P
Jag har byggt badrum med två dörrar en helt vanlig och en glas-skjutdörr in till sovrummet.
I karmen till den vanliga dörren sitter en microbrytare som aktiveras när man låser badrumslåset, är skjutdörren stängd så låses denna samtidigt med en solenoid. När man låser upp släpper solenoiden.

Har även en extra brytare inne i sovrummet som låser skjutdörren helt, så att besökare inte kan gå in där och snoka när de är på toaletten.

Låsningen är ett av de mindre problemen med två dörrar i ett badrum, mycket jobbigare att få till fallet och att placera och kapa allt kakel kring dörrarna så det blir snyggt :-)

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
@mnils
Va kul att du redan har en lösning baserat på solenoider.

Skulle du bygga det likadant igen om du hade möjligheten att stå inför beslutet på nytt?

C
D David_Berglund skrev:
Det enda scenariot det inte kan kompensera för är om någon av dörrarna står på glänt, men då får man helt enkelt stänga båda innan man sätter sig.
Om du använder ett vanligt motorlås så har de dels oftast signal för dörr öppen/stängd, så med lite logik kan ju dörren låsas så fort man stänger den. Risken är så klart att båda dörrarna blir låsta, det får man lösa på något sätt. Likaså med vredet - ett motorlås kan normalt förses med vred eller låscylinder precis som ett vanligt lås och man får signal för vredets position som kan styra den andra dörren.

Personligen tycker jag det är overkill men det beror förstås lite på dörrarnas placering. Vi har en dörr till sovrummet och en dörr till övervåningens hall. Vi löser problemet genom att inte använda sovrumsdörren när det är gäster i huset. Den dörren saknar t.o.m. lås.

Kan bygga ihop av 24V-aggregat, solenoider och brytare som jag har liggande, och då vanliga motorlås är ganska dyra, så blir nog eget om jag väljer den lösningen.

Kanske skall sätta en lastcell på toan oxå, så de alltid är låst om någon sitter där. ;)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
D David_Berglund skrev:
@mnils
Va kul att du redan har en lösning baserat på solenoider.

Skulle du bygga det likadant igen om du hade möjligheten att stå inför beslutet på nytt?
Ja vi tycker det blev bra, nu har det bara varit färdigt sedan i somras men ändå.
Hur stort är ditt badrum vårt är 7m2 och det är på gränsen med två dörrar, blir en rejäl utmaning att få plats med allt.
Höjdskillnader är jag däremot allergisk mot, man måste ju hålla huset anpassat till städroboten så det inte gror igen :-)

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Som det är ritat nu är vårt t.o.m. mindre, bara 5,5m², men jag är ju fri att styra detta eftersom planlösningen alltid går justera. Det är fråga om en påbyggnad av en extra våning och jag ritar själv alltsammans. Så inbördes inom den givna ytan kan jag kompromissa som jag vill.

Denna planritnings-skiss visar lite vad som finns att arbeta med och de prioriteringar jag gjort hittills. Jag är låst i det att jag har ytan vänster om murstocken att jobba med för sovrum, klädförvaring och badrum, samt att jag måste ha en passage ut till balkongen och denna vill jag inte ha genom sovrummet. Skulle jag ändra mig i detta så blir möjligheterna väldigt stora då jag får ett mycket större sovrum och kan fördela klädförvaring/badrum annorlunda. Men än så länge ligger det beslutet om passage till balkongen utanför sovrummet fast.

Tanken är att denna passage skall fyllas med platsbyggda bokhyllor och även dörren in i sovrummet blir en skjutdörr som blir skall uppleva vara som att gå igenom bokhyllan.

I nedan skisser har jag förtydligat hur jag menar med att klädförvaringen - genom att ha samma formspråk och ytor på bänkar och golv - skall ge upplevelsen av att vara både en klädförvaring, men oxå kännas som att det är en förlängning av badrummet.

Då tvättstugan är i källaren, och vi även har bad i källaren behöver det inte rymma mer än dusch, toalett och förvaring. Resten handlar om upplevelsen av storlek och rymd, och då inbillar jag mig att den höga takhöjden, och djupet som följer av att ha skjutdörren öppen emot klädförvaringen kommer lura en att tro att badrummet är avsevärt större än det är.

Så går mina tankar..

Dock kan jag åstadkomma detta både med och utan höjdskillnad i golvet, så det finns inget beroende däremellan.

PS. Bortse från trappans utseende i skissen, den är inte färdigritad ännu, men fick paint'a lite för att förtydliga hur det skall bli. DS

Planritning av en påbyggnad med sovrum, klädförvaring, badrum och passagen till balkongen, inklusive platsbyggda bokhyllor och spiraltrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-planritning av ett badrum med dusch, handfat och passage till en balkong, samt en omarkerad trappa.
Skapa konto

Redigerat:
Är det viktigt att kunna gå ut på balkongen utan att gå genom sovrummet?

