Byggahus.se
Hej,

Någon vad som krävs för att kunna installera en tv i badrummet? Tänker mest på tv:en. Om den behöver vara IP klassad 44 eller så?

Har ju förberett kontakt och nätverk på väggen lite ovanför bubbelkaret. Enligt elektrikern så skulle det inte vara några problem då man har jordfelsbrytare.

Har köpt en arm som man få kan vrida tv:en 180 grader så att jag även skall kunna kolla innanför bastun.

När jag googlar efter tips och tv apparater så finner jag inte så mycket.

Vill ju inte köpa en tv om det är risk för att ångan gör så att det blir kortslutning och den fattar eld.

Men vad vet jag, vet du något om detta så skulle jag uppskatta om du kunde hjälpa mig med råd och idéer.

Tackar på förhand.
/Marcus
 
  • Ett modernt badrum med bubbelbadkar och bastu, förberett för TV-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Wow vad snyggt!!!!
Men jag tror du kan glömma en tv som är IP44 det finns säkert, men för offentligmiljö och med ett pris därefter...
 
  • Gilla
Mistywah
  • Laddar…
Tack så mycket! :)
Ok, misstänkte detta. Kanske får bli en vanlig då. Frågan är bara om den klarar sig... eller jag!? : )
 
I
finns skärmar att ha både på däck och under på båtar.
19 tum är för litet?
finns dom som haft ruta och tv i relax. dock utrymme utan dusch och bad.
 
Ok, ja hade väl kanske tänkt mig 26 tum eller så. 19 tum, skulle kanske funka. Det är ju större än en iPad iaf.

Men, vad är det för skillnad på en sådan 19, och en ”vanlig” tv?
 
I
M Mistywah skrev:
Ok, ja hade väl kanske tänkt mig 26 tum eller så. 19 tum, skulle kanske funka. Det är ju större än en iPad iaf.

Men, vad är det för skillnad på en sådan 19, och en ”vanlig” tv?
så kallad kortslutningskyddad och fuktskyddad.
sök på tv skärm för båtar
 
Ok tack!
Det skall jag göra! (y)
 
Jag har varit inne på liknande spår sen jag byggde om mitt badrum i samband med stambytet här i min brf.

Jag ville ha en tv framför mitt bubbelbad. Jag kom fram till att det va lättast att montera tv:n ovanpå en lucka som är en del av undertaket i badrummet.

Stambytet va 2010, luckan montera jag i våras och tv:n beställde jag för någon minut sedan. Det har bara inte blivit av tidigare.

Jag läste i denna tråden och det föreslogs att man skulle kolla efter en tv som är till båtar. Så efter en hel del letande så hitta jag på en tv som jag tror funkar bra och va till ett bra pris. https://www.hjertmans.se/produkter/...stereo/tv-apparater/ltc-led-tv-19-tum-med-dvd
 
Har du fått TV:en? Funkar den bra?
Jag har ännu inte köpt tv ännu, bara ett väggfäste : )
Är då även inne på att köpa en sådan båt tv som man har fått tips om här.

Det jag är intresserad av är en TV där man har möjlighet att kolla på bilder med, vet inte hur det skall gå till, men om det finns någon SD minneskortsanslutning eller något liknande. Då jag har tagit ett gäng kort i mina dagar skulle det vara ett ypperligt tillfälle att ligga i badkaret/bastun och ha en shuffle som går med alla kort som jag har.

Jag har ju installerat en nätverkskontakt brevid strömkällan, så WIFI i tv behövs då inte.
Men det kanske räcker med en USB kontakt i tv:en så jag kan koppla in en extern hårddisk eller så. Dock måste ju då TV:en kunna läsa bildformat.

Jag får forska vidare i hur jag löser det.

Ladda gärna upp bild sedan när du har fått installerat TV:en!
 
  • Gilla
Cu035
  • Laddar…
M Mistywah skrev:
Har du fått TV:en? Funkar den bra?
Det jag är intresserad av är en TV där man har möjlighet att kolla på bilder med. Dock måste ju då TV:en kunna läsa bildformat.
Hej igen. Jag fick hem tv:n efter ett par dagar. Jag har byggt ett fäste på tv:n. Jag har precis suttit och kollat hur man kan visa bilder då du fråga efter det "Mistywah".
Det finns en usb anslutning på sidan av tv:n. Den stöder bildformaten .bmp och .png upp till tv:ns upplösning som är 1920x1080.
Den stöder såklart även bildformaten .jpeg och .jpg och då oberoende upplösning.
Man väljer bara dom bilderna man vi se i menyn på tv:n så visas dom i följd, vet inte om det finns shuffle.

Idag har jag även kapat 12V kabeln och förlängt den då den va för kort.
Jag ska ta några kort när allt börjar komma på plats och visa dom här om några dagar eller veckor.
 
Hur har du bilderna idag? Server, hdd osv?
 
N Noseone skrev:
Hur har du bilderna idag? Server, hdd osv?
Din fråga va förmodligen inte riktad till mig. Men jag kan förtydliga att jag provade visa bilderna med ett usb-minne.

Jag gissar att din fråga va till "Mistywah" och jag skulle tippa att han har dom på en hårddisk nu och väljer sedan den lagringsmedia som passar honom best.

För min del kommer jag bara att använda hdmi från datorn eller digitalboxen.
 
N Noseone skrev:
Hur har du bilderna idag? Server, hdd osv?
I dagsläget har jag dom bara sparade på en extern hårdisk (2st, var av en är backup)
Kanske borde hitta på något smartare sätt att lagra dom, som t.ex en Nas? Så man kanske kan plocka upp dom via nätverket eller så? Just nu håller jag på och installerar Google Wifi mesh, då jag har haft problem med mitt nätverk. Efter detta så kanske min nätverkskontakt där TV:en är tänkt att vara är överflödig.
 
RuneWebradio RuneWebradio skrev:
Hej igen. Jag fick hem tv:n efter ett par dagar. Jag har byggt ett fäste på tv:n. Jag har precis suttit och kollat hur man kan visa bilder då du fråga efter det "Mistywah".
Det finns en usb anslutning på sidan av tv:n. Den stöder bildformaten .bmp och .png upp till tv:ns upplösning som är 1920x1080.
Den stöder såklart även bildformaten .jpeg och .jpg och då oberoende upplösning.
Man väljer bara dom bilderna man vi se i menyn på tv:n så visas dom i följd, vet inte om det finns shuffle.

Idag har jag även kapat 12V kabeln och förlängt den då den va för kort.
Jag ska ta några kort när allt börjar komma på plats och visa dom här om några dagar eller veckor.

Ok, måste man då markera alla bilder man har? Jag har ju dom inlagt på flertal mappar under en huvudmapp, tänker om det blir mycket meckande med att hålla på och välja alla bilder? En shuffle sedan på det hade varit mest roligt, då man får alla typer av kort efter varandra.

Ja, spännande! Lägg gärna upp bilder här sedan när du har fått upp grejorna!
 
Vägguttaget som synd på bilden från badrummet är inte godkänt. Ett vägguttag får inte sitta närmare en badkarskant än 60 cm. Avståndet till ett duschmunstycke får inte vara mindre än 120 cm.

De här måtten räknas då inte i höjdled, utan projicerat på golvet.

Detta gäller oavsett att du har jordfelsbrytare. Jordfelsbrytare är en förutsättning för att överhuvudtaget få ha uttag i ett badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.