Jag håller på detaljplanerar badrummet till vår om/tillbyggnad. Denna tillbyggnad kommer bland annat innebär att en våning byggs på, men även tillbyggnad i mark.

De delar som byggs helt nya kommer få en innertakhöjd på entréplan på 2,5m, men för att slippa göra om hela befintliga boytan (innertak) kommer innertakhöjd på 230cm behållas i dessa delar. Färdig golv på v2 hamnar på 275cm, och därmed blir bjälklaget över befintlig del 45cm tjockt.

Detta tjocka bjälklag uppnås genom att hanbjälkarna till befintliga takstolar sadlas på, samt att det adderas en upplagd bjälke mellan varje hanbjälke för att få till C-C600 eller 300 där så erfordras.

Åter till badrummet. Det är ritat ett ryggåstak som ger en innertakhöjd vid yttervägg om 178cm. Nu är det så att jag vill placera spegeln här, och har konstaterat att en spegels överkant bör hamnar på minst 185cm eller helst uppåt 200cm.

Då slog mig den lite tokiga idén att lokalt för just badrummet sänka golvet ett trappsteg. D.v.s. istället för att sadla på så bjälklaget här blir 45cm tjockt låter jag det stanna på ca: 30cm tjockt, vilket gör att badrumsgolvet kommer 15cm lägre än övriga våningen. På så vis får jag drygt 1,9m innervägg att planera med spegel etc.

Badrummet i fråga är oxå ritat att ha 2 dörrar, den ena in till stora sovrummet, och den andra ut i övervåningens "hall". Innanför den dörren som kommer från hallen har jag ritat ett steg som gör att man undviker känslan av "fritt fall", men från sovrummet där vi bara kommer röra oss själva har jag inte gjort det samma just nu.

Här kommer en liten lista med för/nackdelar jag kan komma på.

Fördelar:
* Jag får bättre takhöjd och löser mitt problem
* Jag får i praktiken en tät "balja" på 15cm.
* Kanske en fräck effekt av en känsla av volym när man kliver in.

Nackdelar
* Jag hade nyss gott om utrymme i bjälklaget för avloppsrör, jag blir nu begränsad.
* Det steg jag beskriver ovan, som jag tror är nödvändigt, tar benutrymme vid toan såsom planlösningen är nu.
* Obefintlig handikappanpassning, men så är det redan på V2 dit man når genom en sprialtrappa.
* Det kanske är helt korkat att göra så här?

Några bilder som beskriver läget nedan. Just nu är inget måttsatt på bilderna men totalinnermått är 2,6x2,2 minus snedväggarna. Avstånd mellan duschglas och bänk är 1m.

Det är så klart fritt att ge åsikter om designen i sin helhet, men primärt undrar jag vad panelen tänker om detta lägre golv.

Ser fram emot givande feedback. :)

3D-ritning av ett badrum med nedsänkt golv, duschhörna, toalett och badrumsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett badrum med sänkt golv, duschhörna, toalett och möblering.
Skapa konto
3D-ritning av ett badrum med sänkt golv, innehåller toalett, fönster och duschavskärmning.
Skapa konto

I brist på feedback här har jag fått tänka själv, och fortsätta fundera. :)

Beslutet har landat i att jag sänker golvet i badrummet.

Samt därutöver oxå i den del av sovrummet som kommer bli klädförvaring. Jag får då 2 golvhöjder i sovrummet som kommer verka rumsavdelande. Genom att ha skjutdörr mellan badrum och klädförvaring, och att göra bänkytorna i badrummet samt utanför i samma höjd/djup, så kommer jag få en känsla av att badrummet är större än vad det är när dörren är öppen.

Jag tappar genom detta tanken med en "tät balja" men den fördelen är ju egentligen sekundär om man bygger badrummet enl. norm.

