P
Har en overvejelse...
Hvis jeg vil udskifte en stående 45x95 furulægte på 240cm med en stålsprosse, hvad er de mindste mål, jeg kan slippe af sted med og stadig have samme bæreevne?
Behøver noget, der er så smalt som muligt, fx to stykker 50x20x3mm efter hinanden i længden (100x20) i samme retning som lægten. Ville det fungere?

Jeg tolker dit spørgsmål som, at du vil erstatte en 45x95 træregel med en stålprofil for dermed at reducere vægtykkelsen med uændret bæreevne. Der findes forstærkede stålregler, som kan anvendes til bærende vægge, men de er næppe mindre end 45x70.
Ser man det som et rent teoretisk problem, er det produktet af elasticitetsmodul og inertimoment, almindeligvis betegnet EI, som man skal sammenligne. Da kunne et VKR rør 50x30x4 erstatte en 45x95 C 24 regel, hvis det orienteres, så 50 mm målet svarer til 95 mm på træreglen. Derudover skal profilen afstives i den svagere retning. 60x40x4 er også tænkeligt, dog på den anden led. Problemet er, at der ikke findes så mange profiler at vælge imellem. Personligt tror jeg, at en mere farbar vej er at kombinere træ med K-plywood.

• Synes
fahlis
  • Laddar…
Hvis man kun sammenligner arealinerti og antager, at regelafstanden med dine 45x95 er 600 mm, så skulle en massiv plankevæg af samme materiale behøve at have en tykkelse på 40 mm for at have samme stivhed. Det er kostbart at spare på vægtykkelsen, da forholdet til stivheden er kubisk.

• Synes
fahlis og 2 andre
  • Laddar…
P
Tak for svaret!
Jeg skulle evt. have brug for at halvere en regel i længden for at klemme en dør ind lige der, og overvejer om man kan erstatte den med en meget smal stålprofil ved siden af i stedet. Jeg har fundet 50x20x3 og tænkte, at man kan svejse to sådanne i længden, men indser, at det nok bliver for dårlig stabilitet, da den er så smal. I og for sig ville den stå mod skorstenens stok på den anden side, så i den retning vil den nok ikke bøje. Jeg skulle også have brug for at svejse gevind i stålprofilen for at fastgøre karmen (stang med invendig gevind, svejset i begge ender). Bliver lidt for meget pusleri og alligevel svagt...
Måske må jeg tænke videre...

Kan du lægge ind billeder/tegning?
Lyder som om du gør det besværligt.

P
Haha, Ja jeg indser selv, at jeg komplicerer det.
Men for at få det nye køkken, som vi vil have det, så er vi nødt til at flytte en dør ca. 10 cm til siden. Og så ville den ende præcis der, hvor den sidste regel i hjertevæggen starter fra skorstenen. Og så vil man jo ikke have, at det bliver svagt lige der. Så derfor overvejelsen.
Man vil jo gerne vide, hvordan man skal løse evt. problemer, inden man begynder at save...

Hvis du vil gå videre med dette problem eller når du har tænkt færdigt, har du nok brug for at orientere os mere om situationen.

P
Ja, jeg overvejer videre... Der er meget nu. Ikke mindst på arbejdet. Er der nu siden klokken 8 i morges på overtid... Så jeg har ikke rigtig tid til at fordybe mig, selvom jeg ville have brug for det. Jeg vender tilbage...
Tak indtil videre!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.