308 läst ·
1 svar
308 läst
1 svar
När börja beskära nytt äppelträd? ett familjeträd
Jag förmodar att du valt familjeäpple pga platsbrist. Det är lite svårt dock att sköta ett familjeäpple. De olika inympade sorterna bruka ha olika växtstyrka, vilket kräver en hel del gällande beskärning. Förhoppningsvis har du ett träd där ingen sort dominerar för mycket.A A-M-S skrev:
Men angående beskärning är det lite mer special än ett vanligt äppelträd. Man ska tänka att man bygger upp en balanserad korgform.
En del familjeträd har grundstammen som topp, det är inte bra, bättre att ha 3-4 sidogrenar (en för varje sort) som växer åt olika väderstreck. En topp som ränner iväg, gör att sidogrenarna inte utvecklas bra.
Beskär de sorter som växer kraftigt mer, så du får symmetri och ge chans till övriga att etablera sig. Beskärningen är viktig så sidogrenarna blir kraftiga och orkar hålla frukten. Man vill inte ha för spetsiga vinklar, då kan grenen fläkas om det blir mycket frukt.
Beskärning på unga äppelträd görs vårvinter innan knopparna vaknar (brister).
Du får läsa på om beskärning, hur och var man lägger snitt osv.
Kartgallning är också mer viktig på familjeträd.
Kan inte säga när ditt träd kan börja ge frukt, men man brukar ange inom 3-7 år.
Vill också tillägga att jag aldrig ägt eller beskurit familjäpple, och jag är inte trädgårdsmästare eller pomolog. Så fritt fram för mer kunniga att komma med råd.
Jag har sett många familjeäpplen hos kunder, tycker tyvärr sällan det är vackra träd, mest av okunskap gällande beskärning kanske. Ibland dör en av sorterna (grenarna) till exempel, tycker det ofta är väldigt osymmetriska.
Klicka här för att svara