Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Svårt läge. Ibland funkar vissa växter under ek, men på nästa ställe funkar de inte. Men stefanandra klarar inte för torrt. När den är etablerad brukar den dock bli tålig då den skuggar av sig själv med alla sina lager av grenar med bladverk, så jorden inte torkar ur på samma sätt. De jag brukar rekommendera som klarar skuggigt och torrt är blekgul sockblomma, bergenia,
1 svar · 939 läst
S
Snäckbönan: krypen på stam! Juniperus communis Green mantle stam ser ut som en liten palm i formen och är vintergrön!
1 svar · 593 läst
K
Kisee: Bor på gränsen mellan växtzon 1 och 2. Vilka "snabbväxande" häckplantor trivs i riktig lerjord? Funderar på liguster men osäker på om de klarar leran som är dyngsur utom på sommaren då den mest är som betong.
0 svar · 519 läst
A
amandadenandra: Växtzon 4 Bilderna markerar Rött kryss=groventré Grön bock= huvudentré Gult område=parkeringsyta/ankomst Gult linje runt tomten Röd linje runt gräsytor Uteplats finns: en träaltan i söder vid huset (vänster sida bild) en stenlagd i anslutning till friggebid
2 svar · 679 läst
·
Josefine JJ
Josefine JJ: [citat] Tusen tack för svar och inspirerande idéer, dags att ta sig an denna tomt 😉☺️
3 svar · 3,5k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Skulle just svara lagerhägg 'Etna', såg att ni redan fått det förslaget. Titta på den. Går att klippa också om ni skulle vilja.
2 svar · 1,1k läst
·
E
EmmSj: Hur anlägger jag bäst en torr slänt som eroderar. Vill göra det så billigt jag bara kan. Har funderat på geonät.
0 svar · 423 läst
B
Byggabullen: Hej! Vi har nyligen dränerat huset och ska försöka planera trädgården för att få fram fina zoner och nivåer. Vi ser gärna att det finns altan intill huset med plats för umgänge där det nu finns grus (grill, sittplatser mm.) Hur hade du designat trädgården som är rätt så bred och på olika höjder? Som du ser på bilderna så är grusdelen högre upp än resten av trädgården.
0 svar · 585 läst
·
E
EllenCE: Hela min trädgård lutar och är väldigt öppen utan ”rum”. Målet är trevliga uteplatser så man har någonstans att sitta när solen vandrar över tomten. Vad bör jag tänka på?
0 svar · 463 läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Så roligt! Det kan bli superfint. Det är otroligt svårt att göra en växtplan på några minuter, och det är alltid svårt med blandhäckar. Buskar och buskträd växer till sig så olika, särskilt om du väljer buskar som har stor variation på sluthöjd och bredd. Det låter dock inte som det ska vara ett insynsskydd? Kanske att du ska tänka i olika rader/ridåer? Ta gärna flera
1 svar · 956 läst
·
T
TMatt: Svårt att se och framgår inte väderstreck men verkar vara ganska kuperat och bergigt. Uppfart och garage så långt till vänster som möjligt. Ser ut att vara hyfsat med plats men behövs kanske spränga för det? I så fall lär du spränga för pool samtidigt. Det är dyra etableringskostnader och besiktning av närliggande hus före och efter sprängning. Det vill man bara göra en gång.
1 svar · 354 läst
·
Brainspace
Brainspace: Vad skulle du hitta på om du fick fria tyglar? Vi har en nya bastu som ersatt ett gammalt ruckel och nu försöker vi komma på vad för växter och anläggning vi ska fixa. Vi kan inte heller komma på något bra sätt att renovera muren och erosionsskyddet mot vattnet. Funderar på svärdsliljor och kabbeleka men de löser inte så mycket erosionsproblematiken, haha. Det är en liten
0 svar · 329 läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] "Om träd eller buskar på grannens sida av tomtgränsen orsakar besvär och du vill tvinga fram en kapning eller trimning, krävs att de störande växterna innebär en betydande olägenhet." https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/juridik/artiklar/far-grannens-trad-skugga-min-tomt/
3 svar · 548 läst
P
Poppsis: Det är inte nytt nytt, vi har bott in oss, tomten ser ut som bilden jag bifogade. Platt med gräsmatta överallt.. vi har byggt altan på baksidan i tryckimpat. Anledningen till betongmur på framsidan i tomtgräns är för det är en väg utanför där vissa kör fort. Gabioner skulle vi aldrig skaffa då det inte är vår smak (ytterligare ett material man blandar in)
2 svar · 452 läst
·
S
Sobotson: Hej! Vi har ett plommonträd i trädgården, trädet är ganska högt men smalt, med tunna grenar. Mycket frukt får stanna och torka ut eller ruttna på de översta grenarna då det är svårt att nå dit. Jag har funderat på om det går att forma trädet och tex tvinga grenarna neråt eller hitta på något annat snyggt sätt att nyttja trädets all frukt. Tacksam för alla tips och råd!
