Hej

Søger hjælp og anbefalinger vedrørende at erstatte en limtræssøjle med en stålsøjle.

Har ledt rundt på forummet, men har ikke rigtig fundet nogen tråd, der passer til mit projekt.

Mit projekt er en tilbygning til det eksisterende hus. Tilbygningen er lille, 15m2 (Attefall) og har et mål på ca. 4300X3740.

Tanken er, at tilbygningen skal være helt selvforsynende med hensyn til belastninger fra konstruktion og tag. Dermed behøver jeg ikke at forstærke det eksisterende hus nævneværdigt.

Jeg har lavet en dimensioneringsberegning på byggbeskrivningar.se og valgte der at indtaste målene for en fritstående carport, da det bedst passede til vores konstruktion. Vedhæftede resultatet.

For at forklare, hvordan tilbygningen skal forbindes med huset, vedhæfter jeg også en tegning. De "tykke" vægge på tilbygningen er reglede vægge (170mm stamme). De "tynde" vægge er vinduer/folde døre.
Oven over partierne i glas vil der ligge limtræsbjælker.

I det ene hjørne, hvor de tynde vægge mødes, skal der stå en søjle. Ifølge beregningen fra byggbeskrivningar.se kan jeg sætte en limtræssøjle på 90x90 og have en udnyttelsesgrad på kun 33%.

Nu til mit spørgsmål! Kan jeg erstatte denne limtræssøjle med en stålsøjle på 70x70x4 eller 5mm.
Hvorfor, måske nogen spørger. Karmbredden på vinduer og skydedørspartier er netop 70mm, og så ville søjlen være helt skjult set indefra og næsten ikke synlig udefra.

• Plantegning af en bolig med en lille 15m2 tilbygning markeret til højre. Områder til soveværelse, køkken og badeværelse er angivet.
  • Byggetegning med mål og beregninger for en konstruktion. Viser målene L, B, H og detaljer om pelare, bärlina og takbalkar. Snözonvärden inkluderet.
Ja, men du skal brandsikre stålpælen, hvilket kan gøres med særlig maling. En stålpæl i form af et VKR-rør, der er 70x70x4 mm, har mere end dobbelt bøjningsstivheden (EI) sammenlignet med en limtræspæl på 90x90 mm.

J justusandersson sagde:
Ja, men du skal brandsikre stålstolpen, hvilket kan gøres med speciel maling. En stålstolpe i form af et VKR rør, der er 70x70x4 mm, har mere end dobbelt bøjningsstivheden (EI) sammenlignet med en limtræstolpe på 90x90 mm.
Tak for svaret!

Den vil selvfølgelig blive brandsikret malet.

Så hvis jeg forstår dig ret, er en 70x70x4 mere end tilstrækkelig stærk som erstatning for limtræstolpen?

Ja,

• Synes
Chepo
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.