Hej. Ska köpa växthus/alt tunnel men behöver råd om vilket som är mest praktiskt, lättskött och ger bäst förutsättningar för odling. Det gäller om man ska satsa på ett växthus direkt på gräset där man gräver ut för plantering direkt i jorden eller om man ska sätta ett på betong och lägga plattor och ha blomlådor eller kanske istället välja en tunnel. Vad har du för rekommendation. Bor i Jönköpings län. Tack på förhand

• Gilla
Inger Lindholm
  • Laddar…
N naemi1 skrev:
Hej. Ska köpa växthus/alt tunnel men behöver råd om vilket som är mest praktiskt, lättskött och ger bäst förutsättningar för odling. Det gäller om man ska satsa på ett växthus direkt på gräset där man gräver ut för plantering direkt i jorden eller om man ska sätta ett på betong och lägga plattor och ha blomlådor eller kanske istället välja en tunnel. Vad har du för rekommendation. Bor i Jönköpings län. Tack på förhand
Hej! Jag tror folk tycker olika här, vad som passar bäst. Tunnel är i alla fall bra att odla i. Vill man ha något vackrare eller vill ha det som extra sittplats får man titta på annat. Skulle du vilja ha möbler så är det såklart bra med hårdgjort, som betongplatta eller/och marksten (marktegel är en favorit). Vet de som odlar i stora murarhinkar, eller stora krukor, som står på golvet. Andra i upphöjda växtbäddar med mark kontakt. Jag rekommenderar att höra med diverse växthusleverantörer, och fråga runt om andra erfarenhet i forum och i bekantskretsen. Har ritat in och även byggt många växthus till kunder, men aldrig ägt ett själv tyvärr.

• Gilla
naemi1
  • Laddar…
Hej

Vad tänker du använda växthuset till? Är det enbart för odling eller ska det vara en plats för möbler som ska stå kvar året runt?

Är det enbart för odling skulle jag ha låga ramar direkt på marken för att slippa vattna flera gånger varje dag varma sommardagar.

Vilken sorts växthus som passar bäst beror på vilken din budget är.
Ett tunnelväxthus likande detta är bland de billigaste du kan ha, https://www.clasohlson.com/se/Tunnelvaxthus-plast-6-m2,-3-x-2-x-1,9-m/p/31-7572. Men då kan du behöva ta bort plasten i för varje vinter beroende på mängden snö.

Nästa nivå är tunnelväxthus från gjordnära till exempel, med plastdunk som kan vara monterad året runt, eller sådana med hårdplast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.