Bygningsfysik
Stefan1972: Var der noget galt med løsulden, der lå der da? Hvis det er tørt og fint, så er det jo bare at fortsætte med det samme koncept og måske bare tætne lidt mere ude ved væggene og supplere med mere tilsvarende.
tobbew: Hej Jeg skal flydespartle en etage på 130 m2. På grund af ventetid fra leverandøren overvejer jeg at flydespartle et rum selv, hvilket er en passende mængde arbejde. Jeg ved, at vi har bæreevne, der rigeligt rækker, men jeg bliver alligevel nysgerrig om, hvordan bæreevnen påvirkes. Leverandøren siger, at spartelmassen bliver i princippet fribærende. Gælder dette også, hvis vi har
justusandersson: Med bjælker som er 45x170 i klasse C 24 kan du laste 50 kg pr. kvm, hvilket plejer at være en normal last på et loftsgulv. Tyndere træ er der ingen mening med at sætte op.
arkTecko: Nu er det et stykke tid siden, men sådan blev det. Trappen udeblev i sidste ende. Tak for hjælpen! [bild] [bild]
elbas: Det går at fastgøre reglar direkte i facaden med skruer, Jeg savede den nedre del af facaden væk og satte en ekstra syll samt isolerede 70mm, brug vindpapp eller tilsvarende, forlæng også taget så det bliver pænt. Som allerede sagt, tjek gulvene, tjek om de svajer (ikke godt) jeg har revet fem gulve ud, varmeledninger at der ikke lækker i forbindelser, hvis det er sådanne der ligger på
Lärospånet: Tja dørene er indsat i murede indvendige vægge, så der er ingen forskallingsmærker. Men lige netop den dør er altså lidt lavere end de øvrige. Ja det er mærkeligt, at rummet blev tegnet helt uden døre og vinduer.
justusandersson: Hej og velkommen til Byggahus forum! Der er brug for meget mere information om hus og grund for at kunne kommentere dette. Når der opstår sætninger, skyldes det ofte, at husets funderingsmetode ikke matcher jordens bæreevne.
justusandersson: Hej og velkommen til Byggahus forum! Hvis loftets bredde er 2,4 meter, er din 70 mm væg tilstrækkelig. Helst bør reglerne i væggen være af styrkeklasse C 24, men det er tilstrækkeligt med C 14, selvom marginalerne bliver dårligere. Kravet på c/c 450 gælder for vådrummets gulvbjælkelag, ikke etagen ovenfor. Det er i øvrigt en brancheregel, ikke et normkrav. Hvis loftets gulvbjælker
fredrik.johansson: Min første markise var fastgjort kun i panelets horisontella sømregel. Der kunne man se, at hele panelet inklusiv sømregel havde løsnet sig flere mm under beslaget. Den nye fastgjorde jeg med lange franske skruer i de stående regler. Du kan blive nødt til at tage nogle brædder ned for at finde ud af, hvor reglerne sidder, eller måle dig frem, hvis du kan finde dem lettere fra indersiden.
justusandersson: Jeg synes det burde kunne fungere. Helt sikker kan man nok ikke være uden at have prøvet det i længere tid på stedet, men det er jo ikke realistisk. En erfaren byggare som man kender er altid en god indgang i et projekt.
Johanbergman: Bor i et rækkehus bygget i 1971. Betonbjælkelag med kulvert under. Var nede og kiggede i kulverten og så, at der er mellemrum på ca. 5-10 cm mellem hver betonplade, dvs. alle husholdninger har deres egen plade. Der er sikkert en god grund til det, blandt andet med hensyn til lydoverførsel mellem husstandene. Vi har markradon i husrækken, ikke særlig meget, men alligevel så jeg vil gøre
Sunners: [citat] Takker ydmygt for et hurtigt og udførligt svar! Har ej flyttet ind endnu, får kigge på bjælken da.
justusandersson: Den var lidt bedre men ikke perfekt. Min tolkning af tegningerne er, at tagspærene har samme retning som de vægge, du vil rive ned, hvilket i så fald ikke er noget problem. Men det er lidt tåget for at føles godt. Har du intet udendørsfoto af tagfoden?
justusandersson: Trelægterammer kan være en interessant løsning, når man vil have højt og frit til loftet. Du kan også prøve at dreje sadeltaget 90 °.
justusandersson: Det er i meget høj grad en smagssag, hvor stor nedbøjning på midten du er villig til at acceptere. Den fugtige udendørs miljø påvirker træ negativt, så man skal overdimensionere lidt. 45x145 vil bøje ned nogle mm på sigt men helt OK efter min mening. Vælg C 24 klasse det har stor betydning.
justusandersson: Hej Peter! Planket har brug for støtte i sidled på et eller andet punkt, ellers bliver det svajende. Dobbeltplank bliver nok unødvendigt tæt. Luftsprækker mindsker vindens påvirkning. Satse på 500 mm plintar. Det er et plank, ikke et hus. Med tæt lerjord graver du til den rette dybde. Bærelag kommer du ikke til at komprimere. Lidt sand eller stenmjöl kan hjælpe med at få plinten i
jesper33: Vand med sprøjt ovenfra samt løber mod jorden samt at pladerne måske er af beton, så kan der blive udfældning på andet som ser ud som kalkaflejringer, sørg for at hældningen ikke er mod huset, alt vand skal væk hæld udad
Workingclasshero: [citat] 0.5 meter........Hopla hvilket stort hus jeg fik pludselig :-)
utbygget: Tidligere havde jeg trekammarbrunn, og det var ret tæt mellem låg og brønd, så jeg husker ikke, at der slap så mange stinkende dampe ud som jeg formoder opholdt sig dernede. Nu er det en moderne sag med luftpumper, der ilter det hele, så det er sikkert meget renere vand, der kommer ud. Desværre kommer der også en del "luft" ud, der lugter af abekat. Flere ser ud til at have det problem
justusandersson: En spalier har brug for diagonaler for at være stabil. Læs nabotråden "Hur fästa strävor på bästa sätt" under "Byggmaterial och byggteknik".
xmlp3: Så her, typ et år senere, kan jeg tilføje, at grunden til, at I ikke får den rette nedbøjning, er, at I har regnet bjælken som frit understøttet, når det ikke er tilfældet. At hævde, at de modholdende kræfter har "hævnstang nul" er ikke korrekt, da det er hævnstangen mellem støtte "3" og støtte "2", man skal bruge til at beregne det tilførte moment. Punktlasterne mellem 1 og 2 vil
redander: Tak for alle svar! Det værdsættes! Vi har valgt ikke at åbne noget
Dowser4711: Helt rigtigt. Selv havde jeg nøjedes med græsset. (For så vidt er jeg i gang med noget lignende, selvom det hælder mod murede brosten eller lignende i en skråning på den ene side af huset, men det skyldes mere, at det vokser så dårligt der, så jeg har brug for noget der binder jorden)
justusandersson: Det gulv kan du køre en kampvogn på! En 2,4 m lang bjælke med disse dimensioner med c/c 1 m klarer en udbredt last på flere ton per meter. 20x20 cm svarer til en bjælke på 45x330 mm.
blackarrow: De har måske erstattet den almindelige øreafrunding med blot at strege disse (runde nedad), så man slipper for at betale øre?