507 läst ·
1 svar
507 läst
1 svar
Fruktträd och bärbuskar, hur nära?
Vi har köpt en sommarstuga här där vi bor i Zon 1. Trädgården gränsar mot åker och vi verkar ha relativt lerig men väldigt fin jord.
Jag planerar att göra som en slags läst sammansatt naturlig linje som ska avgränsa vårt lilla trädgårdsland med resten av gräsmattan genom att plantera fruktträd och bärbuskar om vartannat på rad. Vi har främst tänkt oss äpple, päron, blåbär, hallon och vinbär.
Läste någonstans att blåbär gärna inte ska stå nära träd då trädets rötter riskerar att suga upp för mycket vatten som blåbären annars behöver.
Hur ska man tänka när det gäller avstånd mellan de buskar och träd jag nämner?
Tack på förhand!
Jag planerar att göra som en slags läst sammansatt naturlig linje som ska avgränsa vårt lilla trädgårdsland med resten av gräsmattan genom att plantera fruktträd och bärbuskar om vartannat på rad. Vi har främst tänkt oss äpple, päron, blåbär, hallon och vinbär.
Läste någonstans att blåbär gärna inte ska stå nära träd då trädets rötter riskerar att suga upp för mycket vatten som blåbären annars behöver.
Tack på förhand!
Kul idé! Men det är ganska svårt att få till "buskage" med många olika arter och sorter, även om man inte är ute efter symmetri. En blir tokbred, en anna stampar och liksom försvinner bland övrigt. Man måste beskära och ibland flytta, byta placering.O OscarSM1 skrev:Vi har köpt en sommarstuga här där vi bor i Zon 1. Trädgården gränsar mot åker och vi verkar ha relativt lerig men väldigt fin jord.
Tack på förhand!
Du ska ska läsa på angående önskade arters bredd. De bredder som anges är vid 10 års ålder. Du kan köpa ganska uppvuxna storlekar och därmed tjäna många år och få det fortare färdigt. Det kommer troligen att se och vara lite för glest många år annars. T ex äppelträden bör inte stå närmare varandra än 5 meter. Du rymmer ganska många buskar mellan, men även buskarna växer ju på.
Vinbär är såklart tuffare än blåbär. Blåbär vill ha fukt och sol för att utveckla goda bär. De vill också ha torvig jord, typ rododendronjord. Äppelträd gillar lerjord eller vanlig jord.
Men planerar du dem samtidigt så tror jag blåbärsbusken hinner etablera sig bra innan äppeltärdets rötter skulle påverka. Ett nyplanterat äpples rötter kommer att hitta sin försörjning närmare än borta vid blåbärsgropen.
Jag skulle nog hålla mig till ett slags träd och buske för en linje. Hallonbuskar kan bli en egen linje (ram), de bör ju stöttas med tråd och det kräver lite mer pyssel med beskärning, fukt, näring osv. Jag skulle nog också sätta blåbärsbuskar för sig. De kan bli väldigt stora också, beroende på sort.
Men, man kan alltid gräva upp och flytta, i alla fall buskar. Så vill inte ta ifrån dig skaparglädjen. Testa om du tycker det vore kul. Men slå ett getöga på slutstorlekar och vilket typ av jord de vill stå i.
Klicka här för att svara