Det är lagligt att göra allt utom elinstallation. Däremot så behöver man ju uppfylla alla regler som Säkert Vatten, BKR (kakel, klinker) resp. GVK (våtrumsmatta) har ställt upp för att man inte ska få problem med försäkringsbolaget om någon vattenskada trots allt skulle inträffa.
Det finns många trådar i forumet som handlar om egen renovering av badrum.