Fråga trädgårdsdesignern söndag 15 mars kl 20-22
jonaserik: Tänk bara på att det finns ett avstånd till väggen på ca 10 cm, det finns små liv som kallas möss och dom klättrar bra.
Dan1891: Det ser ju inte alltför blött ut i hålet , så är den nån gammal vattenlednig/avlopp, så är de troligen inte i bruk nu?
Cajsa Lundin: [citat] Tyvärr är jag inte bra på sånt. Försök få svar på något forum (grupp) på Facebook till exempel.
Cajsa Lundin: [citat] Fint hus! Vore snyggt med smidestaket. Ev med tegelpelare. Tänk om jag kunde ta fram en vintergrön anspråkslös smal och snabb häck – vad rik jag skulle bli. ;-) Zon 5 ger lite begränsningar, men du kan kolla upp dessa: • Lärk (Larix decidua och Larix sibirica) tappar visserligen barren på vintern, men är snabb, vacker gul höstfärg. De är lite roligare än vanliga
Skandra: Tack för ett utförligt svar och förslag på växter som kan passa läget, tar mig an den här utmaningen lite visare!
Cajsa Lundin: [citat] Äppelträd hör till dem som faktiskt trivs bra på lerjord. Men som allt är största risken att den blir kompakterad. Man ska inte gräva innan lerjorden har "rett sig" som det heter, på våren. Och inte när den sjöblöt. Och man ska undvika tyngd och att köra över den. Bäst är att gräva upp den och låta den "frysa sönder" under en vinter, sedan hantera den varsamt på
Cajsa Lundin: [citat] Vad säger du om att sätta ett helt annat träd? Det ser inte ut som det är viktigt med stilrent och elegant. Tänker att ett annat träd kan bidra med andra värden, som blom och höstfärger? Ett tokyokörsbär kanske, som har vasformig krona? Eller ett buskträd som en stor storlek av ligustersyrén, rödbladig hassel, rönnbärsapel 'maskerad'? (dvs få stammar nertill, du stammar
ricebridge: Sliprar räknas som miljöfarligt avfall och måste lämnas in på sortergården. Dessutom väger de skrot och bly och är allmänt eländiga att brottas med. Så om inga muterade jätteharar med fyra huvuden visar sig i buskagen och familjen mår bra så låt dem för all del ligga kvar (håller med @Cajsa Lundin om att det ser bra ut som det är). Du kan fräscha upp dem lite genom att gräva
LantbrukarN: Ängsblomster i gräsmattan, och en stig genom det ner mot sjön
Cajsa Lundin: [citat] Blå järnek går upp till zon 4. Vintergröna blad, blir 1,5-2,5 meter. Hankloner ger inga frukter. Kommer inte på fler bladhäckar som är täta. Avenbok behåller ju sina torkade blad och kan bli supertät om man beskär bra, den funkar till zon 4. Serbisk gran är snabbväxande med lite silvrigt inslag, känns elegant. Jag rekommenderar dig att åka till en handelsträdgård i din
Cajsa Lundin: [citat] Inte så länge du har andra material i proportion. Dvs växter, snickerier osv. En jättestor grusyta kommer inte direkt att var estetisk om man inte gör något med finess. Typ japanska trädgårdar består av stor andel grus, men där finns grupper av vackra stenar, bonsaiträd och annat levande grönt, kanske vattefat osv.
Cajsa Lundin: Ljud går inte att stoppa med växter. Det krävs väldigt många ridåer och väldigt tätt växande (vintergröna) växter. Tätt plank och helst bullerplank är det som gäller. Utan glepa nertill. Mur stoppar såklart, men hög mur är inte görligt. Ni kan kombinera mur och plank, om budget finns. Vi själva är också ljudstörda och hade redan en naturstensmur, så vi la plank innanför,
Cajsa Lundin: [citat] Vad som är snyggt är en smaksak. Det fina med att äga en egen plätt av moder jord är att man får göra efter eget tycke. MEN, får du sätta plank längs tomtgräns? Kolla det. Men om ni lämnar fri sikt från uppfarten enligt sikttriangeln kanske ni får bygglov. Själv skulle jag tycka det blev snyggare från gatan om man skjuter in planket och gör en vacker plantering framför.
