H hempularen skrev:
Vägguttaget som synd på bilden från badrummet är inte godkänt. Ett vägguttag får inte sitta närmare en badkarskant än 60 cm. Avståndet till ett duschmunstycke får inte vara mindre än 120 cm.

De här måtten räknas då inte i höjdled, utan projicerat på golvet.

Detta gäller oavsett att du har jordfelsbrytare. Jordfelsbrytare är en förutsättning för att överhuvudtaget få ha uttag i ett badrum.
Mycket märkligt då jag påpekade detta innan installationen till elektriker, och då till svar var bl.a att man har jordfelsbrytare. Har fått intyg från extern elektriker och fått godkänt från kommun på allt.

Det är ett solklart fel mot alla versioner som funnits av reglerna runt el i badrum.

Man kan resonera att jordfelsbrytaren i praktiken skyddar så att ingen kommer att dö av det där uttaget. Men det är inte meningen att en jordfelsbrytare skall vara det enda skyddet mot en elolycka. Den är tänkt att skydda i fallet när övriga skydd fallerar.

Som exempel kan man ta upp att elsäkerhetsverket vid stickprov av jordfelsbrytare i vissa fall har haft 20% som inte fungerat. Jordfelsbrytaren är en extra säkerhet som kanske fungerar, kanske inte. Man får inte förlita sig på den som enda skydd.

Har äntligen fått upp TV:en, fick byta ner mig till en 22 tums då jag hade en 24 först men som då inte kom runt hela vägen om man skulle svänga in den till bastun. Hade funkat med att köpa ett fäste med längre arm. Men jag orkade inte forska i detta.

Funkar kanon, då jag har satt i en chromecast så jag kan jag köra via WI-FI och kolla på fotboll i bastun och dricka pilsner.
Nu i efterhand så hade jag valt ett ej installera ett fast nätverksuttag. Har uppgraderat mig med Google mesh puckar så har full täckning i hela huset/altan/garage.

• 22-tums TV monterad på vägg i bastu med fotbollsmatch på skärmen och syn av angränsande rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.