Någon som tycker något? :)

3D-modell av ett renoveringsprojekt med nivåskillnader i badrum och sovrum för rumsavdelning.
Skapa konto
3D-ritning av renoveringsplan med sänkt golv i badrum och klädförvaring.
Skapa konto

Texten är lite rörig, men jag uppfattar det som att badrummet är på plan 2?
Och dit har du ingen hiss? Isåfall gäller inte tillgänglighetskraven och du kan ha ett trappsteg ner.
På plan 1 måste du uppfylla tillgänglighetskraven.

Hej,

Jag har begåvats med en påtaglig oförmåga att uttrycka mig kortfattat, så kanske blev det lite mycket text.

Men det stämmer att det är V2 och att jag precis som du säger därför inte behöver förhålla mig till tillgänglighetskraven.

Jag undrar mest vad forumet tycker om konceptet. Vill ju undvika att jag själv upplever att det är en obekväm lösning. Jag tror exempelvis att steget innanför dörren är nödvändigt för att undvika känslan av förvåning när golvet försvinner, men kanske har jag fel här? Eller så har jag rätt, men att det inte är tillräckligt?

Andra för/nackdelar någon kan se?

BirgitS
D David_Berglund skrev:
Jag tror exempelvis att steget innanför dörren är nödvändigt för att undvika känslan av förvåning när golvet försvinner, men kanske har jag fel här?
Jag tror du har rätt, men jag vet inte om det är tillräckligt med ett steg.

D David_Berglund skrev:
Genom att ha skjutdörr mellan badrum och klädförvaring
...
Jag tappar genom detta tanken med en "tät balja" men den fördelen är ju egentligen sekundär om man bygger badrummet enl. norm.
Kräver inte reglerna att höjden på tätskiktet vid en dörr är 2 cm högre än vid golvbrunnen?
Det verkar vara kort sträcka från duschen till klädförvaringens skjutdörrs närmsta hörn. och därmed tveksamt om det är 2 cm höjdskillnad. Eller missförstår jag ritningar och text?

D David_Berglund skrev:
Hej,

Jag har begåvats med en påtaglig oförmåga att uttrycka mig kortfattat, så kanske blev det lite mycket text.

Men det stämmer att det är V2 och att jag precis som du säger därför inte behöver förhålla mig till tillgänglighetskraven.

Jag undrar mest vad forumet tycker om konceptet. Vill ju undvika att jag själv upplever att det är en obekväm lösning. Jag tror exempelvis att steget innanför dörren är nödvändigt för att undvika känslan av förvåning när golvet försvinner, men kanske har jag fel här? Eller så har jag rätt, men att det inte är tillräckligt?

Andra för/nackdelar någon kan se?
Jag tyckte det såg rätt ”coolt” ut med att golvet är sänkt och ett litet trappsteg ned.

Vad jag dock funderar på är andra bilden med klädförvaringen.

Är meningen att man måste gå genom klädkammaren för att nå badrummet från sovrummet ?

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror du har rätt, men jag vet inte om det är tillräckligt med ett steg.

Kräver inte reglerna att höjden på tätskiktet vid en dörr är 2 cm högre än vid golvbrunnen?
Det verkar vara kort sträcka från duschen till klädförvaringens skjutdörrs närmsta hörn. och därmed tveksamt om det är 2 cm höjdskillnad. Eller missförstår jag ritningar och text?
Ja man brukar ju använda en speciel badrumströskel vid dörrar som gör att det blir högre där än en normal tröskel cirka 20 mm.

Men nu är det ju en skjutdörr TS vill ha då har man ju ofta ingen tröskel.... men finns kanske för skjutdörrar också speciella för badrum.

Ett trappsteg är värdelöst och farligt, gör inte så!
Folk kommer ramla in och snubbla ut.
Det är helt enkelt dåligt med höjdskillnader, speciellt bara ett steg.
Gör allt i samma plan som det är i alla andra hus.

Går det inte att karva lite i taket för att få till det istället?

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Man kanske tänker att man är ung och frisk och nykter...
Men en vacker dag ångras dessa trappsteg, jag lovar.

• Gilla
Concience
  • Laddar…
Jag skulle heller inte göra det! Blir bara rörigt med nivåskillnader och det känns som en grej ni kommer att ångra.

