Yderligere et bærende væg spørgsmål. Baseret på tegningerne herunder, er den indkredsede væg bærende?
Jeg har nogle planer om at fjerne væggen mellem stue og soveværelse 2 samt indrette råloftet som er til højre for skorstenen (over stue og soveværelse 1).
Loftet til venstre for skorstenen (over køkken, gang, soveværelse 2) er allerede indrettet.
Fagværket hviler på 50mm brede planker (Højden ved jeg ikke, welliten skjuler)
den markerede væg er bærende for belastning på hanebjælken, horisontale bjælken i tagkonstruktionen. dvs om den belastes af nyttelast etc. Den har ingen funktion for at bære taget.
Da loftet er indrettet og skal udbygges bør du afveksle den.
En fackverkstagsstol er, hvis den er korrekt dimensioneret med hensyn til spændvidde og snelast mm, normalt selvbærende. Fra et styrkesynspunkt kan man betragte fackverket som en stor bjælke, hvor alle dele samarbejder. Begynder du at belaste underrammen med større nyttelast, ændres forudsætningerne. Det er ikke sikkert, at dens dimensioner overhovedet rækker med den støtte, som en midtervæg tilbyder.
Dog kommer der op et lille ubehageligt opfølgende spørgsmål. Hvordan har skillevæggen det under den indrettede loftsdel?
Vi bruger den nemlig som lager.
På billede 1 nedenfor kan I se, hvor råloftet er indrettet.
Hvordan man har gjort med fagværket ved jeg ikke,
jeg kan kun drage en slutning om, at det er gjort som på billede 2 og 3:
Man har skåret fagværk A og B, derefter tilføjet en hanebjælke (rød linje på billede 2 og indrammet på billede 3).
Billede 3 er væggen mellem råloft og indrettet loftsdel.
Billede 4 viser også ekstra fagværk, som ikke findes i originaltegningerne. (blå linjer)
sandsynligvis ikke noget at være bekymret for, men hvis der dannes meget sne på taget, bør du nok skovle lidt oftere end normalt, da det er netop snelast, som taget primært er dimensioneret for ud over egenvægt.
isoleringen, som er klemt mellem den nye hanebjælke, bør du kontrollere for fugt, da det ser ud som en risikokonstruktion. Føl mellem isoleringen og råspærret i vintertid. eller se om det er sort i dag.
At man har kappet A og B er potentielt alvorligt. Hvor alvorligt det er, afhænger af dimensionerne på over- og underramme. I DR's serie "Husdrømme" tidligere i år var der et eksempel, hvor en tidligere ejer havde gjort noget lignende, dog hele vejen. Det endte med, at man måtte rive hele huset ned. Så slemt behøver det ikke være i dit tilfælde, men det bedste er nok at genskabe det hele. Fagværksspær kan ikke bygges om uden store vanskeligheder og kun under ledelse af personer med tilstrækkelig kompetence.
justusandersson,
Kan du være så venlig at specificere lidt mere, hvordan de havde skåret A og B diagonalerne?
Jeg selv var måske lidt uklar. A og B er skåret på begge sider, i den indrettede del af loftet. Resten af husets tagspær er intakte.
Huset har (gissningsvis) været sådan siden midten af 70'erne.
Jeg har kun ejet huset i 9 måneder.
Jeg, inspektionsmanden, kunne ikke se nogen sætninger.
Det eneste er, at jeg har haft en taglægger her (overvejer at bygge en tagkarnap), han sagde, at lægterne er lidt rettet her og der efter at taget er sunket lidt. Taget er 24 år gammelt.
Væggen i kælderen er en såkaldt hjertevægg, den er "bærende".
Det er ikke sikkert, at etageadskillelsen hviler på væggen normalt, men det er en sikkerhedsdetalje, hvis etageadskillelsen begynder at gå i sæk, så stopper hjertevæggen etageadskillelsen fra at give sig mere end nogen cm.
Vores etageadskillelse er ca en cm over hjertevæggen. Ved byggeriet blev ydervæggene først opført og næsten hele højden af hjertevæggen (undtagen den sidste stenrække), derefter blev etageadskillelsesbjælkerne lagt, efterfulgt af at plankeloftet blev sømmet på undersiden af hele etageadskillelsen, så blev den sidste stenrække på hjertevæggen lagt. Hjertevæggen og ydervæggene i kælderen er bygget med polsten, de resterende kældervægge er bygget med letbeton (lavstrålende blåbeton). Vores indervægge i stueetagen er ikke bærende, vi har samme type tagkonstruktion (sidste billede i første indlæg).
En gitterspær fungerer som en stor bjælke. Sammenlign f.eks. med gamle jernbanebroer i stål. Gennem fagværksteknikken kan man opnå relativt store spændvidder med ret spinkle dimensioner på de indgående dele. Et gitterspær er konstrueret til kun at tage op taglaster. I et rammespær tager de skrå ben taglasterne op. Gulvbjælkerne tilhører egentlig ikke spæret, men deres primære opgave er at bære nyttebelastningen på loftetagen, ofte med en tættere c/c-afstand end spærene. I et rammespær er der desuden en hanebjælke, der forhindrer, at taglasterne trykker væggene ud. Dimensionerne på skrå ben og gulvbjælker er betydeligt større end tilsvarende dele i et gitterspær.
I dit tilfælde har man åbenbart forsøgt at bygge spærene om til rammespær. At det ikke er kollapset skyldes sandsynligvis primært, at du har en skillevæg på midten. Hvis man vil skifte spærtype, skal man bygge nye spær med de rigtige dimensioner mellem de gamle. Man bør ikke gøre som dine forgængere. Huset risikerer at blive usælgeligt i den nuværende tilstand.
At huset bliver usælgeligt har jeg lidt svært ved at tro, da hele gaden er de samme villaer i princippet,
samtlige villaer har enten indrettet loft, kvist eller begge i kombination.
Har dog ikke spurgt hele nabolaget, hvordan de har løst det på deres hus.
Men nærmeste naboer har ingen bærende væg i midten.
Dette skriver jeg ikke for at sige imod, kun for information.
Det behøver ikke være så slemt, som det lyder. Spærkonstruktionerne er måske overdimensionerede fra begyndelsen. Vil du kunne bruge loftet til opbevaring, så går det fint at lægge nye gulvbjælker mellem spærkonstruktionerne og lægge lidt kraftigere gulvbrædder ovenpå dem, så spærkonstruktionernes underrammer ikke bliver belastede. Derefter kan du genoprette de skråstivere, hvilket ikke er særligt kompliceret.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.