Hur ska man tänka när man lägger sten runt huset. Vi vill slippa trimma och göra det enklare och klippa gräset.

Hur långt ut ska man lägga sten? Vi har inte någon rabatt eller liknande vid huset.

Du lägger sten så långt ut som du tycker är snyggt. Rent praktiskt kan stenen vara ett alternativ till gräs intill väggen då det ofta blir för torrt för gräset. Annars är ju en plantering ett bra alternativ, men då med växter som är lämpliga. Men det blir då lite mer skötsel.

Rent skötselmässigt är det kanske enklare med en platt sten (skiffer, kalksten eller betong) som läggs i samma nivå som gräset. Då är det bara att köra över den med gräsklipparen och du slipper trimma.

M Mickesyd25 skrev:
Hur ska man tänka när man lägger sten runt huset. Vi vill slippa trimma och göra det enklare och klippa gräset.

Hur långt ut ska man lägga sten? Vi har inte någon rabatt eller liknande vid huset.
Du fick bra svar av Divander. När du säger "sten runt huset" vet jag inte om du menar en stenlagd gång, eller en fris. En gångs bredd bestäms inte bra av hur stor plats en människa tar, dvs det rent praktiska, utan även i förhållande till husets dimensioner, så det varken blir för smalt eller för brett. Om det är en fris som man inte ska gå på passar 25-40 cm bra. Om du har växter utanför frisen kanske du vill kunna stå där för fönsterputsning, då vill man ha lite bredare. Har du höga växter kan du har bredare också.

Jag skulle bara ha ca30cm sten närmast huset när det byggdes.
5 år senare när det var dax att börja så utökade jag det till ca metern för att kunna gå runt huset även när gräset var blött och lite också pga att inget ändå växte på grund av tak utsprånget (det blev för torrt trots att jag vattnade ibland) Marksten lagd längs en husvägg, omgiven av gräs. Strålningskyddet breddad till cirka en meter för att förhindra växtlighet och underlätta gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.