För två år sedan renoverade vi en toalett i huset men det blev inte riktigt färdigt. Vi kom inte på någon lösning för lister/dörrfoder eftersom det finns en bård i kaklet. Är det någon som har tips på hur man kan få till en snygg lösning när kakellisten har en profil som sticker upp? Det är dags att göra färdigt det sista!
Asså nu vill jag inte vara petig eller typ negativt, men.... här tycker jag att plattsättaren (om det nu är denna som tagit besluten) har gjort fel.
Antingen skulle han fått mätt fram var eventuellt foder till dörren skulle kommit, så det hade blivit likt att han kaklar fram till fodret.
Nere på golvet skulle denna lagt klinker fram till tröskeln, så att där bara skulle legat en sträng med silicon mellan tröskel och klinker plattan.
Antingen skulle han fått mätt fram var eventuellt foder till dörren skulle kommit, så det hade blivit likt att han kaklar fram till fodret.
Nere på golvet skulle denna lagt klinker fram till tröskeln, så att där bara skulle legat en sträng med silicon mellan tröskel och klinker plattan.
Det hade säkert varit bättre. Nu tänkte jag foga mellan tröskeln och klinkret, kan man göra det eller måste man ha silikon?Thyro89 skrev:
Asså nu vill jag inte vara petig eller typ negativt, men.... här tycker jag att plattsättaren (om det nu är denna som tagit besluten) har gjort fel.
Antingen skulle han fått mätt fram var eventuellt foder till dörren skulle kommit, så det hade blivit likt att han kaklar fram till fodret.
Nere på golvet skulle denna lagt klinker fram till tröskeln, så att där bara skulle legat en sträng med silicon mellan tröskel och klinker plattan.
Nej det e klart du kan stoppa fog där, går bra. Det är upp till dig som kund om du tycker det blir estetiskt snyggt. Tror dock det kommer få bli att du där efter lägger en sträng silikon mellan fogen och tröskeln sen, då det säkert kommer spricka av rörelser.A AnnaCharlotta skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Kanske läge att läsa på hur det är tänkt att tätskiktet ska anslutas mot tröskel för att försöka få det någorlunda enligt reglerna från BKR för att undvika problem med fuktskador, att lägga ett fukttransporterande material som fog mot en fuktkänslig tröskel (samt transport ner under golvets tätskikt verkar inte bra.
https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2016/01/tillagg9.pdf
https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2016/01/tillagg9.pdf
Tätskiktet ska gå upp mot tröskeln vilket innebär att fogen ej ska eller kommer ligga direkt mot tröskeln.
Men jag är inte riktigt imponerad av hur plattsättningen har blivit här. Jag hade nog kontaktat firman och ifrågasatt hur det är tänkt.
Om nu ni som kund inte har gett firman/plattsättaren dessa diriktiv likt att denne skulle kakla och lägga klinkern likt den gjort.
Men jag är inte riktigt imponerad av hur plattsättningen har blivit här. Jag hade nog kontaktat firman och ifrågasatt hur det är tänkt.
Om nu ni som kund inte har gett firman/plattsättaren dessa diriktiv likt att denne skulle kakla och lägga klinkern likt den gjort.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Det är ju väldigt svårt att se på bilden men jag tycker det ser ut som att tätskiktet inte riktigt når fram till tröskeln annat än nära dörrkarmen.
Om det har varit en firma inblandad kan det nog vara lite sent att komma och klaga på plattsättningen efter två år. Reklamationer ska ju göras på en gång man upptäcker felet.Thyro89 skrev:
Alltså när det gäller tjänster till HUS är det 10 år och inte två år som gäller.
När man sen tittar på jobbet så tror jag att firman bara gjorde del av jobbet och TS gjorde/färdigställde resten, allt enligt avtal????
För egen del skulle jag ha valt en aluminium/plast L profil och satt i hörnet. Lägg den på kaklet och ner över kanten mot karmen. Detta beror givetvis på mått...
När man sen tittar på jobbet så tror jag att firman bara gjorde del av jobbet och TS gjorde/färdigställde resten, allt enligt avtal????
För egen del skulle jag ha valt en aluminium/plast L profil och satt i hörnet. Lägg den på kaklet och ner över kanten mot karmen. Detta beror givetvis på mått...
Jag tycker mig kunna ana att det ska kunna gå att vika tätskiktet mot tröskeln, men svårt att avgöra helt på bilden.BirgitS skrev:
Det är ju väldigt svårt att se på bilden men jag tycker det ser ut som att tätskiktet inte riktigt når fram till tröskeln annat än nära dörrkarmen.
Om det har varit en firma inblandad kan det nog vara lite sent att komma och klaga på plattsättningen efter två år. Reklamationer ska ju göras på en gång man upptäcker felet.
Vad gällande att kontakta firman (eller vem som gjort det) är mer i syfte hur man har tänkt när man gjort det. Man kan ju inte bara ha gjort något utan att veta hur man ska kunna avsluta det sen? Att två år är sent är jag delvis införstådd med, men där måste funnits en grund tanke när allt gjordes och hur allt skulle fungera när det färdigställts.
Nu kan det vara som mathiash77 säger, att kunden själv satt in dörren i efterhand, det framgår inte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Normalt salar man ut (bygger på) dörrkarmen så den kommer i nivå med kaklet.Dörrfodren ligger sedan utanpå kaklet.
Det blir garanterat den snyggaste lösningen här också. Du kommer dock behöva ha lite bredare foder än du har idag, men det tror jag bara blir snyggare. Troligen ska du kapa bort en liten bit av bården på kaklet så det går mot listen.
Vad gäller tröskeln ser den ut att ligga lågt? Kontrollera höjderna så det överrensstämmer med byggnormer. Eftersom ni salar på karmen behöver ni ändå skaffa en ny tröskel. Då kan ni göra den bredare så ni inte får en sådan bred fog. Finns det tätskikt dör ska detta vikas upp mot tröskeln och limmas där. Avsluta med en grå mjukfog.
Det blir garanterat den snyggaste lösningen här också. Du kommer dock behöva ha lite bredare foder än du har idag, men det tror jag bara blir snyggare. Troligen ska du kapa bort en liten bit av bården på kaklet så det går mot listen.
Vad gäller tröskeln ser den ut att ligga lågt? Kontrollera höjderna så det överrensstämmer med byggnormer. Eftersom ni salar på karmen behöver ni ändå skaffa en ny tröskel. Då kan ni göra den bredare så ni inte får en sådan bred fog. Finns det tätskikt dör ska detta vikas upp mot tröskeln och limmas där. Avsluta med en grå mjukfog.

