FredrikR
FredrikR: 120cm ska den vara enligt Svedbergs kundtjänst.
1 svar · 2,1k läst
L
LarsAgerstrand: Skivan ser inte skadad ut, svårt att se varför glipan finns där. Men man kan se att "klickgolvs-konstruktionen" syns bakom så den tätar ju mot material innanför. Jag vet inte vilka skivor det är. Hur länge borde jag hålla duschen torr innan jag isf fyller upp med silikon?
11 svar · 6,2k läst
·
P
Anonymiserad 179432: Förhoppningsvis är tätskiktet intakt, då kanske dom väljer att vänta tills det planerade stambytet.. Tack så jättemycket för hjälpen!!
9 svar · 3,0k läst
J
janneutanb: Efter att köparen har fått intyget och pratat med byggaren samt besiktningsmannen godkände han allt och stod kvar med sitt bud. Så numera är huset sålt. Tack för eran input och förklaringar!
12 svar · 4,4k läst
·
A
Annkina: [citat] Tack!
7 svar · 1,8k läst
·
A
7 svar · 1,8k läst
·
J
Jarlsgård: 1.5 år senare har vi kommit fram till följande om vår lilla toa Vi stör sönder oss på att kaklet har olika färg Att det inte finns någon förvaring Att stammarna sjunger på sista versen. Den sista punkten är la egentligen det vi stör oss mest på. Spolbilen har fått åka hit 2 ggr och vi har själva spolat avloppet 2ggr. Senast i förrgår... Så nu har jag tröttnat! Därför passade
153 svar · 24,9k läst
·
P
patriq83: [citat] inte skrikit varg utan en fundering så därför inte skriver ut vilket företag det är som gör de,måste väl få undra när de första gången jag bor i hus och gör en större renovering? å inte mkt kontakt då plattsättaren jobba 7-16 och jag 7-16 så inte ens sett honom.
11 svar · 1,1k läst
·
H
hempularen: Man kan ju misstänka att de rivit bort några förstärkningar när detta revs. En tanke, är att OM det visar sig vara tydligt felaktigt, så kan du få ut ersättning från den kursade firmans ansvarsförsäkring. Under förutsättning att de hade en giltig ansvarsförsäkring när arbetet utfördes, så gäller den även efter en konkurs. Dock så har firman troligen en hög självrisk (minst
3 svar · 3,6k läst
K
Kaun: Jag insåg precis att jag kan ju ta skumklossarna (rektangulära) och vrida dem 90 grader så blir det mera kläm. Dock är jag ändå mycket skeptisk... Jag är lite sugen på att hitta ett sätt att dra ett par skruvar genom profilerna så att de sitter ordentligt.
1 svar · 735 läst
D
Dankor: Det är exakt samma skivtyp som T2 isolecta skivan från Thorin & Thorin. Dessutom utsätts inte skivan för någon punktbelastning då den först flytspacklas och sedan klinker på det.
8 svar · 3,1k läst
·
N
Novis87: Hej igen BH. Vad kan det kosta att reparera en läckande toalett? Och krävs det att en VVS:are gör det? Kan jag med gott samvete låta tillvattnet vara avstängt under tiden jag tar reda på hur jag ska lösa detta? När jag har kikat inne i cisternen och flyttat flottören upp och ner kan jag konstatera att givaren fungerar. Problemet verkar vara att packningen på insidan är kasst eller att
0 svar · 1,3k läst
·
B
Baskavoda: Jag tycker det verkar vara standard att köra samma silikon som fogen, i alla fall när man googlar på det. Där av min fråga. Men ja då vet jag hur ni tycker, lyckligtvis är det ju den som gör jobbet som tar det slutgiltiga beslutet
3 svar · 4,0k läst
·
H
Husvagnsthord: Svart fog är snyggt till svart- och vitrutigt. Det har jag i lilla badrummet. I stora badrummet la vi också schackrutigt. Men då grönt och vitt. Och mörkgrå fog. Precis som konstaterats tidigare ska man vara väldigt försiktig med mörk fog vid oglaserade klinker. Det fick vi lära oss lite väl sent. Vi har nu två lager med Höganäs Grynna på golvet. Suck!
6 svar · 4,4k läst
BirgitS
BirgitS: Eftersom du vill vara säker på att ditt försäkringsbolag ersätter skador så är det dem du bör prata med och visa bilder för. I ett rum med dusch eller badkar så är det inte acceptabelt att bara ha tätskikt på golvet och 10 cm upp utan det ska ju vara tätt hela väggarna också. Tätskiktet är ju inte bara till för att stoppa upp när det rinner lite långsamt ner på golvet utan
7 svar · 2,6k läst
·
L
least: Låter som en rätt smart idé att bygga in maskinen i ett skåp. Och som tidigare sagts, köp ett högre skåp och kapa. Bry dig inte om folk som rackar ner på din idé, det är ju ert hus och du gör det som passar bäst för er.
