Jeg har et generelt spørgsmål om, hvordan man laver en beregning, samt et konkret eksempel, som jeg vil kontrollere. Det er et stykke tid siden gymnasiefysikken, og jeg vil gerne lære princippet.
Jeg vil forstå, hvordan jeg beregner belastningen på f.eks. konsoller, der belastes af et overhæng, så der opstår en vippearmseffekt. Jeg vil kunne oversætte resultatet af beregningen (Nm?) til vægt i kg, da det ser ud til at være standardmålet i handelen.
Med andre ord: Spørgsmålet, jeg vil kunne besvare, er, om f.eks. en konsol, der tåler maksimal vægt X kg, vil kunne klare belastningen fra en hylde/bordplade osv. med kendte mål og vægt.
Konkret eksempel: Jeg overvejer at bygge en opklappelig bordplade, som er fastgjort i væg 1 i pladens kortside med klapbare konsoller. Nedklappet skal pladens langside gå parallelt med væg 2. Pladen bliver ca. 1500 mm. Formålet er at få en fleksibel arbejdsbænk i et lille køkken. I dette tilfælde har jeg tænkt mig at have en støtte i den anden kortside og i midten, men ville gerne have muligheden for også at gøre disse støtter klapbare. Jeg tænker klapbare konsoller med en bjælke på, som er lige så lang som bordpladens bredde, der klappes ned som arme, inden pladen kommer ned. Interessant at kunne beregne belastningen også på disse. Alternativt ben, der sidder i pladen med solide hængsler, og som foldes ud, når pladen foldes ned.
Og selvfølgelig høre, om forummet synes, det her er en skør idé.
Bonusspørgsmål: Hvilken vægt bør jeg regne med, at pladen skal klare på det svageste sted? Skal kunne tåle indkøbsposer, store gryder, at læne sig mod og andet køkkenarbejde. Gryder og poser er vel maks 20 kg, men kræver måske mere af en eller anden grund, jeg ikke har tænkt på?
Jeg ved ikke, hvordan man regner, men jeg har et forslag til løsning.
Antager at du kan bruge væg 1 til opbevaring af pladen. Du fastgør pladen med hængsler i en regel eller liste på væg 1. På undersiden i den frie ende sætter du en indfældbar gavl.
Maksimal længde på pladen bestemmes af bænkhøjden og lofthøjden.
Lav pladen i helstav og ikke fingerskarvet træ, så bliver nedbøjningen håndterbar.
Jeg ved ikke hvordan man regner, men jeg har et forslag til løsning.
Antager at du kan bruge væg 1 til opbevaring af pladen. Du fastgør pladen med hængsler i en regel eller liste på væg 1. På undersiden i den frie ende sætter du en indfældbar gavl.
Maxlængden på pladen styres af bordhøjden og lofthøjden.
Lav pladen i helstav og ikke fingerskarvet træ, så bliver nedbøjningen håndterbar.
Den dér spørgsmål er ret tricky Men hvis man laver en forenklet overslagsberegning og antager nogle værdier og for nemheds skyld er 1 kg lig med 10 N (9,81 egentlig) Konsollen klarer en max last på 10 kg (100 N) angivet længst ude på konsollen som er 750 mm lang = 134 Nm (100 N/0,75m), fordobler du armen skal du halvere vægten for ikke at overskride max drejningsmoment hvis al belastning ender længst ude på pladen. Men i virkeligheden fordeles jo pladens vægt over hele længden, men punktbelastninger langt fra konsollen giver jo meget høje drejningsmomenter men intet af det behøver man tage hensyn til eller regne på. For det store problem bliver fastgørelsen i væggen, og hvad din væg klarer må man teste praktisk med trækprøve af forskellige skrueforbindelser og eventuelle forstærkninger i væggen. Så for at gøre det enkelt uden nogle større beregninger og nogen større påvirkning på væggen, fastgør to ben under pladen som foldes ud når du folder pladen ned så vil størstedelen af lasten blive taget op af to ben og lidt af konsollen/væggen. Den eneste gang konsollerne vil blive max belastet er når pladen er oprejst og da er der ikke noget drejningsmoment at tage hensyn til
Jeg har et lignende problem, som jeg løste på følgende måde. Jeg delte en plade, så det blev en 6 cm bred strimmel og en 54 cm bred klap. Disse to dele forbandt jeg med fire hængsler i støbt messing (alt andet er skrot). Strimlen fastgjorde jeg til væggen ved hjælp af en anden strimmel med omtrent samme dimension. På klappens undersides forkant skruede jeg fast beslag til to IKEA ben med justerbar højde. Det ser ud på følgende måde:
Når jeg ikke vil have klappen oppe, skruer jeg benene af. Så ser det sådan ud:
Det er tricky at få til det med indfældbare konsoller. Jeg plejer at regne med, at et bord eller en plade skal kunne bære vægten af to fuldvoksne mænd, dvs ca. 200 kg. IKEAs ben kan klare 75 kg pr. styk, så vidt jeg husker. I dette tilfælde bliver det 50 kg pr. ben og 100 kg på hængslerne og skruerne i væggen.
Den der konstruktion vil du ikke få nogen større problemer med drejningsmoment med. Det er i stedet forskydningskræfterne, der bliver dimensionerende (dvs. at skruerne "høvles af" fra væggen snarere end trækkes ud af væggen).
Tværkræfter ville jeg kalde dem, men det er pointen. Jeg havde nogle linjer om drejningsmoment i mit indlæg, som jeg fjernede, da jeg ikke syntes det hørte hjemme i tråden.