Hej Cajsa,
Jag ska nu bygga sommarstuga. Tomten är 1250kvm och är nu helt uppgrävd. Jag tänker kontakta en trädgårdsdesigner. Grunden ska gjutas före semestern och stommen sätts upp under hösten. Vad räknar man med att ett trädgårdsuppdrag kostar? Då ska det vara ett platsbesök först om tankar och förväntningar. Sedan lite skisser fram och tillbaka innan ett resultat presenteras.
Jag ska nu bygga sommarstuga. Tomten är 1250kvm och är nu helt uppgrävd. Jag tänker kontakta en trädgårdsdesigner. Grunden ska gjutas före semestern och stommen sätts upp under hösten. Vad räknar man med att ett trädgårdsuppdrag kostar? Då ska det vara ett platsbesök först om tankar och förväntningar. Sedan lite skisser fram och tillbaka innan ett resultat presenteras.
Trädgårdsdesignern kommer säkert att be dig fylla i en checklista och tillhandahålla fastighetsritning. På platsbesöket går man igenom listan, dina önskemål tydliggörs, så ni är överens om innehåll och hur detaljerad ritning (ritningar) du behöver. Givetvis stämmer man av tomtens faktorer ordentligt. Oftast gör en enklare inmätning och fotas allt. Sedan får du offert där både detaljgrad och innehåll framgår. T ex växtförslag skilja mycket, allt från nyckelväxter till genomarbetad planteringsplan. Belysningsförslag? Materialspec? osv. Vi designers jobbar också lite olika under processen med t ex moodbard, idéer och utkast. Men räkna med minst 25000 kr. Har du nivåer, tomten är komplex och ska rymma mycket kan det kosta 40000-50000 kr. Du kan också börja med en rådgivning.P Peter Fors skrev:Hej Cajsa,
Klicka här för att svara