Hej! Nyindflyttet i 30'ernes hus. Ved husets kortside er der lavet en tilbygning, og den gamle ydervæg findes indendørs. Vi vil gerne fjerne denne.

Huset har en brudt tagkonstruktion, og spær hviler på husets langside. Vi har revet gulvet op på loftsetagen, og etageadskillelsen i denne halvdel af huset hviler også på husets langside.

Er husets kortside stadig at betragte som bærende konstruktion - selvom hverken etageadskillelse eller tagkonstruktion hviler på kortvæggen? I så fald betyder det jo, at jeg skal tage en konstruktør ind, søge byggetilladelse og have kontrolansvarlig - en procedure, der koster penge, men først og fremmest tager tid (4 måneders sagsbehandling lige nu).

Bør jeg - hvis den ikke betragtes som bærende konstruktion - alligevel afveksle væggen?
 
Tomture61
Selvom væggen kan synes at være noget, der kun holder dine tapeter oppe, så har en ydervæg en meget vigtig funktion: at afstive huset, så det ikke vælter. Dine kortsider tager sig af vridende kræfter bl.a.
Forestil dig en carport uden skråstivere ved indkørslen.
 
  • Synes
Fulkemisten
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.