Hej Cajsa trädgårdsdesigner!

Jag och min sambo har köpt mark i norra Bohuslän och vi drömmer om en härlig trädgård med damm, odlingar, fruktträd m.m
Vi har ju då valt att bygga hus på ett berg... Det betyder bara massa ljung, odon, björk och tall. Sur jord gissar jag?
Vi vill bevara mycket av naturen i vissa delar av trädgården men är det så att vi måste skrapa bort mycket för att sen lägga på matjord? Bör det läggas något annat i botten? Fler tips?
Vart ska vi börja och viktigt att tänka på?
Tack på förhand!

A Altenburg på berget skrev:

Jag och min sambo har köpt mark i norra Bohuslän och vi drömmer om en härlig trädgård med damm, odlingar, fruktträd m.m
Vi har ju då valt att bygga hus på ett berg... Det betyder bara massa ljung, odon, björk och tall. Sur jord gissar jag?
Vi vill bevara mycket av naturen i vissa delar av trädgården men är det så att vi måste skrapa bort mycket för att sen lägga på matjord? Bör det läggas något annat i botten? Fler tips?
Tack på förhand!
Det finns bra böcker att läsa för att förstå mer om trädgård.

Man kan också söka sig till någon förening för trädgårdsintresserade i närområdet.

• Gilla
Altenburg på berget
  • Laddar…
A Altenburg på berget skrev:

Tack på förhand!
Googla skogsmatta
Om ni inte vill ha gräs.

• Gilla
Altenburg på berget
  • Laddar…
Tack för tips!
E Erik Salhammar skrev:
Googla skogsmatta
Om ni inte vill ha gräs.
Tack för tips!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.