Gjuta EPS-betong med så bra nivåer som möjligt?
Gjorde så här:
Köpte 6 mm gängstång, brickor och muttrar nästan gratis i en ”bilaffär”.
28x70 reglar i en Maxad butik.
Borrade 6,5 mm hål igenom reglarna.
Kapade gängstången och monterade bricka oc mutter undertill.
Längden på gängstången så de stack upp en bit på översidan för att enkelt kunna skruvas/justeras väl på plats.
Ställde ”dragbanorna” på gängstångsfötterna och med lagom anpassad längd på lister låste jag dragbanorna på tvärsen mellan väggarna - så dragbanorna inte vinglade i sidled.
Tände laserpasset och NJÖT av millimeterskruvandet upp och ner!!
Då jag var helt nöjd kapade jag gängstängerna kvickt med vinkelkapen.
Allteftersom gjutningen framskred skruvade jag bort listerna som höll banorna i sidled.
Attans nöjd sov jag gott.
Upp med banorna på morgonen och gjöt i spåren efter dom.
Himla nöjd :)

Hur jag fick upp banorna?
På morgonen skruvade i rejäla träskruvar och med koben under skruvskallen kom dom upp.
 
  • En träregel med genomgående hål stödjer sig på en gängstång med bricka och mutter på en ojämn betongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
L
F FDT skrev:
Gjuta EPS-betong med så bra nivåer som möjligt?
Gjorde så här:
Köpte 6 mm gängstång, brickor och muttrar nästan gratis i en ”bilaffär”.
28x70 reglar i en Maxad butik.
Borrade 6,5 mm hål igenom reglarna.
Kapade gängstången och monterade bricka oc mutter undertill.
Längden på gängstången så de stack upp en bit på översidan för att enkelt kunna skruvas/justeras väl på plats.
Ställde ”dragbanorna” på gängstångsfötterna och med lagom anpassad längd på lister låste jag dragbanorna på tvärsen mellan väggarna - så dragbanorna inte vinglade i sidled.
Tände laserpasset och NJÖT av millimeterskruvandet upp och ner!!
Då jag var helt nöjd kapade jag gängstängerna kvickt med vinkelkapen.
Allteftersom gjutningen framskred skruvade jag bort listerna som höll banorna i sidled.
Attans nöjd sov jag gott.
Upp med banorna på morgonen och gjöt i spåren efter dom.
Himla nöjd :)

Hur jag fick upp banorna?
På morgonen skruvade i rejäla träskruvar och med koben under skruvskallen kom dom upp.
Snygg lösning!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.