3 svar · 8,4k läst
J
jmon: [citat] Ja, jag har haft problem med det vattenlåset också. Det är enkelt att skilja på problemen eftersom golvbrunnen sitter inne i ett duschhörn med glasväggar och hyfsat täta silikonlister och frånluftsventilen sitter rakt ovanför. Antingen luktar det inne i duschutrymmet när man öppnar det eller bara utanför...
9 svar · 6,6k läst
·
K
Klasklättermus: [citat] bra förslag. bockstensmannen gör som bernieberg skriver.
12 svar · 3,8k läst
P
Peter_K: https://www.alcro.se/Global/Broschyrer%20inomhus/Arbetsrad/Arbetsrad_Mala_vatrum.pdf
11 svar · 1,5k läst
anders07
anders07: [citat] GVK eller BVV definierar inte någon höjd men kör de enligt säker vatten så borde ju då ventilationen ligga högre än 2m (eftersom sänkt tak skulle ge 2,15m) och då inte bli någon avvikelse om övriga punkter tillgodoses (100 mm från tak och minst 60 mm från vägg). TS, kolla enligt vilka regler de kör och om det är Säker Vatten eller någon annan...
7 svar · 7,9k läst
·
T
twoody: Ja man får använda osb i våtzon1
3 svar · 5,2k läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Jo, många moderna blandare har ett vaxelement som skall förhindra att vattnet växlar mellan kallt och varmt när man spolar i andra kranar i huset. Det fungerar så att det fördröjer temperaturförändringen en aning genom att vaxet krymper och expanderar med förändrad temperatur och den förändringen "vrider kranen en aning" (bildligt beskrivet enbart) för att justera
24 svar · 5,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Hej och välkommen till forumet! Tappvattenrör ska alltid komma in i badrum via väggen och aldrig via golvet. Avloppsrör får gå genom golvet, men måste inte göra det, och när de kommer via golvet så finns det ett minimiavstånd mellan röret och väggen för att säkerställa att det går att få det helt tätt mot röret. Vet inte om du menar en vägghängd toalett som har en synlig
1 svar · 3,6k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Förutom branschreglerna, är det dessutom vanskligt att få det tätt i ett hörne. Men om du bedömer att det inte finns någon risk att vatten kommet att tränga in genom ev. otätheter spelar reglerna mindre roll. Det är siner om sist ditt hus.
2 svar · 1,2k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Får och får. Det kommer ingen kommandostyrka som vandaliserar lägenheten och skickar dig till Guantanamo ifall du sätter dit ett fönster. Däremot kan det bli problem med ersättning från din hemförsäkring ifall en vattenskada skulle uppstå beroende på våtzooner hit och dit. Men för det krävs det som sagt att en skada uppstår, och hur skall den göra det ifall du har en vägg mellan
1 svar · 3,0k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Ser inga som helst problem med din idé. Men du är väl redan klar vid det här laget? Hur blev det?
1 svar · 904 läst
R
Ran9: Vi [citat] Kakelfirman som var här (inte samma kille som gjorde jobbet från början dock) tror att det kan vara en skarv under golvet och inte hel spånskiva. Husföretaget förnekar dock detta! MEN vi och vår byggledare vet nu att det visst förekommer skarvar i badrummet då vi fått reda på det av grannen som har byggt samma hus. Byggledaren har även bildbevis på det. Vi tog detta vidare
36 svar · 25,4k läst
·
P
Peter_K: Tror jag hittade svaret själv. Den som Kakelplattan säljer som fog är den förstnämnda och den som heter klinkerfog är dessutom snabbhärdande så den ska jag nog inte ha.
1 svar · 3,4k läst
J
jimih: [citat] Jag inser nu att jag helt glömde skriva ner det jag hade i huvudet om flera offerter när jag skrev förra inlägget. Klantigt av mig. Kort svar: Jag menade att man ska kunna bedömma en enda enskild offert, utan att jämföra med andra. Med en estimerad tidsåtgång kan man göra detta till viss del. Utan det är det i princip bara en vild gissning man gör. Hur gör du om du verkligen
9 svar · 5,6k läst
Krilleman
Krilleman: Dra upp ett slätt 110mm rör på lämplig plats och i den monterar du en WC. Tex en JAFO GAS WC-7. Jag gillar att det har fläns! http://www.jafo.eu/produkter/wc-anslutningar-wc-stosar/wc-stosar-excentriska/product/wc-stos-gas-wc-7/ Tänk på att det ska vara 6cm fritt för tätskikt från stossens kant till väggen! [bild]
1 svar · 5,6k läst
·
P
pg8: [citat] Jag ska försöka få tag i korrekta ritningar och räkna på det. Tanken är i så fall, precis som du säger, att placera en garderob på resterande del av väggen.
8 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.