Hej! Nu är det så att för exakt en månad sen fick jag tillträde till mitt hus som jag köpt. Har nu stött på några problem som jag vill klargöra om det handlar om ett dolt fel eller att säljaren inte har hållit det denna har lovat. Huset är byggt 1975, en plan med källare. Jag har nu stött på problem med badrummet. Igår duschade min dotter i badrummet på entréplan. Efter att hon duschat klart bad jag henne lämna några kläder nere i tvättstugan för tvätt. Väl nere mötts hon av att golvet i tvättstugan var översvämmat med vatten (cirka 2 tillbringare) och det droppade vatten från innertaket (där badrummet på entréplan befinner sig) och ner till golvet. Jag blir skräckslagen och undrar vad som har hänt och vad som kan ha gått snett. Efter att ha läst runt på olika trådar där det mesta tyder på att tätskitet brister började jag kolla igenom mina besiktningsprotokoll som gjordes innan köp av huset. Jag står med 2 besiktningsprotokoll. Ett som säljaren gjort och ett som jag anlitade en besiktningafirma till att göra innan husköpet. Från säljarens besiktning står det att badrummet är renoverat 2006. Det ska ha varit fackmammamässigt utfört men saknade dokumentation. Vid renoveringen står det dock att golvbrunn ej blev utbytt. Vidare står det att det finns ett lokalt bakfall. Dessa saker är jag medveten om men jag har svårt för att tro att dessa skulle orsakat läckage. Från mitt besiktningsprotokoll står det om bakfallet. Men där skriver besiktningsmannen att "
Brunnens omslutning/anslutning kan i sin helhet inte synas då skarven mellan golv/brunn är
påbättrad med någon form av fuktspärrande massa. Enligt säljarens lämnade uppgifter är tätskikt i
badrummet ändamålsenligt applicerat ". Många tankar snurrar nu i mitt huvud och undrar vad jag kan göra och hur jag ska driva detta vidare. Jag tog såklart direkt kontakt med mitt försäkringsbolag som ska komma och göra olika fuktmätningar. Kan detta räknas som ett dolt fel eller gäller inte det längre då badrummet renoverades för mer än 10 år sedan? När besiktningsmannen frågade säljaren om det var några fel med badrummet så sa säljaren att det inte fanns några fel och att tätskitet ska vara ändamålsenligt applicerat. Detta är något som vi överhuvudtaget inte hade tänkt oss och även om badrummet renoverades fackmammamässigt 2006 så borde det väl ändå hålla i mer än 12 år? Behöver alla tips och råd på hur jag ska föra detta vidare.
Brunnens omslutning/anslutning kan i sin helhet inte synas då skarven mellan golv/brunn är
påbättrad med någon form av fuktspärrande massa. Enligt säljarens lämnade uppgifter är tätskikt i
badrummet ändamålsenligt applicerat ". Många tankar snurrar nu i mitt huvud och undrar vad jag kan göra och hur jag ska driva detta vidare. Jag tog såklart direkt kontakt med mitt försäkringsbolag som ska komma och göra olika fuktmätningar. Kan detta räknas som ett dolt fel eller gäller inte det längre då badrummet renoverades för mer än 10 år sedan? När besiktningsmannen frågade säljaren om det var några fel med badrummet så sa säljaren att det inte fanns några fel och att tätskitet ska vara ändamålsenligt applicerat. Detta är något som vi överhuvudtaget inte hade tänkt oss och även om badrummet renoverades fackmammamässigt 2006 så borde det väl ändå hålla i mer än 12 år? Behöver alla tips och råd på hur jag ska föra detta vidare.
Golvbrunnen är den absolut känsligaste punkten i badrummet när det kommer till vattenskador. Det är allmänt känt inom branschen att golvbrunnar äldre än 1991 ska bytas ut. Hade jag läst det protokollet du har i din hand så skulle jag värdera badrummet till 0kr.
Vad är det för golv i badrummet och ta gärna en bild på golvbrunnen.
Meningen som citeras från besiktning kan vara orsak men lika gärna bara kosmetiskt runt en golvbrunnsil.
"Brunnens omslutning/anslutning kan i sin helhet inte synas då skarven mellan golv/brunn är
badrummet ändamålsenligt applicerat "
Meningen som citeras från besiktning kan vara orsak men lika gärna bara kosmetiskt runt en golvbrunnsil.
"Brunnens omslutning/anslutning kan i sin helhet inte synas då skarven mellan golv/brunn är
Helkaklat dushrum (2006) med klinkergolv och golvvärme (elslingor). Tar snart bilder på brunnen och lägger upp.A AndersS skrev:Vad är det för golv i badrummet och ta gärna en bild på golvbrunnen.
Ja det är riktigt märkligt. Nästan som att hälften av vattnet inte runnit ut som den ska via brunnen utan tagit en annan väg och på något sätt kommit till innertaket. Vet fortfarande inte vad som orsakat detta. Om det skulle visa sig vara hål eller skarv på avloppsröret, är de något jag själv får stå för eller kommer mitt försäkringsbolag kunna ersätta något?F F.L skrev:
A AndersS skrev:Vad är det för golv i badrummet och ta gärna en bild på golvbrunnen.
A AndersS skrev:Vad är det för golv i badrummet och ta gärna en bild på golvbrunnen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Rörigt när du startar 2 trådar som exakt samma sak!
Men så pass mycket som cirka 2-3 liter? Ska tillägga att jag använt det basruStefan N skrev:
Ja jag vet men visste inte under vilken kategori jag skulle lägga in inlägget. Vet heller inte hur man tar bort den ena. Första gången jag skriver något här på Byggahus.H Husqvarna220Ac skrev:
Eftersom ni har haft tillträde till huset i en månad så är väl detta inte den första duschen i detta badrum?
Låter som ett avloppsrör som börjat läcka nu plötsligt. Kanske har det har hoppat ur en muff, mössen har gnagt sig igenom eller avloppet har ett partiellt stopp längre (ispropp?) ned så att vattnet stiger och en latent läcka avslöjar sig.
Att diskutera eventuella dolda fel är väl mindre intressant nu än att hitta läckan och kontakta ditt försäkringsbolag så att det blir åtgärdat? Innertaket bör rivas snarast så att det kan torka ur.
Låter som ett avloppsrör som börjat läcka nu plötsligt. Kanske har det har hoppat ur en muff, mössen har gnagt sig igenom eller avloppet har ett partiellt stopp längre (ispropp?) ned så att vattnet stiger och en latent läcka avslöjar sig.
Att diskutera eventuella dolda fel är väl mindre intressant nu än att hitta läckan och kontakta ditt försäkringsbolag så att det blir åtgärdat? Innertaket bör rivas snarast så att det kan torka ur.