0 svar · 412 läst
R
rosie: Skulle vilja ha råd hur man gör framsidan mer ombonad. Gärna med lite olika rum och potentiellt ett växthus. Gärna något som går i samma stil som baksidan där vi har pool och sittgrupp
0 svar · 503 läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Ja, det går fint att göra trappan svängd eller i vinklar med avsatser (viloplan). Man kan också börja och sluta med trappa en bit från husväggen, plus att den inte behöver följa husets vinkel. Det finns inget material som är bäst. Det beror på arkitektur och platsen, dvs vilken karaktär man önskar. Om man ser trappan från viktiga sittplatser, entréområdet eller fönster
1 svar · 576 läst
·
AluHud
AluHud: [citat] Tack för svar! Den är minst 20 m bred och lika hög så väldigt stor slönt. Jag tänker att jag får lägga krut på de första metrarna som är närmast huset.
3 svar · 735 läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: I kväll söndag den 16 mars finns trädgårdsdesignern Cajsa Lundin på plats i det här delforumet för att hjälpa till med frågor om trädgård i allmänhet och trädgårdsdesign i synnerhet. Det här gäller för kvällens frågestund: Först till kvarn - Cajsa betar av frågorna i tur och ordning, så mycket hon hinner under de två timmarna. Ställer du frågan redan kl 20 ökar dina
0 svar · 510 läst
P
pilanga: [citat] Tack för ditt svar. Roligt att många av dina idéer även funnits hos oss sedan tidigare. Dick så ”fastnar” vi lite i ”det höga” som ska rama in vardagsentren. Då vi inte har tegel kvar så lutar det åt en spalje. Du får gärna förklara vidare så vi kan ska oss en bild. Tack på förhand!
2 svar · 3,2k läst
·
S
shikadione: [citat] Googla "remonterande rosor" och köp med fördel boken "Rosor för förnuft och känsla" av Franziska Käll. 😊 Skulle också rekommendera dig att kika på Flora Linneas hemsida - de har ett stort sortiment av Austin-rosor som är framtagna för att vara remonterande, doftande och friska. När man blir riktigt ros-biten är det svåra att INTE köpa på sig alla buskar man ser. 🙄
2 svar · 2,7k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Sök på "hattplåt", "murplåt" eller kanske "krönplåt" så kommer du hitta standardplåt och exempel på detta. Inte omöjligt att knåpa ihop själv om man är händig men inget nybörjarjobb för att få till ändarna osv.
6 svar · 2,7k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Tänker först "blickfång". Typ en stort vackert uppstammat buskträd och en låg marktäckare, en samling av typ 3 stora olikformade stenbumblingar och belysning. På långt håll syns ljusa färger bäst (i skymning/mörker), så vitbrokiga blad som rysk kornell Ivory Halo, eller stora vita blommor (som vidjehortensia), och sedan ljusbladiga perenner (vitbrokigt tuvrör, kaukasisk
1 svar · 1,6k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Bättre skulle jag säga. Men den är rätt sen med höstfärgerna, typ sist ut i oktober i min del av landet.
5 svar · 1,8k läst
·
A
Aspen 31: [citat] Stort tack! 🙂🙏
2 svar · 1,3k läst
·
L
linnnordstrom: Tusen tack för input.
4 svar · 1,0k läst
A
Auusi: Åhh då fattar jag! Tack snälla! @Cajsa Lundin !
4 svar · 1,6k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Spännande tomt! Första rådet är att låta det ta tid, man kommer på nya idéer, plus att man går på nitar och får anpassa sig. Det är inte helt lätt att så in ängsblommor i befintlig natur. Men ni kan alltid testa. Finns fröblandningar för alla typer av jordmån. Kolla t. ex. på www.pratensis.se De flesta vill ha mycket mager jord, därför man ska slå på sensommaren, låta fröa
3 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.