232 läst ·
1 svar
232 läst
1 svar
Hur gör man med kanter?
Hej! Det är svårt tycker jag med kanter mot gräs. Runt huset har jag grävt bort gräs och lagt grus och i förekommande fall markduk. Det funkar bra att klippa gräset med ena hjulet på gruset, det blir prydligt. Men ute i kökslandet vill jag inte ha grus. Då blir landet lägre än den omgivande gräsmattan med resultat att tuvor kantar kökslandet hela sommaren = frö direkt över jorden. Inte bra. En träkant skulle inte göra det bättre, man behöver gå med trimmer där och det blir inte av. Hur gör folk med kanter på kökslandet? Tack.
Jag håller fullständigt med, kanter är det svårt!K kattvind skrev:Hej! Det är svårt tycker jag med kanter mot gräs. Runt huset har jag grävt bort gräs och lagt grus och i förekommande fall markduk. Det funkar bra att klippa gräset med ena hjulet på gruset, det blir prydligt. Men ute i kökslandet vill jag inte ha grus. Då blir landet lägre än den omgivande gräsmattan med resultat att tuvor kantar kökslandet hela sommaren = frö direkt över jorden. Inte bra. En träkant skulle inte göra det bättre, man behöver gå med trimmer där och det blir inte av. Hur gör folk med kanter på kökslandet? Tack.
Gräsrötterna kommer nog leta sig in i grusytan, tyvärr. Det är svårt när gräset trasslar in sig i markduken. Jag skulle satsa på en fysisk barriär som en kantsten eller stålkant.
Jag förstod inte riktigt varför landet blir lägre, kan du inte höja upp kökslandets mark? Men om det är lägre tror jag en byggtimmerkant vore kostnadseffektivt, om det passar till önskad karaktär.
Trimma kommer man inte undan, grässtråna växer sig högre intill kantmaterial. Finns nya robotgräsklippare som kommer åt, men annars måste man faktiskt trimma. Det finns säkert någon här som har någon lösning att bjuda på. Men det är klurigt.
Klicka här för att svara