Jag har ett persikoträd av sorten frost uppspaljeat fritt i södra Skåne.
Har gett oss duktigt med frukt senaste åren, men de har en kort tid de mognar.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Har haft persikoträd spaljerat mot södervägg, tyvärr fick det en bladsjuka och fick ta bort det.
Men gav mycket frukt med fint vitt fruktkött.
Tyvärr många samtidigt.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…

Bästa svaret

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Min fru vill ha ett persikkoträd. Vi har en södergavel med mycket lä. Hade det funkat i Västra Skåne ? Eller måste man ha växthus
Jag är inte så hemma på spaljérad persika. Men jag vet att mot södervägg finns risk att de vaknar för tidigt. Och sen kan frosten komma. Man vill också att pollinatörerna ska ha vaknat. Bra att andra har svarat, kanske får du mer tips.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Cajsa Lundin Cajsa Lundin skrev:
Jag är inte så hemma på spaljérad persika. Men jag vet att mot södervägg finns risk att de vaknar för tidigt. Och sen kan frosten komma. Man vill också att pollinatörerna ska ha vaknat. Bra att andra har svarat, kanske får du mer tips.
Kan man göra något mot bladsjukan?

Vi har ett fristående träd av sorten "Riga" i Uppland ( zon 4). Jätteskördar för jag är dålig på att gallra karten. Mycket god frukt, men en nackdel är att allt mognar nästan samtidigt, så lite svårt att hinna med att äta.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Min fru vill ha ett persikkoträd. Vi har en södergavel med mycket lä. Hade det funkat i Västra Skåne ? Eller måste man ha växthus
Spaljerat persikoträd "Olga" i Botaniska trädgården i Visby

• Spaljerat persikoträd "Olga" med rosa blommor framför en stenmur i Botaniska trädgården i Visby.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Kan man göra något mot bladsjukan?
Jag läste om det, krussjuka, och pratade med "vår" handelsträdgård, så vi tog bort trädet efter att försökt behandla det under några år. Började med att bladen "krullade" sig och ramlade av, blev bara värre med åren trots behandling.

A AndersS skrev:
Jag läste om det, krussjuka, och pratade med "vår" handelsträdgård, så vi tog bort trädet efter att försökt behandla det under några år. Började med att bladen "krullade" sig och ramlade av, blev bara värre med åren trots behandling.
Ja det är samma här, första bladen krullar och ramlar av sen kommer det nya som inte verkar lika påverkade, trädet bär ju frukt ändå även om kanske inte lika mycket. Det ser ju dock väldigt trist ut så kanske får att byta ut det här med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.