank77 säger , det är stort det där och du kommer aldrig att kunna flyta själv , du hinner inte ens med 2 gubbar till hjälp att blanda och flyta , det kommer att brinna till snabbt
Enda som gäller i så stora rum är att flyta delar av det , det blir svårt även det ,
Så nästa tanke är för att få det bra , är att ta in någon flytfirma med pump , då sätter dom av allt och det blir jämt , klart kostar lite men är värt det , en dag färdigt , nästa dag gå på golvet
inga bekymmer mer
Inga problem att flyta ett badrum upp till tio kvadratmeter själv. Som sagt, planflyt först och flyt fall i andra omgången. Stäng av en kvadratmeter runt brunnarna om du tycker att de låter lättare vilket det är för lekmän.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
B
Nu har jag flytspacklat delen utanför våtzon 1 tillsammans med en kompis och det gick mycket bra (förutom att det inte var helt tätt på ett ställe så det rann ner spackel till källaren via en stam :)

I nästa steg tänkte jag göra fall kring brunnarna genom att först flyta plant upp till golvbrunn och sedan fallspackla med byggspackel. Hur är det med torktid när man gör det? Behöver jag vänta 1-5 dagar som det står på flytspacklet innan jag primär och gör fall eller kan jag gå på tidigare (1 dygn senare) ?

Hej,
Villen maximala höjd förespråkar tillverkaren att du ska spackla per tillfälle? De anger även tid då det är gångbart och läggningsbart. Jag hade gått efter det.
Står det max spackelhöjd 50mm och du har 30 så hade jag kört på t ex.
Men någonstans anser iaf jag att rekommendationer är till att följas, för kundens bästa utfall och framgång i många fall. Förespråkar de 1-5 dagar står det även i relation till hur tjockt du spacklade.

B
JAg tänker att beläggningsbar inom 1-5 dagar handlar om ett tätskikt och inte ett till lager spackel eftersom det då fortfarande har möjlighet att torka ur. Men eftersom det ska primas mellan omgångarna så kanske det kan ses som ett tätt lager.

Jag ska gjuta ca 20mm första vändan så det är väl bäst att vänta ett par dagar just in case antar jag. Tack för svar :)

Som jag uppfattat det så kan man prima dagen efter, och flytspackla efter primerns torktid. Flytspackel "äter fukt". Vattnet binds kemiskt i spacklet, så det är inte lika beroende av luftning som ex. betong för att torka.

• Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
Är alltid bättre att flyta en sammanhängande kaka först sen stänga av, nu har du en brottanvisning mellan spackelkakorna men det funkar säkert utan problem.

Beläggningsbart brukar betyda med plastmatta eller tätskikt.

Vad har du för höjd på spacklet över golvvärmen?

Brottanvisning, är detta ett verkligt problem? Man har betong under och sedan cementbaserade material i form av flytspackel. Ska mycket till för att skarven ska bete sig som en brottanvisning.

• Gilla
1
  • Laddar…
L least skrev:
Brottanvisning, är detta ett verkligt problem? Man har betong under och sedan cementbaserade material i form av flytspackel. Ska mycket till för att skarven ska bete sig som en brottanvisning.
det är inte betong. Det är eps cement, det är mjukt...

T Tiger79 skrev:
det är inte betong. Det är eps cement, det är mjukt...
Mjukt? Det är relativt, jag har EPS i mitt badrum och det är stabilt nog för att inte klassas som mjukt.

Det ser ut att vara träbjälklag med EPS emellan. En hel kaka först hade varit bättre.

L least skrev:
Mjukt? Det är relativt, jag har EPS i mitt badrum och det är stabilt nog för att inte klassas som mjukt.
Jag har eps cement i hallen under klinkers och det var ganska mjukt. Gick att skära med kniv och skrapa med en spackel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.