...det lägsta en häck kan vara och ändå erbjuda lite lä?
Jag har en blåsig tomt och skulle vilja stoppa vindarna som kommer från grannens håll. Samtidigt vill jag inte bygga eller plantera något som helt skymmer oss från varandra. Kan du rekommendera någon häckväxt som fungerar i zon 4 med mycket blåst?
Mvh Maria/Härnösand
...det lägsta en häck kan vara och ändå erbjuda lite lä?
Jag har en blåsig tomt och skulle vilja stoppa vindarna som kommer från grannens håll. Samtidigt vill jag inte bygga eller plantera något som helt skymmer oss från varandra. Kan du rekommendera någon häckväxt som fungerar i zon 4 med mycket blåst?
Mvh Maria/Härnösand
Hej! Det var en lite svår fråga. Om du ska sitta på andra sidan häcken måste du upp till minst drygt sitthöjd. Vet inte om du menar att du ska kunna se över? Alltså under 160 cm? De flesta häckar kan man hålla ner, men det är klart att alla trädarter vill ju gärna bli högre, och då får man beskära oftare. Så en stor buskhäck kanske vore bäst. Och gärna klippt häck, för de blir tätare.
Hybrididegran, bukettapel, svartaronia, måbär, bärhäggmispel funkar i zon 4 och är vindtåliga. De blir lite olika höga och ser olika ut, men tåliga och kan hållas som klippt häck.
Annars är ett bra tips att besöka närmsta seriösa handelsträdgård, de kan platsen bra och kan ofta ge bra råd.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.