Spackla i badrum

186 läst  1 svar

1. T
    Medlem Nivå 2
    Hej.
    Sökt men inte hittat.

Vill måla om i badrummet men väggen har en del små skador och ojämnheter lite här o var.

På väggen sitter målad våtrumstapet.

Kan jag bredspackla på våtrumstapeten med våtrumsspackel och sedan slipa/måla?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Om det strikt skall följa regelverket, så måste man följa ett givet system för tätskikt. Det finns typgodkända system för olika typer av ytskikt, kakel, våtrumsmatta eller målat.

Nu säger du att det finns våtrumstapet som man målat på. Det finns såvitt jag vet inget typgodkänt system för målning på en våtrumstapet. I praktiken kan det säkert fungera ändå, men om du får en vattenskada så kommer inte försäkringsbolaget att gilla lösningen (såvida du inte hittar ett typgodkännande).

Om man vill ha ett målat ytskikt i badrummet så finns det typgodkända system från de flesta färgtillverkarna. Det brukar lite grovt innebära att man skall sätta upp en glasfiberväv, och den skall grundas med speciell våtrumsgrund (som är mer än grundfärg, den är extremt tät för ånggenomträngning). Och sedan färdigmålas med våtrumsfärg. Det finns små variationer i instruktionerna från resp. färgtillverkare. Det viktiga om man vill ha ett godkänt resultat är att man följer anvisningarna exakt för just det fabrikat man väljer. Dvs. exakt de produkter de föreskriver, även glasfiberväven är en del av systemet, skall vara just den väv som föreskrivs i systemet, osv. Produkterna i systemen brukar vara antimögelbehandlade.

Om du har skador i stil med sprickor i tapeten inne i duschen, så skulle jag nog inte våga bara spackla och måla över. Det är stor risk att det spricker igen, och att fukt kan läcka igenom färgen ut i sprickan, även om det inte finns en ny synlig spricka.

Glasfiberväven i de typgodkända systemen fyller flera funktioner. Dels armerar den ytskiktet så att det inte spricker så lätt, dels säkerställer den att det blir en viss tjocklek med tät färg på väggen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: