Hej!
Här kommer lite fortsättning på mitt underbara bygge som gick åt skogen.

Inkommande vattenrör med värmeslinga skulle gjutas utbytbart enligt SÄKER VATTEN.
Men tyvärr missade markfirman det och drog på ett PVC-rör i sista sekund, dessutom med en träpinne.

Nu sitter jag där med ett hål i vårt badrum, vad tycker ni vi ska fylla hålet med?

Jag gjorde en bild med foton ifrån övervakningskameran så får ni se hur det gick till..
Montagefel vid byggprojekt med inkvarterat vattenrör fastställt med träpinne, och felplacerat markavloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Misslyckat installationsarbete med vattenrör genom betong med synliga PVC-rör och träpinne i ett hål i ett badrumsgolv.
Skapa konto

Vattenrör med värmeslinga i hål i badrumsgolv, feldragning synlig med träpinne.
Skapa konto

Bild på misslyckad installation av vattenrör med synligt PVC-rör och träpinne i ett betonggolvshål.
Skapa konto

Schematisk illustration av korrekt installation för tappvattenservis enligt SÄKER VATTEN, med noter om vattenmätare och skyddsrör.
tack!
(OBS! Hålet kommer hamna bakom tvättmaskinen, så det kommer inte synas, men fortfarande vet jag inte om jag ska skratta eller gråta!) :cry:

Hej!

Jag har kommit fram till att jag behöver någon massa som är:

*vatten/fukttät
*mögelresistent
*som tål att värmas upp flera gånger om.

Tacksam för tips! =)

Det behöver väl inte vara helt vattentätt? Om det läcker ner lite vatten där så kan det väl inte hända så mycket?

useless useless skrev:
Det behöver väl inte vara helt vattentätt? Om det läcker ner lite vatten där så kan det väl inte hända så mycket?
Då blöter vi ner isoleringen, i värsta fall hamnar vi direkt under tätskiktet. EPS/XPS Cellplast tappar isoleringsförmåga när den blir blöt. Känns onödigt att välja något som inte är helt vattentätt i ett badrum.

Tacksam för tips! :(

Rör med genomföringshylsa i vägg, märkt med mått på 60 mm och 100 mm.
Skapa konto

Det skrivs om denna genomföringshylsa i GVK och SÄKER VATTEN.

Men hittar den inte på marknaden, är det nån som känner till vart den finns att få tag på ?

Tack.

Jag har sökt hela dagen idag, finns det verkligen ingen "massa" som kan användas i väldigt tjocka lager som är tät?

Flytande gummi borde väl finnas?

Jättetacksam för tips!

Claes Sörmland
Gjutsilikon. Man blandar två komponenter och sen stelnar det även i tjocka lager till en silikonkaka.

• Gilla
swealp
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gjutsilikon. Man blandar två komponenter och sen stelnar det även i tjocka lager till en silikonkaka.
Precis vad jag söker efter, tack!! Men vart hittar man det ?

Jag fortsätter söka.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte gratis och används till gjutformar inom konstsektorn. T ex:

[länk]

[länk]

[länk]
Tack förstår!
Risken finns väl att det spricker också.
Ska söka lite till får vi se om det finns något bättre alternativ.
Tack.

Claes Sörmland
Spricker tror jag inte är en risk. Jag har förvisso bara använt det den gång för många år sedan men det var mycket elastiskt och tåligt.

• Gilla
swealp
  • Laddar…
Jag hade inte gjort något åt det.
Vill man verkligen göra något räcker det med fogskum för att det ska bli tillräckligt tätt.

En lösning för att få det helt tätt är att montera en hylsa (ändhuv) för kulvertrör, tyvärr ser det ut som att ditt 110-rör sticker upp lite för lite. https://www.rinkabyror.se/artikel/andtatning-32-32/

• Gilla
swealp
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Jag hade inte gjort något åt det.
Vill man verkligen göra något räcker det med fogskum för att det ska bli tillräckligt tätt.

En lösning för att få det helt tätt är att montera en hylsa (ändhuv) för kulvertrör, tyvärr ser det ut som att ditt 110-rör sticker upp lite för lite. [länk]
Jag har sökt hur länge som helst efter den där, det heter tydligen " ÄNDTÄTNING". Tack!!

Mitt förslag var att sätta på ett avloppslock som jag gör 2st hål i med varsin tät nippel.
https://www.bauhaus.se/propp.html

Ja, dessvärre gillar vår badrumskille att kapa allt väldigt kort och nära. :(

Men är inte fogskum väldigt ihåligt och inte alls vattentätt? Det drar väl mer åt sig fukt som en svamp?
Källa: https://gds.se/hantverksteknik/murare/fogar/fogskum-valj-ratt-fogskum

swealp swealp skrev:
Jag har sökt hur länge som helst efter den där, det heter tydligen " ÄNDTÄTNING". Tack!!

Mitt förslag var att sätta på ett avloppslock som jag gör 2st hål i med varsin tät nippel.
[länk]

Ja, dessvärre gillar vår badrumskille att kapa allt väldigt kort och nära. :(

Men är inte fogskum väldigt ihåligt och inte alls vattentätt? Det drar väl mer åt sig fukt som en svamp?
Källa: [länk]

Fogskummet är mest för att inte få luftrörelse i röret. I min tvättstuga kom pem-slangen upp genom ett 50mm elrör som inte var tät på något sätt, man kunde känna en svag luftströmdär. Tältade med fogskum precis i toppen för att stoppa det hela, dessutom lätt att karva bort den dagen man eventuellt skulle behöva byta slangen (om ca 100 år?).

Jag har faktiskt varit med om en fastighetsägare som fick hål på pem-slangen i grunden. Men det berodde på att den var förlagd i grovt krossmaterial som hade nött hål på slangen. Är slangen förlagd enligt konstens regler ska den inte behöva bytas ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.