Ska sätta väggtegel på en vägg i gästtoaletten. Är nog ett av de torraste utrymmen vi har i huset.

Väggen idag består av 70x45 reglar c/c 600 samt spånskiva 10 mm och gipsskiva 13 mm. Sitter en mycket tjock väl limmad våtrumstapet i seg plast som är cirka 4 mm tjock ytterst. Har bredspacklat den med våtrumsspackel till slät yta.

Det blir ju 160 kilo som ska sitta på 4 kvm väggyta. Funderar på hur jag bör förstärka väggen innan.

Tänkte skruva i rader med gipsskruv var 300 mm och sätta dem tätt uppifrån och ned.

Tycker inte en rot- gipsskiva utanpå allt tillför så mycket. Har Ni några förslag?
Olika vinklar av ljusgrå faux tegelstenar för väggmontage, samt små bilder med stenarna monterade på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OM vi antar att det räcker med samma styvhet som krävs för kakel, så tror jag att din vägg är styv nog. Du har ju dubbla skivor.

Nu kanske den här varianten kräver ännu styvare vägg, men jag tvivlar på det.

Däremot så låter det skumt med ditt ytskikt. Att spackla med vanligt våtrumsspackel är olämpligt, det skall i så fall vara ett cmenetbaserat spackel, det som kallas våtrumsspackel, är avsett att måla på, men mest troligt är att du inte behövde spackla. Även detta att sätta på en gammal våtrumsmatta är tveksamt. Dels om limmet till mattan tål belastningen. Men även att mattor som inte är speciellt gjorda för att sätta plattor på, kan brytas ned kemiskt av fixet som du monterar plattorna med.

Från början skulle väggen endast målas. Nu har frugan bestämt att det istället ska vara väggtegel på en av väggarna.

Därför har jag redan bredspacklat med våtrumsspackel och grundmålat den tidigare våtrumsmattan. När jag bar in paketen med väggteglet känns dessa väldigt tunga, så jag blir lite orolig att den tjocka våtrumsmattan som limmades dit år 1980 inte håller i längden.

Kanske bäst att lägga på en 6 mm rot gipsskiva ändå?

Så här ser det ut om jag drar i en gipsskruv nu.
Breddspacklad och grundmålad vägg med en skruv för att illustrera väggens stabilitet.
Skapa konto

Hur bra sitter mattan? Skulle nog slitit ner den bara om det gick.
Sen har jag svårt att tänka mig ett mer svårstädat väggmaterial i en toalett, har ni (frugan) verkligen tänkt klart här?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Våtrumsmattan sitter rätt bra, men det går nog att slita ner den. Kanske enklaste lösningen, och så kan jag dra några extra skruvrader i gipsskivan bakom innan den grundas primer.

Kanske kan värme lite försiktigt med min lilla Speedheater så går det lättare att få bort våtrumsmattan.

Jag avrådde också med att det är svårstädat, frugan tycker inte det är så mycket som kan skita ned där.

Kan tänka mig om det blir fläckar i det sträva materialet går de inte alls att ta bort.

Detta tegel limmas upp, verkar vara ett rätt så starkt lim så det kanske kan påverka våtrumsmattan.

https://www.hornbach.se/shop/KLIMEX-Fastmassa-Unicol-15-kg/5120491/artikel-detaljer.html
Hink med UNICOL lim för väggapplikationer, instruktioner och bilder på etiketten.
Skapa konto

Redigerat:
Skulle def riva ner mattan!
Sen skruva dit en vanlig gips eller ev rotgips, sen prima, sen limma stenen!
Limmar du direkt på bef matta som nu är spacklad så är det vidhäftningen på spacklet mot mattan som är den svaga länken.
Sen ju tjockare matta det är, desto olämpligare är det att sätta sten på.
Limmet du har är nog ett vanlig kakellim, funkar ok i torra utrymmen som ditt.
Men "vanligt" fix funkar också.
Lycka till.

J Jörgen Ö skrev:
Skulle def riva ner mattan!
Sen skruva dit en vanlig gips eller ev rotgips, sen prima, sen limma stenen!
Limmar du direkt på bef matta som nu är spacklad så är det vidhäftningen på spacklet mot mattan som är den svaga länken.
Sen ju tjockare matta det är, desto olämpligare är det att sätta sten på.
Limmet du har är nog ett vanlig kakellim, funkar ok i torra utrymmen som ditt.
Men "vanligt" fix funkar också.
Lycka till.
Låter vettigt, men vad blir det för skillnad om jag sätter en rot-skiva direkt ovanpå våtrumsmattan och drar i rejäla gipsskruvar?

Vad kan hända med en våtrumsmatta som är spacklad mellan två gipsskivor, är det riskabelt?

Det är en chansning att inte riva mattan, troligen kommer inget att hända, men varför chansa!?
En matta är inte gjord att fungera i ett inbyggt system, den kan torka och spricka i förtid, som sen ev kan ställa till det.
Riva en tjockare matta av den typ du har brukar gå ganska lätt, skär den först i smalare remsor om ca 30-40cm så går det lättare!

Väggmattan är i ett material som liknar en golvmatta i plast. Det var väl rätt vanligt på 70 och 80-talet att ha det i väggar?

Den har ju hållit sig bra i 38 år nu.

Problemet om jag ska riva bort den, är övergången till nya golvmattan. Då det tidigare även var duschrum, som vi inte använt, så har jag behållit golvbrunnen. Jag skar bort 5 cm av väggmattan som tidigare gick ned över den 10 cm uppvikta golvmattan i plast.

Golvläggaren lade in en ny våtrumsmatta med 10 cm uppvik och svetsade hörn. Den går upp mot väggmattan nu.
Därefter spacklade jag en rak övergång till golvmattan så den går synligt 5 cm upp på väggen.

Om jag nu börjar riva ned väggmattan, så blir det inget vidare vid övergången till uppvikta golvmattan. Risk att jag skadar nya golvmattan också. Änden på väggmattan är nyskuren och våtrumsspacklet fäste mycket bra i golvmattan samt väggmattans kant.

Enklast är ju en rot-skiva utanpå bara.

Det är en innervägg oisolerad. Andra sidan väggen är det vardagsrum så samma temperatur på båda sidorna.

Ingen plast i väggen på andra sidan så den kan ju andas.

Så här såg det ut innan den nya golvmattan kom på plats, och jag spacklat allt:

Gamla slitna plastmattor på golv och nedersta del av vägg i renoveringsprojekt.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.