Hej
Er der nogen beregningkyndig, der kan hjælpe mig med hvilken dimension, jeg behøver på bærelinjen i mit gulvskelet.
Det er altså bærelinjen, der kommer til at gå midt i huset på billedet nedenfor, jeg behøver hjælp med i et fritidshus 1,5 plan. Der vil blive søjler, som bærer på hver side af trappen, så fire understøtninger i alt.
Med normal boliganvendelse bør bæreren være i limtræ 90x315. Så bliver nedbøjningen midt på strækningerne, som er 3750 mm, L/600. Bestil en hel limtræsbjælke, det bliver altid bedst.
Med normal boligbrug bør bærelinjen være i limtræ 90x315. Så bliver nedbøjningen midt på strækningerne som er 3750 mm, L/600. Bestil en hel limtræsbjælke, det bliver altid bedst.
Ok, tak så meget, havde håbet at klare mig med 270 mm højde, men 315 skal vel også fungere
Kravet er vel en maksimal nedbøjning på L/300, så i teorien ville en 270x90 nok fungere.
Men Justus er jo eksperten her. Måske ønsker man virkelig at undgå svaj?
Jeg selv har en 225x90 med et spænd på 2700, som jeg har fået udregnet fra en akkrediteret konstruktør, der jeg synes ser noget nedbøjet ud... Det er forhåbentlig bare i mit hoved. Men en 315x90 ville jo have føltes bedre...
Hvis du går op i bredde, kan du klare dig med en 140x270, men den bliver dyrere pga. større volumen. Bærebjælken er en primærbæringsstruktur, som man skal stille højere krav til end almindelige gulvbjælker.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.