Vi har diskuterat den frågan mycket fram och tillbaka, och landat i att vi tycker det. Vi har dock varit inne på att kunna gå ut både från sovrummet och utanför, men vi har inbillat oss att detta är överkurs och att vi inte kommer nyttja det.

Balkongen är en takbalkong på 20m² som kan komma att möbleras med matmöbel och det är inte uteslutet att vi rent av kommer utrusta den med en extern trappa från uteplatsen i markplan i framtiden, om vi kan komma på en snygg design på en sådan.

Men alla beslut kan förstås omvärderas. Det är ju som jag antyder ovan ovan en stor yta vi offrar till att bara vara en "passage". Det är därför vi tänkt oss att ha denna bibleoteks-inredning, med någon läsfåtölj placerad där oxå för att få en funktion i den.

3D-modell av hus med takbalkong på 20m² och potentiell passage från sovrummet.
Skapa konto

Redigerat:
Jag tycker absolut du borde skippa trappsteget och även dubbla dörrar i badrummet, tycker det är ofantligt störande.
Planlösningen har dock utrymme för att lösa bort problemen genom att flytta rummen.

Flytta:
Badrum dit sovrummet är.
Sovrum till klädkammarhörnet
Klädkammaren till badrummets plats.

Då får du en snabb ingång till badrummet från sovrummet och slipper den bökiga väggen där

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Kul med kreativa förslag på ändringar, och jag förstår precis hur du menar och tycker givet de förutsättningar jag redogjort för, att det är en bra idé.

Men... Placeringen av sovrummet, vid det stora glasparti som ger utsikt i den mest attraktiva inriktningen (över sjön), har varit och är helt styrande för utformningen. Detta är ju ny information som jag inte delat med mig av tidigare, men det är nästan bara bra att ni inte har alla fakta på bordet, för förslagen blir därmed inte hämmade av alla låsningar jag haft hittills. :)

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
H
Hej,

I vårt förra hus hade vi två dörrar till badrummet, det var strax över 5 m2. Vi upplevde inga problem med två dörrar, tvärtom. Var väldigt praktiskt att gå från vårt sovrum till klk och badrummet. Jag kom heller inte ihåg att några gäster kommenterade det negativt, men det kanske jag har förträngt eller så var de så artiga att de inte sa något till oss. Hittade ingen bild så gjorde en snabb skiss på hur det såg ut för oss.

Skiss av husplan med sovrum, klädkammare och badrum med två dörrar anslutna till sovrum och hall.
Skapa konto

Mvh

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Kul med ytterligare input och erfarenhet. I synnerhet med att passera kläd-delen och i synnerhet när det är en stängd klädkammare dessutom. Tack för att du tog dig tid att skissa upp det! :)

Eftersom jag fortfarande tror att det kommer passa OSS, så gör det förvisso inget om inte alla tycker att det låter som en bra idé, men om samtliga unisont hade avrått oss, såsom nästan verkar vara fallet ang. höjdskillnaden, så får man ju anledning att tänka till lite extra.

Till saken hör väl att vi levt i 6 år i ett hus som bara har en toalett (med dusch) som är på 3x1,25m och däri ryms oxå tvättmaskin och torktumlare. Med barn som blir äldre (nu 8 och snart 5) så blir det visserligen mer och mer problematiskt med bara en toalett, men i jämförelse kommer detta nya badrum kännas som oändlig lyx för oss. I synnerhet med hänsyn till att det befintliga på entréplan kommer finnas kvar, men renoveras utan tvättmaskiner.

Nu är jag extremt funktionsinriktad när det kommer till planlösningar och jag tänker så här: får ni ut mer positivt än negativt av nivåskillnden och de två dörrarna? Dina argument för dessa lösningar är visuella, men frågan är om det praktiska inte borde överväga i ett badrum? Tror också att en av dörrarna kommer att vara låst mesta tiden. Och ju fler dörrar, desto mer kommer att höras från badrummet. Inte alltid så kul...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kan inte riktigt hålla med om att argumenten endast är visuella.

Den inledande frågan handlade ju om att kunna placera en spegel. Visserligen på sätt och vis en visuell funktion ;) men likväl väldigt funktionsinriktat.

Vidare tycker jag själv att idén med semi-integration mellan klädrummet och badrummet är extremt funktionellt. Jag kan stå i badrummet och göra mig klar medan min sambo sitter vid spegeln i klädrummet och gör detsamma, och ändå upplevs det som vi är tillsammans. 5m² är ju litet, och att få upplevelsen av att det är 10m² istället tycker jag själv är ganska briljant. :rolleyes:

Denna idé är dock sprungen ur den ursprungliga rent praktiska lösningen - den att kunna stänga till om oss när barnen dragit sig tillbaka till sina rum, och ändå ha tillgång till badrummet.

Jag har förstått att många inte tycker detta är av värde, men för oss är det definitivt det.

Jag är oxå extremt fokuserad på upplevelser av volymer och rymder, och för mig finns det inget tråkigare än ett vanligt fyrkantigt rum hur praktiskt, billigt och okomplicerat det än må vara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.