Hej!

Har flyttet ind i et ældre hus, hvor en "bue" eller hvad man skal kalde det (se billede) deler stuen med spisestuen. I forbindelse med fremtidig renovering og et ønske om en åben planløsning mellem disse to rum ønsker jeg at rive den ned.

Jeg er dog usikker på, om den er bærende på nogen måde eller ikke. Og hvordan man i så fald kunne få det pænt, hvis det er tilfældet?

/Frida

• Billede af en bueformet åbning, der adskiller stue fra spisestue i et ældre hus, med træparket og spisebord i baggrunden.
Det afhænger nok helt af, hvordan væggen har set ud tidligere, og om der går en bjælke i den vægdel, som er ovenover hvælvet. På den korte spændvidde tror jeg ikke, der er nogen fare, men man bør jo stadig undersøge sagen grundigt.

• Synes
Fridshem
  • Laddar…
Velkommen til Byggahus!

En plantegning, hvor man også ser etagen ovenover, er en god hjælp, ligesom basfakta om huset. Ikke mindst byggeår.

• Synes
Fridshem
  • Laddar…
Spontan tanke med hensyn til hvor vinduet sidder så er det hjertetvæggen og dermed sandsynligvis bærende.

• Synes
Fridshem og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Velkommen til Byggahus!

En plantegning hvor man også ser etagen ovenover er en god hjælp, ligesom basale oplysninger om huset. Ikke mindst byggeåret.

Hej og tak :)

Huset er dateret til 1909. Selvfølgelig sørger jeg for en plantegning. Vender tilbage med det i morgen. Tak for din hjælp.

Anna_H Anna_H sagde:
Spontan tanke med hensyn til hvor vinduet sidder, så er det hjertemuren og dermed sandsynligvis bærende.
Tak for dit svar.

S Stefan1972 sagde:
Det afhænger nok helt af, hvordan væggen har set ud tidligere, og om der går en bjælke i den vægdel, som er over hvælvet. På den korte spændvidde tror jeg ikke, der er nogen fare, men man bør alligevel undersøge sagen ordentligt
Tak for dit svar Stefan.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.