240 läst ·
6 svar
240 läst
6 svar
Husfris mot grund
Ska välja material som fris till huset. Innanför rabatter, ibland mot gräsmatta, mot grusad plan. Vilken är din favoritlösning? 30-talshus med grå sockel och gul puts. kullersten? Någon rad betongplattor? dekorsten?
Är det inte bättre med växter hela vägen in? Många tror att det skulle vara bättre för dränering, m.m. med grus eller sten men det är tvärtom.Gullik Gulliksson skrev:
Du menar en oorganisk remsa mot hussockeln? Vi brukar köra kullersten som vi lägger något lutande. Blandar sättsand (betonggrus) med lite cement så blir det hårt. (betong). Kullersten känns tidlöst. Klassiskt gårdsdgrus är vackrare, men det blir oftast för stort skötselanspråk. Betongplattor känns inte rätt.Gullik Gulliksson skrev:
Är inte detta ett ämne för olika tyckande? Huruvida ett dränerande material som tillåter vattnet att nå huset eller ett med 0-fraktion som binder fukt? Tror jag kan vara på laget dränerande närmast huset men är inte expertD divander skrev:
Jag är expert. Eller kanske i alla fall lite expert då jag både jobbar med det och till viss del utbildar i det.Gullik Gulliksson skrev:
För dräneringen och källaren är det bättre att vattnet binds vid ytan och ”dricks upp” av växterna alternativt rinner bort från huset (det ska helst luta utåt) än att vattnet rinner ned i marken längs huset. Det är även så instruktionerna från ex Isodrän lyder.
Sen kan man tycka att det är snyggt eller enklare med sten eller grus vid fasad. Men det är tyckande och har inte så mycket med fysik och det tekniska att göra.
varför gör då stora entreprenörer annorlunda. Typ JM? Bara estetik? Noterar också kraftigt med stänkfläckar på våran fasad där jord legat närmast sen dräneringen och också lite gröna tillväxter från jorden som även dem inte är så estetiskt tillfredsställande.D divander skrev:Jag är expert. Eller kanske i alla fall lite expert då jag både jobbar med det och till viss del utbildar i det.
För dräneringen och källaren är det bättre att vattnet binds vid ytan och ”dricks upp” av växterna alternativt rinner bort från huset (det ska helst luta utåt) än att vattnet rinner ned i marken längs huset. Det är även så instruktionerna från ex Isodrän lyder.
Ja det kan man fråga sig. Kanske för att det är enklare skötsel med ex en stenkant runt fasaden så kan man köra gräsklipparen på där alternativt att det blir för torrt för många växter.Gullik Gulliksson skrev:
Jag jobbar mycket med anläggning av trädgårdar och väldigt ofta med återställning efter att något annat företag har dränerat. Ungefär 8 av 10 gånger har man gjort dräneringen felaktig. Framför allt då lagt den för högt så att plastlisten syns (vilket den inte ska göra då den bryts ned av solljus). Upplever att det finns stora brister i kunskap bland de som gör det här. Inte minst kunskap och intresse kring vad som kommer efter en dränering (växter, stenläggningar, nivåer…).
Klicka här för att svara