Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: För att ställa en fråga till trädgårdsdesignern måste du vara medlem och inloggad. Gå hit för att bli medlem: https://www.byggahus.se/forum/register/ När du har loggat in går du till det här delforumets startsida och klicka på den gröna knappen Ny tråd. Då får du upp frågeformuläret för att kunna ställa din fråga. [bild]
0 svar · 360 läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: När du frågar Cajsa om trädgård behöver hon veta vilken växtzon du bor i, för att kunna ge råd om vilka växter du bör välja. Här är en bild över Sveriges växtzoner från Riksförbundet Svensk Trädgård, och här finns en digital zonkarta. [bild]
0 svar · 7,5k läst
·
Brainspace
Brainspace: [citat] Jag tror det också, överdrivet bärlager är nog bäst men det verkar som att basaltfiberduken kan vara lösningen för alla de tillfällen man inte vill/kan gräva så djupt eller höja marknivån. Kanske fungerar den även som en ersättare för täckväv mot rotogräs. Återkoppla gärna om du lär dig mer om detta i ditt nätverk, jag är en begynnande designer och
21 svar · 4,0k läst
A
Altenburg på berget: Tack för tips! [citat] Tack för tips!
3 svar · 337 läst
Walle85
Walle85: [citat] CAPS!? Kan upplevas som aningens aggressivt i skrift... Eller var tanken att jag skulle läsa det som att du gapar/skriker detta till mig? Förövrigt inte jag som frågat efter förslag, det är TS.
18 svar · 4,6k läst
·
Viktortee
Viktortee: Här har du en mycket bra genomgång! Som redan påpekats någon gång så är det ofarligt med moderna impregnerade brädor. (du får trycka upp videon på Youtube) [MEDIA=youtube]nxka2-4uPZw[/MEDIA]
8 svar · 4,6k läst
G
GrenBo: Pensla glysofat på nya blad varje eller varannan vecka brukar vara effektivt om du redan har kapat ner häcken. En annan metod som kan vara värd att prova om du INTE har kapat ner häcken ännu är att hugga jack i barken strax ovanför marken och spraya glysofat precis ovanför så att det rinner ner i jacket. Använd en liten handyxa eller större kniv typ machete eller liknande. Hugg med så
9 svar · 900 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Kul idé! Men det är ganska svårt att få till "buskage" med många olika arter och sorter, även om man inte är ute efter symmetri. En blir tokbred, en anna stampar och liksom försvinner bland övrigt. Man måste beskära och ibland flytta, byta placering. Du ska ska läsa på angående önskade arters bredd. De bredder som anges är vid 10 års ålder. Du kan köpa ganska uppvuxna
1 svar · 475 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Du måste använda rejäla kärl, det gör så fuktigheten hålls jämnare och att det blir tyngd så den inte välts om du har buskar och träd i dem (vindfånget i kronan). Man kan också lägga några stenar i botten på kärlen. Ligustersyrén, rönnsumak, japansk rönn 'Carmencita', lavendelvide (Salix elaeagnos 'Angustifolia', naverlönn och tallar är vindtåliga förslag. Det är
1 svar · 206 läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Jag förmodar att du valt familjeäpple pga platsbrist. Det är lite svårt dock att sköta ett familjeäpple. De olika inympade sorterna bruka ha olika växtstyrka, vilket kräver en hel del gällande beskärning. Förhoppningsvis har du ett träd där ingen sort dominerar för mycket. Men angående beskärning är det lite mer special än ett vanligt äppelträd. Man ska tänka att man
1 svar · 276 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Lonicera caprifolium behöver inte beskäras. Rådet är att gallra ur äldre grenar på olika höjder. Man kan pusta lätt tidig vår, för det stimulerar blomning. Har man en gammal risig kaprifol kan man föryngringsbeskära strax ovan mark. De blir ju ofta kala nertill. Man bör tänka på att kaprifol vill ha skugga och fukt om rötterna med grenverkt i sol-halvskugga. Den klarar
1 svar · 250 läst
M
MsTake: [citat] Ja det är samma här, första bladen krullar och ramlar av sen kommer det nya som inte verkar lika påverkade, trädet bär ju frukt ändå även om kanske inte lika mycket. Det ser ju dock väldigt trist ut så kanske får att byta ut det här med.
8 svar · 586 läst
·
Pjosk75
Pjosk75: Hej Att odla direkt i marken, eller ha en låg ram, gör att rötterna kan söka sig ned till markduken och mängden tillsatt vatten minskar. Vill du sedan slippa bära vattenkannor, eller brottas med vattenslangen, så kan du lägga ut droppslangar vid de växter som kräver mest vatten. Kombinerar med täckodling, som minskar avdunstningen, så har de en smidig bevattning. Sen skulle jag
1 svar · 181 läst
Pjosk75
Pjosk75: Hej Vad tänker du använda växthuset till? Är det enbart för odling eller ska det vara en plats för möbler som ska stå kvar året runt? Är det enbart för odling skulle jag ha låga ramar direkt på marken för att slippa vattna flera gånger varje dag varma sommardagar. Vilken sorts växthus som passar bäst beror på vilken din budget är. Ett tunnelväxthus likande detta är bland de
2 svar · 413 läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Då var frågestunden avslutad. Tusen tack till alla som har deltagit med intressanta frågor. Och tack till dig Cajsa för alla svar. Cajsa hann tyvärr inte svara på alla frågor som inkom under kvällen, men hon har lovat att svara på resten av frågorna som inkom fram till kl 22 på tisdag. Håll ut ni som inte fick svar alltså, svar kommer på tisdag.
0 svar · 191 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] jag rekommenderar trots allt satsa på högre häck vid tomtgräns, så ni får en bakgrund som gör jobbet. Sedan kan ni komplettera några meter innanför med breda buskträd eller några mindre träd som tar över ovanför häcklinjen, då får ni ännu mer insynsskydd (kanske från grannfönster) och en vacker fond. Annars skulle jag satsa på en "inre häck" en bit ut från er altan,
2 svar · 483 läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Inga växter sköter sig helt själva. När du har röjt, fått bort ogräs och jordförbättrat kan du titta på kostnadseffektiva växter som krypoxbär Eicholz eller Major och liten stefanadra. De passar stora ytor, inte små. Du kan också kolla på flocknäva, bergormrot, rödvide Nana, kryptuja, rosenginst.
2 svar · 367 läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Trädgårdsdesignern kommer säkert att be dig fylla i en checklista och tillhandahålla fastighetsritning. På platsbesöket går man igenom listan, dina önskemål tydliggörs, så ni är överens om innehåll och hur detaljerad ritning (ritningar) du behöver. Givetvis stämmer man av tomtens faktorer ordentligt. Oftast gör en enklare inmätning och fotas allt. Sedan får du offert
1 svar · 295 läst
·
A
Argastesnickaren: Jag skulle bara ha ca30cm sten närmast huset när det byggdes. 5 år senare när det var dax att börja så utökade jag det till ca metern för att kunna gå runt huset även när gräset var blött och lite också pga att inget ändå växte på grund av tak utsprånget (det blev för torrt trots att jag vattnade ibland) [bild]
3 svar · 437 läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Det går ju att gräva bort de döda tallarna med rötter och plantera nya. Det finns den storleken om man beställer. Om du vill ha något annat buskträd kan du ta smalbladig silverbuske, Eleagnus angustifolia. Blodfläder 'Black Lace'. Jag tror det är svårt att etablera buskar under/mellan befintliga tallar, men prova gräva och se om det går att göra bra växtgropar. Man väljer
1 svar · 219 läst
·
S
Stina__: Har byggt nytt hus i gammal stil och fått trädgårdsdesign för att få till en trädgård med ”mormorsrabatter” och perenner som blir fina i snitt. Har dock problem med lera och att alla växter jag satt inte ”tar sig”, trots ordentlig jordförbättring vill leran lätt ta över. Solig trädgård. Har du växttips? Med vänlig hälsning, Stina
0 svar · 142 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Hej! Det var en lite svår fråga. Om du ska sitta på andra sidan häcken måste du upp till minst drygt sitthöjd. Vet inte om du menar att du ska kunna se över? Alltså under 160 cm? De flesta häckar kan man hålla ner, men det är klart att alla trädarter vill ju gärna bli högre, och då får man beskära oftare. Så en stor buskhäck kanske vore bäst. Och gärna klippt häck,
1 svar · 229 läst
D
divander: [citat] Ja det kan man fråga sig. Kanske för att det är enklare skötsel med ex en stenkant runt fasaden så kan man köra gräsklipparen på där alternativt att det blir för torrt för många växter. Jag jobbar mycket med anläggning av trädgårdar och väldigt ofta med återställning efter att något annat företag har dränerat. Ungefär 8 av 10 gånger har man gjort dräneringen
6 svar · 243 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Runt en pool vore fint en tydlig strukturell vintergrön häck som hybrididegran. Den är frisk och tålig och vackert mörkgrön. Innanför den något som ger fägring, som höga prydnadsgräs med en marktäckande perenn under.
5 svar · 290 läst
·
A
AndersS: Instämmer helt, föryngra syren lite då och då så får du en ger flera blommor.
3 svar · 302 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Man börjar kanske med att föreställa sig vad en prunkande trädgård är för dig. Jag vet att trädkronor, klätteväxter, rumslighet, siktlinjer gör mycket. Att man tänker på att trädgården "sluter sig" på vissa ställen, och öppnar upp. Men kort sagt skulle jag börja med träd och buskträd, särskilt som du nämner parkliknande. Kolla upp vilken storlek träden blir
1 svar · 290 läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Platsen och huset känns som en karaktär som tillåter en "charmig gräsmatta", behövs inte en välskött green. Men jag skulle försöka få bort mossa, med stålräfsa. Eftersom den är kompakterad samtidigt som mossa vore vertikalskärning bra. Utför detta när gräset kommit igång, typ efter andra klippningen. Räfsa bort allt löst efteråt. Sedan kan ta toppdress för att jämna
2 svar · 333 läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Kryptuja, Microbiota decussata 'Sibirteppe' är lättskött vintergrön. En buske som blommar är rosengist. Många av perenner och buskar kommer att välla över litegrann med tiden. Som de olika nävorna, där flocknävorna är utmärkta. Kolla också mossflox, sandkörsbär, brudslöja och rosenslöja, kantnepeta. Det är de jag kom på nu.
1 svar · 238 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Jag håller fullständigt med, kanter är det svårt! Gräsrötterna kommer nog leta sig in i grusytan, tyvärr. Det är svårt när gräset trasslar in sig i markduken. Jag skulle satsa på en fysisk barriär som en kantsten eller stålkant. Jag förstod inte riktigt varför landet blir lägre, kan du inte höja upp kökslandets mark? Men om det är lägre tror jag en byggtimmerkant vore
1 svar · 237 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Du kan gärna lägga på kompost eller kogödsel på påse nu i april, lägg ut ca 3-4 cm under hela häcken, alltså båda sidor. Om tillväxten är god behöver du inte gödsla mer, men om den känns blek och den står till, så ge en giva NPK-gödsel i maj. Heller lite och ofta. Så du kan dela upp det och ge en till giva i juni, men inte senare. Det viktiga med vintergrönt är att
1 svar · 167 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Det var nästan samma fråga som Picad hade, som jag just svarade på. Har du dessutom större nivåskillnader så måste man verkligen klura på helheten. Viktigt beräkna så trappsteg och vilken längd trapporna då får, hur man får till användbarhet med utplanade funktionsytor, eventuella murar osv blir rätt. Budget kan också vara en viktig del att beakta när man gestaltar. Det
1 svar · 231 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.