Bygningsfysik
jerk: Jeg synes, du tænker lidt bagvendt. Taget vil altid være belastet, da det er et jordtag, som med stor sandsynlighed vil være fugtigt og tungt. Så hvorfor ikke mindske afstanden til 1 m eller ligefrem 60 cc og en mere robust dimensionering. Du sparer minimalt med penge på resonementet om at øge afstanden mellem tagbjælkerne, men øger i stedet risikoen for hæng på råsponten. At forsøge
Studion: Strålende, takker! Jeg blander frit mellem forskellige tips, producenters anvisninger og forskellige håndbøger. Det vil resultere i en mid-priced-low-end-hi-risk-studio, men jeg vil nok blive tilfreds uanset hvad i sidste ende. Jeg er sådan en "idiot" som gerne synes, at man måske gør det bedst selv alligevel. På godt og ondt. :-)
arkTecko: Den største årsag er ikke, at isoleringen er bedre/gør mere gavn i loftet, men at den 'koster' mindre end i væggen. Omkostningen er her tabt beboelsesareal for samme byggeareal, sværartikuleret facade, dybe vinduer osv.
Roundup: Hej, da jeg var ved at forberede til indertag m.m. i min kælder, indså jeg, at der ikke ligger noget syld på kældermuren. Gulvreglarne står direkte på lecablokken, med syldpap imellem. Huset er fra '75, og det har jo fungeret indtil nu, men det virker jo lidt mærkeligt. Var det ok at bygge uden syld i 70'erne? Er det stadig ok?
peternicklas: Bare regnede på tværsnitsmomentet, B*H*H*H/12, og sammenlignede de 2 forskellige bjælker.
huggan: Skal bygge en dobbeltgarage med ydre mål 8,6*7 meter. Det skal være 1 og 1/2 plans. Taget bliver med betonsten og isolering. To porte på langsiden 2400*2000 Taghældning 45 grader Snezone 2 Behøver at have en bærende bjælke i midten, der holdes oppe af søjler. Havde tænkt mig 4 søjler med max afstand på 3500mm som længde. Hvad burde jeg have for dimension på vægstolperne, er det nok
haavard: Når jeg bestilte spær til garagen, var det vigtigt om der skulle være mennesker der eller ej. Det som holder til bøger og tøj holder måske ikke til et barn, der skal sove der - selvom vægten er den samme.
vectrex: Jeg er ret overbevist om, at en sådan dobbeltarmeret plade med lethed kan holde for egenlast. Pladen vejer ca. 2500 kg.
Mikael_L: Jaja. Ja det er jo fagværksstolper. Og de kan absolut være fritbærende over hele husets bredde, så du ikke behøver have nogen hjertevæg eller anden støtte. :) Jeg blev narret af, at jeg så en trappe i din plantegning. Men tænker du at begynde at laste op ting på loftet, så kan støtte under være nødvendigt. Hvis du vil, kan jeg kaste lidt værdier ind på dine tagstolper i mit
Alvinspanna: Har sat op rammen til en vinterhave som jeg planlægger at have altan ovenpå. Tagspærene er en slags saddeltag i massiv K24 45x290mm som er kilsavet ned til 145mm i enderne. Spændvidden er 4,2m, hvilket giver en tagvinkel på ca. 4 grader. Da vinklen er så lav, er taget beklædt med forskalling og pap. Oven på pappen planlægger jeg derefter at lægge trykte kiler (4 grader), som jeg
fredand44: Hej! Tak for svaret! Forhåbentlig skal vandet tvinges til siderne, når muren bliver så tæt som muligt. Måske behøver jeg også at "save" en rende i klippen. På det næste billede kan I se lidt mere af denne side, og der kan man se (hvis man kigger nøje, da jeg desværre har grånet billedet) at klippefladen skråner ud i en fure, hvor vandet kan ledes. Her skal der også gruses for
D09: Jeg brugte princippet om, at lyden skal skifte mellem fast og løst, dvs. fast materiale til luftspalte til fast materiale, samt at lyden ikke skal kunne ledes gennem regelværk gennem rum. F.eks. er rummene konstrueret, så lyden ikke kan optages af en regel i væggen, ledes ind i rummet ved at reglen er fast direkte mod loftreglerne eller tværgående spredning eller hvad det nu hedder osv.
Torpalainen: Hvis du nu kan komme ned under krybekælderen, ville jeg nok overveje at støtte op netop den bræt, der er under svækken, og så presse den op i niveau, hvis det går. Hvis det går, så tænk på et kapillarbrydende lag under støtten.
wakker: Fik klare besked fra foreningen og nu er væggene nede. Blev taget ned med kun brækjern og hammer :)
thomas33: Sætninger er vel ikke noget du skal afholde udgifterne til? Er det andelsbolig, slutter dit ansvar ved overfladen. Selvfølgelig kan der opstå ulemper, hvis det skal repareres, men efter to år er risikoen lille for, at renoveringen på 1. sal stadig forårsager skader. Derimod kan andre ombygninger i fremtiden, både i denne ejendom og omgivelserne, medføre at huset sætter sig igen.
Mikael_L: Ja, jeg synes det burde klare sig med 45x95. Man må ikke glemme, at bøjningsmodstanden = b*h[SUP]2[/SUP] /6 (om jeg nu ikke tager fejl!) Så halverer man højden, så mindskes bæreevnen med 75%, osv. Men med cc750mm og znözon sandsynligvis på 1 eller 1.5, så bliver det sikkert godt med 45x95.
FG: Forslag til programmer: Bastia, CadnaA og Insul. Skal du dæmpe lyd fra jernbane, er det ret kompliceret, fordi der sandsynligvis er en del vibrationer ud over luftlydene. http://www.datakustik.com/en/navitop/home/ http://www.insul.co.nz/
MB77: [citat] Er den virkelig det, er ikke gips som er spartlet relativt diffusionstæt?
pbengtsson: Stødte på en interessant hjemmeside, der havde meget info omkring fugt i vægge og tag (inkl. koldlofter) gå ind på "faktakilder og links". Meget af materialet er blevet brugt som referencer i forskellige diskussioner herinde. Stødte på den, da jeg læste seneste bbr. http:\\www.fuktsakerhet.se
Mikael_L: Jeg vil påstå, at du har en meget stærk indikation på en alt for høj fugtighed. Hvis den måler 11% på et uskadet tørt område, så virker det relativt normalt, så måleren gør sandsynligvis sit arbejde ganske godt. Selv ville jeg antage, at det er alt for høj fugtighed, og sørge for at rette op med det samme. Her kan du læse om, hvordan jeg selv kontrollerede min egen billige
thomasx: [citat] Ja, dette er en eksisterende teori, også kendt som mørkeslukerteorien, it is yet to be proven ;)