Hvilken interessant tråd dette blev!

Gik op og målte på råvinden.
Tagspærrenes over- og underarm er 45x120 mm (Underarmene er 7830mm lange)
Samtlige gitterspær 20x90 mm

Hvad tror I om dimensioneringen? :)

I hvilken snøzone ligger huset? Dvs hvor?

Norra Skåne, nogle km fra dig (grænsen til Blekinge) ;)

Ifølge Træguiden skal en W-takstol i snezone 1,5 med den aktuelle spændvidde have 45x145 i overribben og 45x120 i underribben. Der er altså ikke tale om nogen overdimensionering, selvom værdien på snelasterne i dette (og mange andre områder) er blevet fordoblet siden 1970'erne.

Men så klarer jo halvdelen af huset sig! :D
Nej, spøg til side, kan man vurdere, hvordan den indrettede del af loftet har det?
Jeg må nok bede nogen regne på, hvordan det ser ud med den indrettede del af loftet og den nuværende konstruktion.
Huset er fra 52, den indrettede loftdel fra 70'erne, så det holder nok lidt længere. Men alligevel! :)

Det skal meget til før tingene bryder sammen, men det kan dog blive lidt ubehageligt. De fleste styrkeberegninger går ud fra, at en bjælke ikke må bøje sig mere end måske 1/300-dele af spændvidden. Hvis du ikke opbevarer noget deroppe, sker der ikke så meget. Derfra til at bjælkerne virkelig brister, er der langt. I dit tilfælde er det måske fire ud af ni spær, der er ødelagte. 45x120 regler brugt som gulvbjælker klarer en spændvidde på mindre end 2 meter, du har i det mindste 3,9 meter. 45x145 regler som hanebånd med 30 graders hældning vil sænke sig, når snebelastningen er størst, men ellers vil det nok ikke bemærkes. Spørgsmålet er, hvad du vil opnå.

Hvad jeg ønsker at opnå? (I øvrigt tak for det udførlige svar!)
*Åbne op mellem køkken, stue og soveværelse 1 (Billede 1).
*Fortsætte med at indrette råloftet i samme stil som nuværende indrettede loft (Derfor spørgsmålet om mellemvæggen er bærende, da en del af den forsvinder i det forrige punkt).
*Sætte en kvist på det markerede område, så man kan komme op ad trappen uden at bøje sig, samt få mere rummelighed.

Plantegning af stueetage med køkken, to soveværelser, stue, badeværelse og trapper. Markeret område for mulig ændring af rumfordeling.

• Plantegning over stueetage med køkken, stue, to soveværelser og badeværelse. Viser plan for åbning mellem køkken, stue og soveværelse 1.
Da taget har holdt med kappede skråstænger i sandsynligvis flere år, tyder det på, at det ikke vil styrte sammen, så jeg ville ikke være alt for bekymret. Dog bør du nok ikke kappe mere i hvert fald :)

Eftersom spærene ser ud til at være korrekt dimensionerede der, hvor de er intakte, kan jeg ikke se nogen hindring for at foretage de ændringer omkring køkkenet, som du planlægger. At tage en kvist skal heller ikke være noget problem, så længe du holder dig mellem to spær. Læg bjælker mellem spær på den strækning, hvor du vil kunne opbevare ting på loftet og genskab gitterkonstruktionernes skråstivere. På grund af den lange spændvidde og den store c/c afstand mellem bjælkerne bør du bruge limtræ, f.eks. 78x225 mm. Der findes mange alternative dimensioner. Læg brædder på halvanden tomme (34-36 mm) på de nye regler.

At intet katastrofalt er indtruffet, tror jeg skyldes flere ting. Dels den forstærkning ved yderenderne, der er lavet med gitterspær, dels at sneforholdene har været skånsomme. Vi, som bor i det nordøstlige Skåne og vestlige Blekinge, ved, at vi kan få mange vintre i træk uden nogen nævneværdig snemængde. Der er også ret mange skillevægge, som hjælper med at bære.

Det er vigtigt at genskabe gitterkonstruktionerne for ikke at tydeliggøre ændringer, der viser på ukendskab. En bygningssagkyndig med den rette kompetence fraråder at købe et hus med slagtede gitterspær. Det er et signal om, at der kan være andre ting, der heller ikke er gode.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.