Bygningsfysik
justusandersson: Du har et hus, der er bygget med plankestolpe, sandsynligvis 3 tommer. Gulvbjælkerne er 3x7 tommer, hvilket var nærmest standard på den tid uafhængigt af spændvidden. Hvis du er i gang med en så omfattende renovering, synes jeg, at du skal overveje, om du kan forbedre bjælkelagets egenskaber. For at kunne få synspunkter på det fra forumet, skal du oplyse om aktuelle spændvidder. Findes
justusandersson: Nej spændvidden på den bærende bjælke bliver kun 1,7 meter, så det bliver ikke noget særligt.
forvirrrad: Tak for alle svarene!!! Nu er spejlet oppe :) Glædelig jul til jer!
Liteavvarje: Måske noget i denne stil, den sidste virker fornuftig http://www.ackurat.se/sfsp-sfipho-2468 http://www.ackurat.se/sfir-sfipf011-2465 http://www.theofils.se/Stallbara-fotter-och-mobelben.aspx
justusandersson: Personligt synes jeg, at det er en lidt bagvendt tankegang. Det kan ikke være særligt svært at konstatere, om behovet findes. Har du noget grundlag for den dimensionering, eller har du tilfældigvis en 4m lang HEA 180 liggende derhjemme? Det er altid problematisk at blande stål i træ-konstruktioner, selvom det nogle gange er den eneste løsning.
Nötegårdsgubben: Jeg forstår ikke, hvorfor det ikke passer, eller måske hvad det er, der ikke passer. Læg tagreglen på vægfæster. Derefter sømmer du ankeret fast med gaflen opad og pladen mod vægreglen. Men ja, passer gaflerne ikke, kan du bruge tagåsbeslag i stedet, de gør jo i princippet det samme. Jeg er ingen haj til styrkeberegning, men det lyder som om 170 burde være rigeligt fastgjort i væggen.
GoForIt: [citat] De seriøse tager sig af sådant her også.. Et kort besøg på stedet, du deler planer og tegninger og du får udførlige instruktioner tilbage.
justusandersson: På dette link kan du læse mere om fastgørelser i gipsplader ved siden af bagvedliggende regler: http://www.gyproc.se/fästa-i-gipsvägg Maksimal forskydningskraft pr. skrue er den opgave, du skal kigge efter. Afhængigt af valget af skrue kan en BESTÅ skinne klare mellem 40-70 kg. Det er ikke særlig meget, hvis I tænker på skabe eller lignende. Kan I skrue gennem gipsen i træregler, kan I
Hassekaliber: [citat] Ok Tak for svar Så er det brændt tegl, der gælder, formoder jeg, for lerteglen forvitrer Mvh H.
Allmänobildad: Det kommer an på, hvordan den er fastgjort i bjælkelaget. Det gør derimod hverken til eller fra, om du borer i den eller ej, bortset fra at du skal bore gennem mere træ.
SandmanNet: Følge spørgsmål på dette - kan jeg sætte en ekstra bjælke på oplæggene? Altså, egentlig tage to 45x90 bjælker og skrue dem fast i de eksisterende bjælker, men så de ikke går ned i gulvet? Tanken er at forstærke de to eksisterende oplæg midlertidigt men ikke ødelægge for mit gulvlægning (da det ellers ville blive to 45x90 "huller" i gulvet eller to fremspringende bjælker på
justusandersson: Eftersom huset har en plankestomme er det sandsynligt bygget før 1950. Man var ikke så systematisk på den tid, uden gulvbjælkerne blev sammensat, hvor det var muligt. Der er altså flere vægge, der fungerer som hjertevægge. Heller ikke var man altid så omhyggelig med, at væggene på plan 2 skulle stå direkte over væggene på plan 1. Jeg vurderer det som meget mere sandsynligt, at
justusandersson: Det er jo 16,8 kN per søjle ifølge det, du har fundet frem, så det er roligt. Med x- og y-retning menes de to retninger, som en søjle med et rektangulært tværsnit har, hvor x-retningen er den smallere, og y-retningen den bredere. For en søjle med kvadratisk tværsnit er x og y lige store. Dog er limträ lidt stivere i fugernes længderetning.
