Vi har byggt nytt i Halland (kustnära) och vid en länk mellan två hus ska vi plantera en buske eller mindre träd som ska belysas.
Trädet/busken synlig inifrån, både från det stora allrummet som länken mellan huset.
Vi önskar en växt, 1,5-2 m hög, som är vacker en stor del av året.ä
Några förslag?
Trädet/busken synlig inifrån, både från det stora allrummet som länken mellan huset.
Vi önskar en växt, 1,5-2 m hög, som är vacker en stor del av året.ä
Några förslag?
Det kan vara vackert med en snygg siluett på ett träd. Kanske passar något som känns vindpinat och knotigt? Beror på vilken karaktär ni vill åt. En havtorn?
För vintergrönt kan ni kolla på formklippt Pinus sylvestris Watererii. Amelancher också fint, finns snygga uppstammade buskträd. 1,5-2 meter är dock lite svårt, det mesta vill bli högre. Smalbladig silverbuske som stammas upp kan bli vackert, Eleagnus angustifolia. Då får ni silvergrått. Men vacker bark är annars en stor fördel här, men så lågt som 1,5-2 m kommer jag inte riktigt på något. Glanskörsbär är ganska tåligt också, med vacker bark, men då tänker jag ett lite större buskträd. (buskträd = få stammar nertill, "lyft" krona, så det blir en bred krona, lite som ett savannträd)
Aronior är fin från vår till höst, kan hålla sig i önskat spann.
Hmmm, sen står det still just nu.
För vintergrönt kan ni kolla på formklippt Pinus sylvestris Watererii. Amelancher också fint, finns snygga uppstammade buskträd. 1,5-2 meter är dock lite svårt, det mesta vill bli högre. Smalbladig silverbuske som stammas upp kan bli vackert, Eleagnus angustifolia. Då får ni silvergrått. Men vacker bark är annars en stor fördel här, men så lågt som 1,5-2 m kommer jag inte riktigt på något. Glanskörsbär är ganska tåligt också, med vacker bark, men då tänker jag ett lite större buskträd. (buskträd = få stammar nertill, "lyft" krona, så det blir en bred krona, lite som ett savannträd)
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Här kommer några bilder på växterna som Cajsa föreslår ovan.
Pinus sylvestris Watererii
Amelancher (Häggmispel)
Eleagnus angustifolia
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pinus sylvestris Watererii
Logga in
Skapa konto
Amelancher (Häggmispel)
Logga in
Skapa konto
Eleagnus angustifolia
Redigerat:
Japansk hänglärk tycker jag är vacker!M MrSmith skrev:
är det så smart att plantera ett träd så nära huset?Cajsa Lundin skrev:
Det kan vara vackert med en snygg siluett på ett träd. Kanske passar något som känns vindpinat och knotigt? Beror på vilken karaktär ni vill åt. En havtorn?
Platsen är väldigt speciell, det fungerar inte med träd som har yviga grenar som snabbt kommer att nå väggarna på båda sidor. Vinden kommer att pressas genom öppningen, alltid från samma håll vilket gör att trädgrenar kommer att nå väggarna och skadas. Om ljuset endast kommer in från denna öppning som syns kommer alla växter oavsett att dras mot ljuset och med tiden få en icke önskad lutning.
Det kommer också att bli en torr plats som kräver passning med vatten samt, inte minst är det en mörk plats som kräver en växt som klarar av det.
Med andra ord, vi måste välja växter som klarar miljön för huru våra önskningar än ser ut så är det växternas behov som gäller.
Taxus baccata "Fastiagata" är ett alternativ, växtsättet är pelarformat, en annan namnsort av samma växt är "David" som har lite gulare barr.
Mycket stiliga och dekorativa växter som passar väl med husets strikta karaktär.
Det kommer också att bli en torr plats som kräver passning med vatten samt, inte minst är det en mörk plats som kräver en växt som klarar av det.
Med andra ord, vi måste välja växter som klarar miljön för huru våra önskningar än ser ut så är det växternas behov som gäller.
Taxus baccata "Fastiagata" är ett alternativ, växtsättet är pelarformat, en annan namnsort av samma växt är "David" som har lite gulare barr.
Mycket stiliga och dekorativa växter som passar väl med husets strikta karaktär.
Men förlåt! Ser nu att jag missuppfattade, trodde växten skulle stå framför de stora fönstrena. Jag har haft några sådana här hus. Sist planterade vi ett stort exemplar av Rhododendron 'Cunninghams White" med hasselört under. Rodisen kan beskäras till önskad form och växer sakta. Fint med ett högt ex som man stammar upp. Lite svag belysning på det!M MrSmith skrev:
Formklippt idegran kanske? Ska du ha något som syns inifrån vill du antagligen ha något vintergrönt.M MrSmith skrev:
Annars håller jag med @annsofian om att en skulptur är ett intressant alternativ.
Ska det stå mellan husen (oklart om det finns ett fönster i allrummet åt det hållet) eller framför det vänstra stupröret?M MrSmith skrev:
En trollhassel. Grön på sommaren knotiga vridna grenar vintertid.M MrSmith skrev: