163 läst ·
1 svar
163 läst
1 svar
Thjua
Hej Cajsa,
Läser online att man ska gödsla Thjua träden tidigt vår för att de ska återhämta sig. Men har också läst att man ska jordförbättra vart 4:e år. Jag tror det är dags för mina thjuor.
Mina frågor
1. Hur gör jag jordförbättring? Ska jag köpa Kogödsel och lägga ett lager jord med 2-3cm på med 30cm på vardera sida?
2. Om jag jordförbättrar då kan jag skippa thujagödning?
Zon 2.
Tack för dina råd och tips på förhand!
Läser online att man ska gödsla Thjua träden tidigt vår för att de ska återhämta sig. Men har också läst att man ska jordförbättra vart 4:e år. Jag tror det är dags för mina thjuor.
Mina frågor
1. Hur gör jag jordförbättring? Ska jag köpa Kogödsel och lägga ett lager jord med 2-3cm på med 30cm på vardera sida?
Zon 2.
Du kan gärna lägga på kompost eller kogödsel på påse nu i april, lägg ut ca 3-4 cm under hela häcken, alltså båda sidor. Om tillväxten är god behöver du inte gödsla mer, men om den känns blek och den står till, så ge en giva NPK-gödsel i maj. Heller lite och ofta. Så du kan dela upp det och ge en till giva i juni, men inte senare. Det viktiga med vintergrönt är att vattna direkt tjälen släppt. Nuplanterat bör också täckas av mot solen med skuggväv när vårsolen börjar gassa, innan jorden är tinad. Det är det känsligaste med nyplanterat vintergrönt. Även viktigt att vattna på hösten innan frosten, så de har magasinerat vatten, så minskar man risk för frystorka. Thuja klipps för övrigt lämpligast i A-månaderna (som minnesregel), dvs april och augusti. Många glömmer klippa både toppar och sidor. När man sedan vill ta in bredden blir det svårt, då den den inte bryter så bra på gammal ved. Det måste finnas grönt bakom snittet.N Ngnannan skrev:Hej Cajsa,
Mina frågor
Zon 2.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara