Hej,

Jeg og min kone overvejer at installere en brændeovn i vores 1½-planshus, og en af de placeringer, vi overvejer, er mellem stuen og gangen/kpr. i stueetagen. Brændeovnen ville så komme til at stå ret centralt, den ville kunne ses fra den del af stuen, hvor vi har sofaen, og desuden ville skorstenen gå frit mellem tagspær/bjælker og passere gennem et klædeskab på førstesalen, så vi slipper for at se skorstenens rør.

For den bedste udsigt og placering ville en lille stump af skillevæggen (indkredset med en rød ring på billedet nedenfor) i åbningen til stuen dog måtte fjernes. Åbningen ville da blive øget fra 2,0m til cirka 2,3m.

bottenvaning.JPG

Når jeg kigger på tegningerne og husets specifikationsliste, ser skillevæggen ud til at være opbygget med 35x70 og CC 300. Ingen limtræsbjælke eller ståldrager findes på specifikationslisten, men der er en del 70x70, 70x220 og 70x95 specificeret til "mellemrumsvægge og mellemdæk".

Uden at have revet ned, kun banket og målt på væggen, er der lige præcis 315mm i højden, hvor "drageren" ligger. Måske er det 70x220 + 70x95, som man har sømmet sammen og lagt op?

Hvordan det end er, hvad ville være en passende dimension på en limtræsbjælke og understøtning til denne åbning, hvis jeg laver den beskedne udvidelse fra 2,0 til 2,3m spændvidde på bjælken?

Eftersom det er 35x70 regler og 10mm spån på begge sider, ville jeg naturligvis gerne holde mig på eller under 70mm bredde på bjælken. Ville 66x315 limtræ være et alternativ? Passende understøtning til denne?

Huset er et 1½ planshus fra Umeå Prefab bygget i 1979. Det har tilvalget kvist og har derfor to forskellige typer af spær. Dels almindelige spær og en noget kraftigere variant ved kvisten. Jeg har tegnet åbningen på 2,3m ind i billedet nedenfor, der viser spærenes og bjælkerne placering. De gulmarkerede spær og bjælker er dem, der ligger oven på min tænkte limtræsbjælke. Understøtningspunkterne for spærene er markeret med A / B / C.

TK-1 er et spær til kvist, og 5-1 er et almindeligt spær. 4-1 er 45x220 til mellemdækket.

takstolar-pa-hjartvagg.jpg

For spær TK-1 findes følgende data:

Snebelastning: 2500 N/m^2
Vindbelastning: 700 N/m^2
Selvbærende ydre tag: 180 N/m^2
Selvbærende indre tag: 400 hhv. 550 N/m^2

Understøtningsreaktioner:
A: 14,2kN
B: 6,9kN
C: 14kN

Tilsvarende data for "almindeligt spær", dvs. 5-1, findes følgende data:

Snebelastning: 1500 N/m^2
Vindbelastning: 700 N/m^2
Selvbærende ydre tag: 180 N/m^2
Selvbærende indre tag: 400 hhv. 550 N/m^2

Understøtningsreaktioner:
A: 10,4kN
B: 6,3kN
C: 10,2kN

]Yderligere tegninger:

overvaning.JPG
fasad.JPG

Link til sektion i højere opløsning: https://www.pixeltopic.com/files/2018/2/amqxznjclfeqlm.jpg

sektion-karrskogen.jpg
 
Af detaljetegningen fremgår det, at i åbninger ≤ 900 mm er der en bjælke, som er 70x95 mm. Hvad der findes i din nuværende 2 m åbning, har jeg ikke formået at finde. Måske er det en 70x220 og en 70x95.

Det er ikke helt enkelt at lave en præcis beregning, da hver anden gulvbjælke også tager lidt taglast. Hvis man tager udgangspunkt i det mest ugunstige scenarie, kunne en limtræbjælke på 66x315 klare det med god margin. Som understøtning for bjælken kunne du bruge to limtræs-søjler, 90x90, som du kløver ned (= mindsker lamellernes bredde) til 70x90.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.