Rabbithole: Det er nok med en 45mm regel, så vælg det, der bliver flottest. Jeg ville have lagt en gulvfoam mellem reglen og gulvet for at mindske risikoen for knirk.
Nötegårdsgubben: En million er jo en ret beskeden sum for at få et nyrenoveret boligbyggeri for. Men jeg gætter på, at det kan løbe betydeligt højere end det. For skal I renovere rigtigt med tagudskiftning, køkken og badeværelse, el, isolering osv., så koster hver ting sin skilling. Overvej hvilke forskellige elementer der kræves, og prøv at prissætte dem separat. Og tænk over, hvorfor I vil renovere
justusandersson: Der er jo flere aspekter ved dit sidste spørgsmål, som jeg ikke kan vurdere, f.eks. hvor på grunden åbningen vil være? Mht konstruktionen bør åbningen være på langsiden, men hvis du undgår I-bjælkerne spiller det nok ikke så stor en rolle. Tænk på funktionen i første omgang.
designine: Hvis man bare havde en præcis metode til, hvordan man skulle gribe det an, så ville det måske være værd at bruge lidt tid på det. Ved du hvor præcis, og med hvilke værktøjer?
hempularen: Desuden bør boksen monteres så der er isolering mellem den og taget, ellers har du en kuldebro der, hvilket kan føre til kondens inde i boksen. Det samme gælder for slangen. Hvis den sidder på den kolde side af isoleringen, kan der opstå kondens inde i slangen. Den skal heller ikke være indlejret i isolering, f.eks. i midten, for så bliver det i stedet for varmt inde i slangen, når der
axn: Stor tak! Følger op med nogle billeder om og når det bliver til noget! Mvh, Magnus
justusandersson: Det er stadig lidt tyndt med information. Byggeår, hvordan ser husets overbygning ud? Plantegning på kælderen letter også en vurdering. Jordtryk er normalt ikke et problem, medmindre omgivende grund er udsat for unormale vibrationer, tunge transporter mm. En armeret 30 cm tyk betonvæg tåler rigtig meget, det er jo i princippet et beskyttelsesrum. Kælder vægge i beton var ret almindelige i
Peter_K: Nogle meninger? https://www.byggahus.se/forum/badrum/294832-annu-en-bjalklagsfraga.html
Öhrlund: Tak "huggan" for din udregning og svar på min bjælkeovervejelse. Nedbøjningen ser ikke ud til at blive stor med disse belastninger, men det er jo også en lille traktor, det drejer sig om. Det er en Volvo BM 320, en lille myg sammenlignet med de kæmper, som mange har i dag. Jeg vil tage din formel og din beregning til mig, og så håber jeg at kunne påbegynde bjælkeprojektet og tage mig
justusandersson: Man kan se problemet på flere måder. I youtube klippet laver de en løsning, som skal holde generelt uafhængigt af hvor i landet man befinder sig (snelasten varierer meget mellem syd og nord) og uafhængigt af bygningens størrelse (bygningens tagflade bestemmer størrelsen på de totale laster, der skal håndteres). Regner man i stedet på problemet ud fra de aktuelle forudsætninger, får
13th Marine: Så behøver man jo ikke have bjælken nedenunder, den kan jo faktisk lægges ovenpå (på loftet), og så "hænger" man spærrene i den.
SBH: [citat] det må du gøre bare længere skrue eller søm. du sikkert også kappe i glesen. rørene tror jeg ikke at elektrikeren borer ind i glesen.
justusandersson: Det ser meget godt ud. Dejligt med feedback!
Mikael_L: Det der ser ud til at nogen nærig fyr tidligere har genbrugt mugne eller kalkede brædder, i stedet for at sætte frisk nyt op hele vejen.