Jag håller undan hagtorn i hagar röjsåg och de är livskraftiga med djupa rötter.
Så vill du minimera arbetet så blir det klippa den så ofta du kan och trötta ut den.
Har aldrig provat något gift men vet att jordbruket får använda glyfosat.

Claes Sörmland
Jag tror gräva upp dem eller dra upp dem är vägen. Även om du tar dem med motorsågen längs med marken så skjuter de nya skott. Vill du då bli av med dem får du trötta ut dem genom att klippa regelbundet under några års tid.

Tills rätt nyligen kunde man lagligen applicera glyfosatbekämpningsmedel på häcken så dog den. Detta är dock inte längre en lagligt möjlig metod och det finns heller inte längre några glyfosatbekämpningsmedel på konsumentmarknaden.

Ok det får bli Roundup (glyfosfat)
Köpt en liter koncentrerad, tysktillverkad, 65:- i Turkiet 😜

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror gräva upp dem eller dra upp dem är vägen. Även om du tar dem med motorsågen längs med marken så skjuter de nya skott. Vill du då bli av med dem får du trötta ut dem genom att klippa regelbundet under några års tid.

Tills rätt nyligen kunde man lagligen applicera glyfosatbekämpningsmedel på häcken så dog den. Detta är dock inte längre en lagligt möjlig metod och det finns heller inte längre några glyfosatbekämpningsmedel på konsumentmarknaden.
Borra hål och hälla i eller bara applicera på blad?
Gräva upp har jag försökt men rötterna är grova , hopsnurrade och djupa - krävs grävmaskiner för denna troligen 50-60åriga häck

Claes Sörmland
S Stefan Rudmark skrev:
Borra hål och hälla i eller bara applicera på blad?
Båda fungerar men den produkt som ofta användes förr när den fanns på marknaden var Ecoplug. En plastkapsel med glyfosat som man tryckte in i ett borrat hål i stammen (eller där veden är tjock vid roten). Man kunde också borra hål i stamman och spruta in koncentrerad glyfosat, samma effekt, efter några veckor under vår/sommar så gulnade alla bladen och torkade bort. Sen var plantan borta och kunde kapas med marken.

Jo Ecopluggen kommer jag ihåg, men den var mer lämpad för träd och dyr, en häck består ju av massor med småträd s.a.s

• Gilla
Renoveringstjejen
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stefan Rudmark skrev:
Jo Ecopluggen kommer jag ihåg, men den var mer lämpad för träd och dyr, en häck består ju av massor med småträd s.a.s
Brukar gå bra att sätta längst ned på gamla häckplantor där stammarna är som tjockast.

• Gilla
Stefan Rudmark
  • Laddar…

Bästa svaret

1. Pensla glysofat på nya blad varje eller varannan vecka brukar vara effektivt om du redan har kapat ner häcken.
  2. En annan metod som kan vara värd att prova om du INTE har kapat ner häcken ännu är att hugga jack i barken strax ovanför marken och spraya glysofat precis ovanför så att det rinner ner i jacket. Använd en liten handyxa eller större kniv typ machete eller liknande. Hugg med så liten vinkel som möjligt. Tre hugg per stam ska räcka. Edit: Vänta 2-3 veckor och upprepa vid behov.
  3. En glysofat-fri metod som jag själv gillar är att kapa allt väldigt lågt och sedan klippa regelbundet med gräsklippare minst 1 ggr per vecka. Efter en sommar brukar alla buskar (förrutom körsbärsträd) vara döda.

• Gilla
Stefan Rudmark
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.