Badrum
tobbe_50: Hej. Jag har ett litet badrum med dusch i hörnet, och även ett fönster nära hörnet. Jag har tagit del av en del diskussioner på forumet och bestämt mig för en U-formad duschvägg typ Hafa Igloopro U, eller INR Linc Momentum mfl (Svedberg, Men... jag vill ha frostat glas, någon som känner till en leveratör/modell med detta? Tack på förhand. Torbjörn
Marcus Attsäter: Tjena. Har byggt ett litet hus på landet som skall innehålla torrtoa och en duschkabin. Kommer lägga plastmatta på golvet men det som jag funderade på är detta med plasten utanpå isoleringen i väggarna. Det finns en tanke på att kunna värma på och använda toan på vintern, men det är i framtiden så om man nu väljer att kallställa det, hur ska man tänka gällande plasten som skall
Jonas_80: Hej, står inför en helrenovering av badrum i källare på fritidshus från 1946. Golv är betong på berg/makadam. Vägg är putsad lättbetong med platonmatta på utsidan. Kakelsättare vill klä in väggarna i 10 mm Wedi skiva, för att få ett rakt underlag att sätta kakel på för ett bättre slutresultat. Någon som har erfarenhet av dessa skivor? Är lite osäker på grund av hur väl
kalle55: [citat] Ja, jag har fått intrycket att nuvarande ägare inte ägde lägenheten när stambytet o tillhörande renovering gjordes.
KnockOnWood: Och här finns lite tips: https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-det-realistiskt-med-komplett-badrum-127cmx147cm.243424/
fredar: [citat] Precis, det blev faktiskt kanonbra även utan hyvlade klinker.
hempularen: Absolut inte mitt område. Men tänk på hur den skall matas med el. Det finns beredare som går på enfas, två faser eller trefas. Vad finns framdraget, är det lätt att få fram en ny ledning från elcentralen osv. Men det finns mer att tänka på vid valet, tror jag.
Marojo: [citat] Jag misstänkte att jag kanske oroade mig för mycket. Då blir det nog tvätt och samma färg på hela panelen i badrummet.
Fornan100: Så om jag använder eps så kan jag köra 25 flytspackel, eventuellt. Hade du kört med vanlig isolering och golvspån istället om du var jag? Jag har blivit rekommenderad eps av en byggpolare men han menade att det skulle bli väldigt stabilt. Jag vet ingenting jag om eps.
andost: Haha, hellre detta än Ullared, har svurit på att aldrig sätta min fot där... ;)
Staffans2000: Jag använde bara svetsmunstycke från Clas Ohlsson, resten var grejor jag redan hade hemma.
BirgitS: I så fall är det väldigt viktigt var spotten vid handfatet sitter så att ansiktet blir upplyst och inte ovan- eller baksidan av huvudet vilket gör att man inte ser ansiktet i spegeln. Du kan kolla själv genom att hålla en ficklampa ovanför huvudet när du står framför en spegel i ett mörkt rum. Hide-a-lite rekommenderar 1 spott per 1,5 kvm golv i badrum i sin guide, och sen kan det
qawsedrftg123: Liten uppdatering. Med lite flax fick jag tag i planetens sista kartong hos tillverkaren som hade en kvar som låg och skräpade.
Evalisa: Fast det här är ett trähus... tror inte att det ligger betong under plastmattan...
rävlyan: Ett par dygn så sitter det fast , så lite vatten torkar ur sen kan du spackla eller flytta
Bessess: Anlitade en plattsättare som tog 400 kr/m2 för klinkersen (30x30 plattor) efter rabatt och varnade för att Bauhaus klinkers hade variationer som skulle synas. Har tittat på plattorna i paketen på Bauhaus och har inte kunnat se variationer för blotta ögat. Troligen tjänade platsättaren extra på klinkerplattorna. Kommer att köpa kakel och klinkers på Bauhaus nästa gång, den nya
Jonatan79: Vad har ni för ventilation i badrummet, fläkt som går ständigt?
Stefan vtt46: [citat] Ja det är lagrets "axel" som ått av. Men lager och lagerinfästningen är en enhet och måste bytas som en sådan. Som framgår av bilden så harvjag redan lagret. Rubriken lager trasigt var bara en förenkling för att inte få en för lång rubrik.
Encent: Hej! Priset är helt rimligt. Förstår inte hur Ni kan hitta billigare? Ja kanske 110 000kr inkl material och efter ROT. Men lägre än så kommer Ni inte tyvärr. Se bara till att dem kan ge Er säker vatten intyg efter renoveringen och betala ALDRIG I förskott, annars blir det du som får jaga efter dem. Vincent
ollo: Ja nu är det snart på gång, börjar riva ut i november tror jag. Någon som har tips? Ev kan jag gå in genom väggen ifrån köket med vatten, blir då bakom kyl/frys, är det rör i rör man kör med nu? Hur gör jag med golvvärmen? Kan den komma upp i golvet?
rävlyan: Hur gammal är VVB , är den gammal , blir alltid en massa avlagringar som lägger sig på botten Ökade flöde när ni förändrade ledningarna ,kommer mera vatten med fart , då kan det virvla runt i botten på beredaren och följa med ut Smacken som syns , har du smakat på det , finns en tendens till att kännas som salt smak , då är det närsalter i vattnet och kan komma utifrån Har ni
rävlyan: Skit i botten på röret där den ska ner kanske . är ju nerförsbacke , prova med att försöka putsa av axeln som huven sitter på , kan hjälpa
Pk2018: Hej, om det fortfarande är aktuellt så kan jag hjälpa dig, då jag själv hamna i samma sits. Om du håller silen som en diskus mellan dina händer och skruvar moturs........så ....
Baskavoda: Jag har också fallet ca 10cm utanför ochinga tätningslister på min duschdörr. Nästan ingenting skvätter ut. Ända problemet jag har är att det blir blött när man går ut ur duschen och och ska torka sig. Duschen är placerad strax innanför dörren vilket gör att man vill torka upp det vattnet som blir när man torkat sig. I min förra lägenhet låg duschen längst in i badrummet och
KnockOnWood: [citat] Att koppla handdukstorken via en väggmonterad termostat borde väl inte innebära några problem? [citat] Beror väl lite på var i vårt avlånga land huset ligger också. Vi har inga element eller annan "riktig" uppvärmning i vårt dusch-/toa-/tvättrum på 6 kvm. Enda värmen kommer från en LVI handdukstork som ger 70 W när och om den är igång. Våtrummen "suger ju åt sig" varm
ArneP: [citat] Håller med att det är märkligt att bara ett ställe i badrummet är drabbat. Vattenkälla och rördragning finns inte bakom problemstället. Firman som gjort jobbet har gått i konkurs men ingick i Comfort-kedjan. Jag vänder mig dit med frågan och om möjlig åtgärd.
MalZon: Kikade runt lite nu när man slösurfade.. Hittade denna https://www.luftbutiken.se/takflaktar/2258-vilpe-takflakt-e120-p-125-500-svart.html . Tanken jag har med en sån här typ av fläkt är när det regnar, hur funkar det? Är väl lixom rakt ner in i den? Eller hur funkar det? Sen bara för att ta ett exempel, där jag funderade på att ha den lutar det mer än 50° så hur ska jag göra