Lidt baggrund, det træhus vi har købt har en ældre tilbygning bygget 83 med hjemmelavede spær og 45x95 ydervægge, 45x45 indervægge på støbt plade med opstrimlet gulv. Vi er ikke helt begejstrede for løsningen med, hvordan de har bygget det, så vi overvejer simpelthen at rive det ned og lave det om. Vi skal uanset lave planløsningen om, samt at vi vil have åbent til kip og ønsker at få en kip, der ikke er forskudt.
Billedet nedenfor viser, hvordan de tidligere ejere har lavet tilbygningen.
Behøver lidt hjælp til at få synspunkter på min stomeritning samt eventuelt om jeg har tænkt rigtigt med dimensionering af limtræsbjælker + søjler. Benyttet Byggbeskrivningars dimensioneringsprogram.
Det gamle træhus er 6x9m udvendigt. Tilbygningen er 3.4m lang samt 7.4m dyb (bred?).
Tanken er at få kippenden til at stemme overens med træhuset, samt at vi skal lægge tegltag på hele huset. Den fremspringende del, der har lavere hældning, vil blive tækket med metalplader.
Taghældningen er 30 grader. Den fremspringende del har en hældning på cirka 10 grader. Byggehøjden jeg har tegnet er 2500mm.
Snøzone 2.0 Västerås.
Kipbjælken kan, hvis nødvendigt, også få en søjle i midten, da der alligevel bliver en væg der.
Se nedenfor skitser, "træhuset" er ikke helt ultrapræcist tegnet, men så man ser, hvordan tilbygningen bliver. Det første billede er en tegning over tagdelen samt stommen.
Også, hvordan bør man fæste den nye konstruktion i den gamle trækonstruktion?
Hej Fredrik, det her er vel en gammel bekendt? Hvor bred er tilbygningen minus den fremspringende del?
Hej Justus,
Ja, du har kommenteret dette i en tidligere tråd, jeg lavede, om det var lige efter, vi købte det, eller før, husker ikke... Så du genkender nok billedet. Tror dog ikke, jeg har lagt noget op om dimensionering tidligere angående dette medmindre jeg er blevet dement (28 år gammel så måske begynder det??)
6.2m bred er den. Det er målt udvendigt på facaden.
edit: naturligvis minus den fremspringende del, den er cirka 1.35m. så i alt cirka 7.5m.
Ja, du har ret store marginer på limtræet. Det er ikke for spinkelt. Du kan uden problemer gå ned en størrelse i dimensioner på bjælkerne. 90x315 på rygbjælken og 90x270 på sidebjælken. Hvad fik du for udnyttelsesgrad, da du brugte Byggbeskrivningars program?
Så jeg har røget fejl ind i målene. Jeg fik 66x315 nu, men med for høj deformering (13mm). 90x315 giver en udnyttelsesgrad på 65%, så det er jo fint.
Men jeg må nok øge dimensionen på tagbjælkerne til 42x270, så får jeg en deformering på 10mm (66% udnyttelsesgrad). Alternativt 56x270.
Byggebeskrivelsers program siger, at en sidebjælke på 90x270 giver en deformering på 15mm (L/229) (86% udnyttelsesgrad), jeg regnede dette som en "åbning i væg på enplanshus", så det er måske ikke helt optimalt. Men jeg tænkte, at det kan jo ikke blive for svagt...
Vedhæfter beregningerne jeg lavede. Det bliver lidt tosset eftersom programmet antager en egenvægt på loftet, hvilket jeg forstår. Men nu skal vi jo ikke have dobbeltgips i loftet. Ændrer jeg fra 0.6kn/m2 til 0.25kn/m2 får jeg en lidt lavere udnyttelse af afvejningsbjælken, men søjlebelastningen forbliver stort set uændret.
Oplysningerne om nedbøjningen er korrekte i Byggbeskrivningars app med de laster, som de angiver, men jeg forstår ikke, hvordan de kommer frem til disse med givne antagelser om sne og egenvægt. Men du behøver ikke at være bekymret, de er taget i overkant.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.