Hejsan... Vi håller på och ska renovera badrummet och undrar lite över golvbrunnen. Vi hade en besiktningsman här tidigare i år och han påpekade ingenting över denna golvbrunn.
Tanken är att det vore busenkelt att bara byta klinkerramen istället för hela brunnen, men jag tycker det ser knepigt ut. Det ser ut som att det är gjutet ca 4cm över själva klämringen i brunnen, är detta ok? Vad tror ni, eller måste vi till att byta ut hela brunnen för att det ska bli godkänt?
mvh
Tanken är att det vore busenkelt att bara byta klinkerramen istället för hela brunnen, men jag tycker det ser knepigt ut. Det ser ut som att det är gjutet ca 4cm över själva klämringen i brunnen, är detta ok? Vad tror ni, eller måste vi till att byta ut hela brunnen för att det ska bli godkänt?
mvh
Jag kan inte avgöra det. Vet du när den är monterad. Jag har för mig att det kom någon märkning -96. Om den märkningen finns så kan du behålla den. Om den inte finns kan det bli försäkringsproblem vid ev fuktskada om den inte byts.
Edit: Det måste ju dessutom gå att ansluta den fuktspärr man ska använda, det är nog tveksamt eftersom den nog är gör ett rollat system. Men det är inte svårt att byta om man ändå ska byta klinkers.
Edit: Det måste ju dessutom gå att ansluta den fuktspärr man ska använda, det är nog tveksamt eftersom den nog är gör ett rollat system. Men det är inte svårt att byta om man ändå ska byta klinkers.
Om vi utgår från att brunnsmodellen är ok... Vad tror du om gjutningen över ringen, är det ok?D Daniel 109 skrev:Jag kan inte avgöra det. Vet du när den är monterad. Jag har för mig att det kom någon märkning -96. Om den märkningen finns så kan du behålla den. Om den inte finns kan det bli försäkringsproblem vid ev fuktskada om den inte byts.
Har forskat vidare lite och modellen är en IDO secur och på bkr.se står det att den inte behöver bytas... Så vi kan lägga ner diskussionen kring brunnen och fortsätta med den själva gjutningen jag undrar över istället? Får man göra så? Till synes är det alltså typ 3-4 cm betong eller liknande över klämringen...
mvh
mvh
Du har förstås helt rätt när jag tänker efter lite... Jag har ju ingen aning om hur tätskiktet är under gjutningen...GoForIt skrev:
NÄ gör om gör rätt, ny golvbrunn alternativt förhöjningsring samt nytt tätskikt...!
När du ändå är och spettar i golvet, byt brunn. Det är tillfredsställande och faktiskt lite roligt. Men framförallt vet man att allt är schysst. Jag bilade bort en gammal gjutjärnsbrunn i källaren i höstas, jäkla monster till brunn, den var nog typ 40 djup inklusive låset. Helt felfri visade det sig, men när jag ändå höll på med annat avloppsrelaterat bytte jag till en modern. Försäkringskillen som var och rutinkollade kvittrade förtjust och själv vet jag att jag inte kommer att få några trista överraskningar under min återstående livstid. Dessutom är det kul att hacka betong med en fet Hilti bilmaskin (hyr en TE 1000-AVR). En sån äter betong som vi äter pepparkaka. En ren fröjd. 
Klicka här för att svara