Bygningsfysik
rajan01: Denne fejl kan opstå i dit system på grund af vinduesversionen, hvorfor dit system nedbryder igen og igen og også opstår fejlen i convert.exe filen. Det kan være farligt, når du installerer den passende opdateringsvinduesversion.
Tegelväggen: Ja 1+3 betyder det sikkert, alt andet bliver kringlet at blande med risiko for fejlberegning. Forstår ikke hvorfor de ikke bare skriver det. Fandt dette link: http://www.tnc.se/termfraga/spadning/ " Spørgsmål: Hvordan bør man skrive ved fortynding af syrer for at det skal blive entydigt. Betyder ”1 : 3” at man tager en del af det ene og tre dele af det andet, eller at man tager 1/3 og
nino: Det var det, var intet tryk overhovedet på nogle reglar. Nu er den på plads, skal regla og beklæde indersiden, så skal porten på plads [bild]
justusandersson: Hvis du med fanerbalk mener Kertobalk, så er en tilsvarende 51x400 for Kerto-S. Spørgsmålet har flere svar. Generelt bliver Kertobalkar højere end limtræsbjælker, da de ikke findes i så store bredder. Elasticitetsmodulet er sammenligneligt med det for limtræ. Med Kertobalkar går det fint at fastgøre sekundærbjælker i siden.
Zzzandman: [citat] Tak for svaret! Alt er originalt på loftet, ingen opbevaring. Men det løste sig lige, havde en kyndig person her, som sagde, at de aldrig kunne være bærende og fjernede dem... :) Årsagen til, at de faldt ned en smule, var, at ventilationskassen nu ikke har nogen støtte nedefra, men "hænger" i bjælken ovenfra. Efter at reglarne blev fastklemt, faldt de ikke mere, da man fjernede
justusandersson: Du kan ikke tegne en enkel sektion så man tydeligere forstår hvad du mener?
Tomture61: Selvom væggen kan synes at være noget, der kun holder dine tapeter oppe, så har en ydervæg en meget vigtig funktion: at afstive huset, så det ikke vælter. Dine kortsider tager sig af vridende kræfter bl.a. Forestil dig en carport uden skråstivere ved indkørslen.
justusandersson: Eftersom spærene ser ud til at være korrekt dimensionerede der, hvor de er intakte, kan jeg ikke se nogen hindring for at foretage de ændringer omkring køkkenet, som du planlægger. At tage en kvist skal heller ikke være noget problem, så længe du holder dig mellem to spær. Læg bjælker mellem spær på den strækning, hvor du vil kunne opbevare ting på loftet og genskab
Lane: Ho ho! Håber nogen er tilbage :) Arbejdet nærmer sig, og nu når indretaget er nede, bemærker vi, at vi ikke kan tage den lette vej med nye limtræ mellem de eksisterende tagspær uden at vi må tage den svære vej at forstærke tagspærene. Hvordan gør vi? Ifølge den tegning vi har, forstærkes der med en 170x45, hvilket føles rimeligt. Men gør det noget, at den ikke får noget
Roos90: Det er gips, plyfa stånde reglar, i metel vinkel, her er ovenpå så trappen leder ber i kælderen, tagspærene ligger korsede mod vejen. Tænkte for de har gjort så mellem køkken og spisestue. Det er et sutärenghus. Tak for hurtigt svar!
ricebridge: Enten laver du boghylde af spaljén, eller også skifter du ud med limträbalk eller stålbalk i stedet. Har du ikke gjort sådan noget før, må du dog få hjælp, så dimensionering og fastgørelse bliver korrekt.
Frågan: Tak justusandersson! Du forbedrer min nattesøvn :-) Jeg kigger på en 115x360.
MoggeS: Ja det var præcis sådan jeg gjorde, tænkte ikke forkert da med andre ord. Tak!
pemu: Ja, jeg overvejer videre... Der er meget nu. Ikke mindst på arbejdet. Er der nu siden klokken 8 i morges på overtid... Så jeg har ikke rigtig tid til at fordybe mig, selvom jeg ville have brug for det. Jeg vender tilbage... Tak indtil videre!
JensHaglof: [citat] [citat] Tak for svar! Samlingen er der, fordi MDFen ikke rakte hele vejen. Pladerne var 2,44 m. Loftshøjden er 2,52 m. Så jeg kører med to sektioner á 1,26 m lange. Jeg har hvid snedkerspartelmasse hjemme. Måske kan duppe lidt i hullet!
Nyfniken: Ah, troede det var TS billeder...:oops:
justusandersson: Oplysningerne om nedbøjningen er korrekte i Byggbeskrivningars app med de laster, som de angiver, men jeg forstår ikke, hvordan de kommer frem til disse med givne antagelser om sne og egenvægt. Men du behøver ikke at være bekymret, de er taget i overkant.
justusandersson: Velkommen til Byggahus! Når luften har fri adgang til rummet, er der ingen risici. Når luftens vanddamp kondenserer mod sprængstenen, kan den bare løbe nedad.
justusandersson: Det bør være syllpapp under alle reglar, ikke plast. Du kan få en vandlækage, og så suger betonen fugten til sig som en svamp.
justusandersson: Af detaljetegningen fremgår det, at i åbninger ≤ 900 mm er der en bjælke, som er 70x95 mm. Hvad der findes i din nuværende 2 m åbning, har jeg ikke formået at finde. Måske er det en 70x220 og en 70x95. Det er ikke helt enkelt at lave en præcis beregning, da hver anden gulvbjælke også tager lidt taglast. Hvis man tager udgangspunkt i det mest ugunstige scenarie, kunne en limtræbjælke
sågare: Meget tvivlsomt, at der er vand tilbage i gulvet, da gulvreglarne ser ud til at ligge lige over stenene i kælderloftet. Dette er altså en hvælvet kælder fra cirka 1870-80-tallet, som altid er fugt- og frostfri. Stående vand burde ikke findes efter tørring i flere uger, da vil hvælvingens sten sandsynligvis ikke holde vandtæt mod vand, der kommer ovenfra. Er der nogen, der ved, hvordan en
justusandersson: Hvis du går op i bredde, kan du klare dig med en 140x270, men den bliver dyrere pga. større volumen. Bærebjælken er en primærbæringsstruktur, som man skal stille højere krav til end almindelige gulvbjælker.
Seet: Hej alle kyndige! Jeg overvejer at købe et hus, hvor mellemetagen (gulvet i køkkenet/loftet i en uudnyttet kælder) skal udskiftes pga. fugt. Huset er fra 1920'erne, og stommen er i mursten. Området, der skal udskiftes, er ca. 10m2 stort. Hvad kan det tænkes at koste? Eventuelt kan vi selv udføre meget af nedrivningen.
justusandersson: Min beregning indeholder marginaler, men tegninger er den bedste måde at verificere disse på.