Hej,
Vi har bor i en hyresrätt med ett badrum där det är mycket hål i kaklet i duschen som inte är tätade. Det är även otätat vid väggen där vattenrören går in. Besiktninsmannen brydde sig inte om det när vi frågade om det på besiktningen. Är det någon som vet om det är okej eller lär det vara fuktskador? Kan vi kräva renovering?
Vi har bor i en hyresrätt med ett badrum där det är mycket hål i kaklet i duschen som inte är tätade. Det är även otätat vid väggen där vattenrören går in. Besiktninsmannen brydde sig inte om det när vi frågade om det på besiktningen. Är det någon som vet om det är okej eller lär det vara fuktskador? Kan vi kräva renovering?
Ja viss risk finns. Vid rörgenomföring i vägg vid dusch är risken större och numera inte godkänt vid renovering etc. Det är inga större kostnader så jag skulle köpa en liten tub med våtrumssilikon och dubbel täckbricka för rörgenomföring i vägg så skyddar det bättre och ser bättre ut. Det finns numera även sådana med gummimembran som skyddar ännu bättre men inte nödvändigt. Om du inte får ägaren att göra det. Skulle nog bara täta pluggen med silikon.
Redigerat:
Risk för fukt som tar sig in i väggen? Jepp helt klart. Kommer fukten göra skada? Beror på vad det är för typ av vägg. Trä? Jepp ger skador. Sten av något slag? Nja stenen tar inte skada men fukten kan flytta sig långa vägar kapilärt och ge skador på andra sidan väggen om där finns nått som inte tål fukt.
Detta något som du behöver bry dig om? Inte så länge du har informerat hur det ser ut till hyresvärden och inte gör skadorna värre.
Detta något som du behöver bry dig om? Inte så länge du har informerat hur det ser ut till hyresvärden och inte gör skadorna värre.
Klicka här för att svara