S
Bygg ut väggen över handfatet som du gjort över toan så lär du få bra takhöjd för spegeln

Tack för alla synpunkter..

Med risk för att låta som att jag inte tar till mig av era råd när de väl kommer, men jag har hunnit bli lite fäst för lösningen. Och efter att tidigare i andra bostäder ha reglat upp delar av stora ytor för att skapa nivåskillnader vet jag att det är något jag personligen uppskattar.

Men varningen att man kommer snubbla - om det är korrekt slutsats - är sådant som oroar mig. Men skall ta de en vända till i huvudet, takhöjd har jag så det räcker ändå, förutom just vid takfot.

Jag har redan tagit bort påsadlingen på takåsen (och skapat en liten köldbrygga lokalt) för att få en ”nisch” som ökar takhöjden något, men det räcker bara till ca: 178cm. Därför måste väggen flyttas in 40-50cm för att ge någon effekt och det blir ingen bänkyta kvar. Ovanför toaletten gjorde jag lite förvaring eftersom jag ändå behöver ha vägg-kassetten där, och denna förvaring blir ungefär lika djup som nischen.

När det kommer till tröskel så kommer det finnas en sådan, och skjutdörren kommer jag tillverka själv, så jag behöver inte förhålla mig till standard-komponenter.

Att man ”måste” gå genom klädkammaren är hela poängen med idén. Att få ett utrymme som blir lite hybrid. Från sovrummet så blir det en del av sovrummet men avgränsat genom nivåskillnaden. Och från bardummet - med skjutdörren öppen - ger det illusionen att förlänga badrummet genom att formspråket med bänkens utformning är densamma. Tänker att jag skall ha samma klinkersgolv i badrummet och i ”klädkammaren” för att förstärka denna effekt, emedan det blir heltäckningsmatta i den övre delen av sovrummet.

Måste dock ifrågasätta varför du har två dörrar när det är ett så litet badrum?
Sätt igen dörren mot KLK så kan du ha tvättstället på den väggen istället, eller iallafall en stor spegel.
Ger också bättre förvaringsmöjligheter i den lilla KLK:n

Eller låt dörren vara en spegeldörr?

Förstår att det kan ifrågasättas, har även ritat på en "stängd" variant som medger större dusch och mer flexibel planering.

Men jag upplever det som lyxigt att kunna stänga igen till sovrum och anslutande badrum som en egen sfär, och hade det inte varit för det faktum att det ryms ytterligare ett sovrum på övervåningen hade jag nog hoppat över dörr och integrerat de båda rummen full ut.

Men detta är en smaksak och med säkerhet finns de de som absolut inte skulle vilja ha det så.

Idén med en spegeldörr är mycket bra. Har redan tänkt att jag skall ha förvaring i dörren enl. inspiration från nedan bild, men att sätta spegel i dörren har jag inte tänkt på. Eftersom jag ändå skall tillverka dörrbladet själv så tänkte jag ha förvaring från båda hållen så jag även nyttjar utrymmet från sovrummet.

De översta bilderna visar hur det var tänkt, och de sista två en ny variant baserat på idén med spegel i dörr.

Vi har oxå tänkt oss en pigtittare eller annat sminkbordskoncept i den delen som lite missvisande kallats klädkammare här, vilket blir ett komplement till badrummet... 3D-ritning av en husplan med sovrum, badrum och integrerad förvaring i dörren.
Skapa konto
3D-rendering av en rumslayout med öppen dörr, dusch, förvaring och bordsskiva.
Skapa konto
3D-modell av ett hörn i ett hus med rund dusch och inbyggd förvaring i en vägg.
Skapa konto
3D-ritning av badrumsdesign med integrerad förvaringsdörr och spegelkoncept.
Skapa konto
3D-modell av en interiör med öppen dörr som avslöjar inbyggd förvaring, bredvid en badrumsbänk.
Skapa konto

Inspirationsbilden till förvaring i dörren.

• Dörr med inbyggda hyllor för smart förvaring av hushållsartiklar i ett badrum.
    Skapa konto
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.