Cajsa Lundin: [citat] Tänkte inte klätterväxt på fasaden, där ger den inte det frodiga intrycket, utan i så fall längre ut. (någon stolpsektion, kanske pergolagång, eller klättertorn på rad eller...) 6,5 m är ju jääättemycket! Det tillåter en diameter på det dubbla. De flesta mindre träd blir runt 5-6 meter höga och lika breda. Då har du 3 meter tillgodo. Vad gäller rötter behöver du
Marlen Eskilsson: Ja de ligger på rad här i delforumet: https://www.byggahus.se/forum/forums/fraga-traedgardsdesignern-soendag-7-april-20-22.170/
Cajsa Lundin: [citat] Det där ser verkligen ut som en bondsyrén. Vet inte hur många gamla trädgårdgar jag varit i där ägarna trott de har ett buskage, men när man kolla så finns övervuxen stenläggning inuti. Med detta sagt, bondsyrén breddar! Även nertill alltså. Klart det går, men ta till med utrymmet i så fall. Man kan skära tillbaka syrénen då och då så ni kommer åt, men självklart
Farfalle: Tack. Gräset har inte kommit igång riktigt ännu, har klippt ner det samt täckt krukorna närmast trappan med plast eftersom jag precis har skrubbat den. Så därför de inte syns. Det är som jag skrev "...norrläge i växtzon 3 ..." Får kolla upp den varianten av rhododendron då jag tycker det är en vacker växt!
Cajsa Lundin: [citat] Brant slänt är svårt att åtgärda utan murar av något slag, tyvärr. Och murar kostar, men kan ju vara en väl värd investering om ni får en trevligare och mer användbar tomt. Det gör utelivet rikare och massor av nya möjligheter. Om ni breddar den plana ytan blir ju det ännu brantare, så det är inget bra altnernativ. Börja med att plantera en låg vintergrön häck som
Cajsa Lundin: [citat] Mycket bra tänkt! Och välj inte för litet träd! Jag tycker det är övriga funktioner och innehåll som avgör. Även väderstreck ifall träden kan ge önskad eller oönskad skugga. Men det är trevligt att från parkering titta mot huset och ha en trädkrona som möter huset. Det är också trevligt att gå under en trädkrona, lite som en portal. Tänk på slutbredd, läs på. Alla
Cajsa Lundin: [citat] Man kan väl säga att italienska växter går åt att klara soligt och torrt, medan japanska vill ha mullrik och fuktigt. Det är främsta avgörande faktorn. Jag tror inte att denna trädgård (med det som är där idag) kan bli utmejslat vare sig det ena eller andra. Det är inte bara växter som skapar karaktär. Men med grus och lådor och ganska få skuggande träd kanske lite mer
Cajsa Lundin: [citat] Just lagerhägg är ganska tålig, klarar torka och lite kärvt läge när den är etablerad, så det skulle nog gå om ni hjälper den med etablering. Om ni märker att det är mycket rötter från linden kan ni behöva stoppa upp dessa för att lagerhäggens rötter ska hinna etablera sig. (en "vägg" i gropen av med något som är nedbrytningsbart). Men man måste ju komma åt att
Cajsa Lundin: [citat] Klematisen verkar ha det kämpigt. Vet inte hur det ser ut runtikring, kanske kan åtgärder göras. Men annars kan ni gräva upp den och göra en gosig ny plats åt den. Låt den komma upp så ni kan försöka ta reda på vilken typ av klematis det är, sen kan ni beskära. Tycker ni ska ha en pipranka som blir hög och slingrar. (ni måste välja en slingrande klätterväxt, annars
Kieron: Avenbok häck längs med vägen, så har ni insynsskydd året om + lite utrymme
Cajsa Lundin: [citat] Det här skulle man behöva jobba mer än i en chat. Och få testa olika förslag på hantering av nivåerna. Ser ut som det är runt 6 meter till gatan på en längd av runt 35 meter, eller? Det är ändå inte så farlig lutning. Man behöver inte eftersträva att få så stor platt yta som möjligt. Det blir bättre att dela upp önskade funktioner och användbarhet på olika nivåer.
Per_vbg: Det är ett staket från vår terass man ser. Går liksom i en halvcirkel runt där. Ja, dina tips låt mycket bra. Är en hörna vi aldrig riktigt fått i ordning på. Skuggas ju av både liguster, avenbok och silverpärönträdet. Tackar så mycket!
KKJ: En källare borde väl ge en stabilare temperatur i växthuset tack vare markvärme och att källaren buffrar värme? Jag har gått i liknande tankar, men har då funderat på att ha en källare med åtminstone 2,2 m i takhöjd, och eventuellt utan någon lucka mellan växthus och källare.