Hej!
Jag ska renovera badrummet i en lgh i centrala Stockholm. (äldre hus)
Vill sätta brunnen 20cm från väggen (den är 10cm från vägg idag) men nu visar det sig att det finns golvreglar som står i vägen för flyttet av brunnen.
Reglarna är 7cm tjocka. Vad kan man göra i såna fall? Ska man kapa dom eller får det bli en avvikelse från reglerna som säger att det ska vara 20cm från väggen minst ?
Stort tack på förhand!
 
Hur skulle det kunna fungera med en väggnära brunn istället? Det är alltså en brunn som är gjord för att sitta mot väggen (typ avlång ränna). De ställer en del krav på typ av tätskikt osv.
 
H hempularen skrev:
Hur skulle det kunna fungera med en väggnära brunn istället? Det är alltså en brunn som är gjord för att sitta mot väggen (typ avlång ränna). De ställer en del krav på typ av tätskikt osv.
Hej! tack f svar. Jo vi tänkte på en unidrain men den kommer fortfarande åt en av reglarna. :(
 
Att kapa en regel, bara sådär, kan man inte göra. Det är ett ingrepp i husets bärande konstruktion. Det kommer att behöva förstärkas. Kan iofs vara lätt att fixa.
 
  • Gilla
Monica4319
  • Laddar…
Men är det bärande golvreglar, eller är det reglar som ligger på ett gjutet betonggolv?
Vanligt i "äldre" hus i Stkh.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Men är det bärande golvreglar, eller är det reglar som ligger på ett gjutet betonggolv?
Vanligt i "äldre" hus i Stkh.
Hej Jörgen tack för svar, de verkar inte vara särskilt bärande kan jag tänka eftersom de inte är större än 7cm , de ligger i ett gjutet betongggolv som du säger (ser ut som lådor i betongen)
 
Misstänkte det.
Ett par bilder vore bra oavsett så man får se hur det ser ut.
Ni bör dessutom prata med BRF:n om er plan, om ni inte redan gjort det.
 
Inte pratat med brf ännu eftersom vi inte har någon tydlig plan men antar att det är flera i byggnaden som har råkat på samma problem.
 
  • Skadad golvstruktur med synliga träbjälkar och grusröra nära en vägg klädd med svart kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väderskadad betongtrappsteg med synlig sprickbildning och rörstrand, smutsig väska och sko i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbruten golvsektion i byggnad med synliga rör och byggavfall som tegel och trasiga plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni bör prata med föreningen så fort som möjligt, kanske finns det erfarenheter eller någon form av policy. Det kan tänkas att det behövs en byggteknisk bedömning av konsekvenserna. Om det leder till framtida problem är det en knepig sits där föreningen är ansvarig men kan föra detta vidare till en medlem som gjort ett ingrepp som inte är tillåtet.
 
  • Gilla
Monica4319
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Misstänkte det.
Ett par bilder vore bra oavsett så man får se hur det ser ut.
Ni bör dessutom prata med BRF:n om er plan, om ni inte redan gjort det.
Hej Jörgen , kunde du se på bilderna? vore så tacksam för din input :-)
 
Reglarna är alltså 7cm höga? Uppfattade att de var 7cm tjocka/breda. Vilket inte är helt ovanligt för äldre bjälkar.

Jag tycker det är svårt att se på bilderna vad som finns under de här 70mm reglarna. På första bilden ser det ut att vara ytterligare träbjälkar under?

Du borde ha pratat med föreningen innan du började riva badummet.

En golvbrunn är ju typiskt avsevärt mer än 70mm djup, så du kommer att behöva komma djupare ned i golvet.
 
H hempularen skrev:
Reglarna är alltså 7cm höga? Uppfattade att de var 7cm tjocka/breda. Vilket inte är helt ovanligt för äldre bjälkar.

Jag tycker det är svårt att se på bilderna vad som finns under de här 70mm reglarna. På första bilden ser det ut att vara ytterligare träbjälkar under?

Du borde ha pratat med föreningen innan du började riva badummet.

En golvbrunn är ju typiskt avsevärt mer än 70mm djup, så du kommer att behöva komma djupare ned i golvet.
Tack!
Föreningen informerades om renoveringen men kom inte med någon information om det här problemet. Det är Betong kring reglarna
 
Lite svårt att se på bilderna faktiskt, men det ser lite annorlunda ut än jag förväntat mig.
Det ser ut som betong under reglarna, och det ser ut som löst, blandat diverse material imellan reglarna.
Sen ser det nästan ut som att undergolvet består av plywood? Ser inte ut som original från det att huset byggdes!
Skulle kanske vara bra med ännu mer bilder över hela golvet, för att se bef avlopp, i kombination hur ni skulle vilja ha det.
Det hålet man nu ser, är det där den gamla brunnen låg?
 
Men om det verkligen är betong under reglarna, som dessutom är för klena för att vara bärande, då kan man nog göra vilka ingrepp man vill i de reglarna. OM det står någon innervägg ovanpå golvet i någon annan ände, så gäller ju att säkra att inte den rör på sig, om man river bort de här 70mm reglarna. Jag tolkar att det bara är en uppregling av golvet.

Om du vill ha golvvärme, så kan man kanske fundera över att riva bort hela uppreglingen och fylla med EPS betong (en lättbetong baserad på frigolitkulor), som isolerar.
 
H hempularen skrev:
Men om det verkligen är betong under reglarna, som dessutom är för klena för att vara bärande, då kan man nog göra vilka ingrepp man vill i de reglarna. OM det står någon innervägg ovanpå golvet i någon annan ände, så gäller ju att säkra att inte den rör på sig, om man river bort de här 70mm reglarna. Jag tolkar att det bara är en uppregling av golvet.

Om du vill ha golvvärme, så kan man kanske fundera över att riva bort hela uppreglingen och fylla med EPS betong (en lättbetong baserad på frigolitkulor), som isolerar.
Tack för ditt svar Jörgen, vi har nu lämnat bollen till föreningen så att dom får bestämma hur dom vill att vi gör istället, på så sätt har jag ryggen fri. Entreprenören vill också ha ett utlåtande från styrelsen innan dom fortsätter. Återkommer md besked om hur det blev till slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.