Hej,

Jag har en ca 3000 kvm trädgård zon 3-4 som nästan är enbart gräs, majoriten framför huset i söderläge. Ett växthus finns snett framför, och åt andra hållet ett förråd. Egentligen skulle jag vilja ha en prunkande trädgård men det känns som enormt mycket arbete för att få till. Jag funderar på att anlägga något parkliknande. Hur björjar man?

• Stor gräsmatta med flaggstång och träd i bakgrunden, sedd från ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor gräsmatta med fem rådjur, omgiven av höga träd och en flaggstång. Dimma i bakgrunden och himlen täckt av moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Frida Rosén skrev:
Hej,

Jag har en ca 3000 kvm trädgård zon 3-4 som nästan är enbart gräs, majoriten framför huset i söderläge. Ett växthus finns snett framför, och åt andra hållet ett förråd. Egentligen skulle jag vilja ha en prunkande trädgård men det känns som enormt mycket arbete för att få till. Jag funderar på att anlägga något parkliknande. Hur björjar man?
Man börjar kanske med att föreställa sig vad en prunkande trädgård är för dig. Jag vet att trädkronor, klätteväxter, rumslighet, siktlinjer gör mycket. Att man tänker på att trädgården "sluter sig" på vissa ställen, och öppnar upp. Men kort sagt skulle jag börja med träd och buskträd, särskilt som du nämner parkliknande. Kolla upp vilken storlek träden blir (kronbredd viktigt för avstånd). Men för att placera dessa rätt bör du verkligen göra en plan. Allt blir så mycket lättare då. Tänk igenom önskemål, placera ut och skapa någon typ av rumsgivande struktur (som "väggar", markmaterialbyte) runt olika funktionsytor. Tänk igenom storlekar skalenligt, helst på en ritning. Du kan också spraya eller lägga ut vattenslangar direkt i trädgården för att få känsla. (På vintern kan man stega i snön.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.