5 268 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Tips på listig lösning för list vid kakelbård
Jo visst för köp av vissa VAROR gäller 3 år.BirgitS skrev:
För köp av tjänster till hus gäller 10 år
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumenttjanstlagen/
Kan vi nu gå tillbaka till att hjälpa TS om mer hjälp önskas?
mexitegel skrev:
Normalt salar man ut (bygger på) dörrkarmen så den kommer i nivå med kaklet.Dörrfodren ligger sedan utanpå kaklet.
Det blir garanterat den snyggaste lösningen här också. Du kommer dock behöva ha lite bredare foder än du har idag, men det tror jag bara blir snyggare. Troligen ska du kapa bort en liten bit av bården på kaklet så det går mot listen.
Vad gäller tröskeln ser den ut att ligga lågt? Kontrollera höjderna så det överrensstämmer med byggnormer. Eftersom ni salar på karmen behöver ni ändå skaffa en ny tröskel. Då kan ni göra den bredare så ni inte får en sådan bred fog. Finns det tätskikt dör ska detta vikas upp mot tröskeln och limmas där. Avsluta med en grå mjukfog.
så tänkte jag med men det är ju i två nivåer, tapeten är lägre än kaklet och den svarta listen av kakel överst. Så svårt att få till det... kanske om man salar ut så dörrfodret ligger ovanpå kaklet och sen sätter man en bit trä (som fodret också ligger utanpå och alltså bara syns från sidan) alternativt kvartstav i hörnet som bildas på mellan påsalningen och vägg, där det är tapet.
Med lite händighet kan man rita av kakellistens profil och figursåga.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 278 inlägg
Kakla smygen/salningen och gera in en bit av den svarta listen.
I projektet ingick standardlister men eftersom vi sedan valde ett kakel med en profil med buckla i så passade inte standardlisterna. Vi tänkte att vi kunde fixa det själva och listerna drogs av från totala projektkostnaden. Ja sen gick tiden...mathiash77 skrev:Alltså när det gäller tjänster till HUS är det 10 år och inte två år som gäller.
När man sen tittar på jobbet så tror jag att firman bara gjorde del av jobbet och TS gjorde/färdigställde resten, allt enligt avtal????
För egen del skulle jag ha valt en aluminium/plast L profil och satt i hörnet. Lägg den på kaklet och ner över kanten mot karmen. Detta beror givetvis på mått...
Om det ser ut på samma sätt runt om tror jag att bästa lösningen är att sätta om karmen. Flytta den ca 25 mm inåt mot badrummet så att tröskeln hamnar någon mm från plattorna. Blir betydligt snyggare fog mellan plattor och tröskel, enklare att sätta foder med salning på den tapetserade elen och urtag för listen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan sedan kapa den på ovansidan så att plattan med bården inte täcks framtill utan bara på sidan.
Profilen sätts enkelt fast med våtrumssilikon.
Denna kanske passar stilen
https://www.bauhaus.se/vinkelprofil...MI-pK_huKk3wIVkJQYCh1t-wsGEAQYCyABEgJCSvD_BwE
Finns även en 25x25 i dimension beroende på höjd som ska täckas.
L Lane skrev:kanske om man salar ut så dörrfodret ligger ovanpå kaklet och sen sätter man en bit trä (som fodret också ligger utanpå och alltså bara syns från sidan) alternativt kvartstav i hörnet som bildas på mellan påsalningen och vägg, där det är tapet.
Precis så, men använd inte kvartalsstav.L Lane skrev:så tänkte jag med men det är ju i två nivåer, tapeten är lägre än kaklet och den svarta listen av kakel överst. Så svårt att få till det... kanske om man salar ut så dörrfodret ligger ovanpå kaklet och sen sätter man en bit trä (som fodret också ligger utanpå och alltså bara syns från sidan) alternativt kvartstav i hörnet som bildas på mellan påsalningen och vägg, där det är tapet.
Att figursåga listen förutsätter ju att dess profil inte är högre än listen annars ser det nog märkligt ut.
Klicka här för att svara